• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 6 شهریور 1398
کد مطلب : 75105
+
-

باغ‌موزه دفاع‌مقدس لرستان در بن‌بست اعتبار

ساخت این باغ‌موزه سال 89 آغاز شد و قرار بود 4 ساله به بهره‌برداری برسد

پیگیری
باغ‌موزه دفاع‌مقدس لرستان در بن‌بست اعتبار

فاطمه حافظی | خرم آباد - خبرنگار:


لرستان، با سابقه درخشان خود در سال‌های جنگ تحمیلی، به محلی برای انتقال فرهنگ ایثار و شهادت و آشنایی نسل نوجوان و جوان استان با شرایط و موقعیت‌های آن روزها نیاز دارد. احداث باغ‌موزه دفاع مقدس می‌تواند به این انتقال فرهنگ بسیار کمک کند و همچنین تاثیر بسزایی در آگاه کردن جوانان و نوجوانان و آنهایی که جنگ را لمس نکرده‌اند، داشته باشد.

کلنگ عملیات اجرایی باغ‌موزه دفاع مقدس سال 89 در تپه شهدای گمنام خرم‌آباد در زمینی به مساحت 13 هزار و 200 متر‌ مربع زده شد. زیربنای این پروژه 6 هزار متر‌ مربع و مقرر شده بود طی 4 سال به بهره‌برداری برسد. فاز اول باغ‌موزه دفاع مقدس لرستان که شامل اسکلت‌بندی و شناژ بود، سال 93 به اتمام رسید. قرار بود کار در 9 فاز عملیاتی شود، اما بعد از گذشت حدود 9 سال از شروع آن، هنوز این پروژه نتوانسته است به بهره‌برداری نهایی برسد. در حال‌ حاضر این پروژه برای تکمیل و بهره‌برداری به 20 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. این در حالی است که از محل اعتبارات استانی تنها 5/1 میلیارد تومان برای این پروژه لحاظ شده که حتی کفاف پرداخت طلب پیمانکاران را نمی‌دهد.


صرف هزینه 110 میلیارد ریالی برای پروژه

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان در این زمینه بیان می‌کند: ساخت مرکز فرهنگی لرستان سال 90 در زمینی به مساحت 13 هزار و 200 متر‌ مربع آغاز و مقرر شد در 9 فاز عملیاتی شود. سرهنگ «حجت‌الله ناصرپور» بیان می‌کند: فاز نخست این پروژه 5500 متر‌ مربع مساحت دارد که طی این مدت توانسته است به 80 درصد پیشرفت برسد. وی می‌افزاید: برای اجرای این پروژه 110 میلیارد ریال هزینه شده که از محل اعتبار استانی بنیاد حفظ آثار و استان تامین شده است.


اعتبار لحاظ شده برای سال جاری

ناصرپور به موضوع اعتبار در نظر گرفته شده برای این پروژه اشاره و اظهار می‌کند: در سال جاری برای این پروژه از طرف استان 5/1 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، اما با این مبلغ نمی‌توان کار چندانی انجام داد. وی می‌گوید: پیمانکار پروژه بیش از 2 میلیارد تومان طلب دارد و اعتبار در نظر گرفته شده برای آن در سال جاری حتی کفاف پرداخت طلب پیمانکار را هم نمی‌دهد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان ادامه می‌دهد: با این اعتبارات اندک که برای پروژه لحاظ می‌شود، حتی فاز اول آن هم که بعد از این همه سال به مرحله نهایی رسیده، تکمیل نمی‌شود و لازم است مسئولان ارشد استان برای تامین اعتبار لازم به منظور رسیدن به یک پیشرفت معقول تدبیر ویژه‌ بیندیشند و اقدامی انجام دهند.


نبود اعتبار؛ مشکل اصلی

مدیرکل  حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به نبود اعتبار اشاره می‌کند و می‌گوید: مساله اصلی این است که این مرکز فرهنگی، گردشگری و مذهبی استان هنوز به دغدغه‌ مسئولان تبدیل نشده است تا بتوانیم این پروژه را در زمان کمتری به بهره‌برداری برسانیم. وی می‌افزاید: تا زمانی که نتوانیم این پروژه را به یکی از دغدغه‌ها و مطالبات اصلی مسئولان و مردم تبدیل کنیم، نمی‌توانیم آن را به سرانجام برسانیم.


جمع‌آوری اسناد در باغ‌موزه

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان به اهداف ساخت این باغ‌موزه اشاره و اظهار می‌کند: بیش از 2 میلیون سند در خصوص دفاع مقدس و رزمندگان استان جمع‌آوری، اما به دلیل نبود فضای مناسب، در محلی نامطلوب و به دور از شرایط مناسب و مساعد بایگانی شده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: در صورتی که این باغ‌موزه به اتمام برسد، این اسناد در معرض دید و مورد استفاده عموم قرار می‌گیرند تا بتوان رشادت‌ها و دلاوری‌های مردمان این دیار را به همگان نشان داد. سرهنگ ناصرپور می‌گوید: جمع‌آوری اطلاعات و دل‌نوشته‌های رزمندگان که در دفاع مقدس نقش فعال و پررنگی داشته‌اند، برای این باغ‌موزه جمع‌آوری می‌شوند و در اختیار نسل فعلی و آینده قرار می‌گیرند.

وی بیان می‌کند: جمع‌آوری اسناد و مدارک یگان‌های نظامی استان ازجمله لشکر 84 ارتش، آمادگاه مهماتی باباعباس، تیپ 57 ابوالفضل(ع)، گروه 411 مهندسی بروجرد و سایر یگان‌های نظامی استان و نشر آنها به صورت کتاب از دیگر اهداف ساخت این باغ‌موزه است. ناصرپور اضافه می‌کند: همچنین ساخت و نصب سردیس شهدای شاخص استان در محوطه باغ‌موزه دفاع مقدس، نصب ماکت هواپیماهای جنگنده، لاشه تانک‌های منهدم‌شده عراقی و... در دستور کار قرار دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید