• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 3 شهریور 1398
کد مطلب : 74255
+
-

افزایش مراقبت‌ها از ارگ کریمخان

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی: برای افرادی که از دیواره این اثر تاریخی بالا رفتند، پرونده قضایی تشکیل شده است

میراث
افزایش مراقبت‌ها از ارگ کریمخان

دو نفر از دیواره‌های بدون حفاظ ارگ کریم‌خان زند در مرکز شهر شیراز بالا رفتند تا بار دیگر ثابت شود این بنای تاریخی بیش از سخنان و نویدهایی که برای حفاظت آن داده می‌شود به مراقبت واقعی و ملموس نیاز دارد.

به گزارش ایرنا، عکس‌هایی که در فضای مجازی منتشر شد نشان می‌داد این دو نفر از دیواره‌های ارگ کریم‌خان زند شیراز بالا می‌روند و وزن خود را به آجرهای قدیمی این بنای تاریخی تحمیل می‌کنند؛ همان کاری که یک نفر دیگر در مهرماه سال ۱۳۹۶ کرده بود و از هنرمندی‌هایش فیلم هم در فضای مجازی پخش شد. 

در مورد اقدام اخیر این افراد و همچنین دیوارپیمایی سه سال پیش آن یک نفر دیگر مسئولان مربوط گفتند در تعقیب آنان هستیم تا به مجازات برسند.  کاربران فضای مجازی و مردم به‌ویژه دوستداران فضای مجازی به این موضوع واکنش نشان دادند و ابراز امیدواری کردند دستگیری و تعقیب قضایی این افراد نتیجه‌بخش باشد.  مهم‌ترین نکته در واکنش‌ها این پرسش بود که چرا ارگ کریم‌خان زند بدون حفاظ است. 


تشکیل پرونده قضایی 

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان فارس درباره این اتفاق گفت: عکسی که در این باره منتشر شده متعلق به زمانی بعد از پایان یافتن وقت کاری ارگ کریم‌خان طی شب‌های اخیر بوده و در محوطه بیرونی این مجموعه رخ داده است. به همین دلیل، پرسنلی هم که داخل ارگ بودند متوجه این مساله نشدند.

سرهنگ «محمدرضا بهمنی‌نژاد» افزود: پس از این رخداد، جلسه مشترکی با نیروی انتظامی فارس تشکیل و هماهنگی‌های لازم در این خصوص انجام و مقرر شد که شدت نظارت بر مجموعه زندیه و ارگ کریم‌خان زند شیراز تشدید شود تا هر نوع تجاوز به بنای این منطقه خصوصا ارگ کریم‌خان با برخورد جدی مواجه شود.

وی ادامه داد: با تشدید نظارت در مجموعه زندیه، کسانی که هر گونه تعرضی به بناهای تاریخی این محل و خصوصا ارگ کریم‌خان کنند دستگیر و تحویل مقامات قضایی داده خواهند شد. بر اساس قوانین کشور، وارد آوردن هر گونه خسارت به بناها و آثار باستانی و تاریخی جرم است و برابر قانون با متخلفین برخورد خواهد شد.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی فارس در ادامه گفت: پرونده قضایی علیه کسانی که عکس آنها در حین بالا رفتن از دیواره ارگ کریم‌خان در فضای مجازی منتشر شده تشکیل شده، اما هنوز این افراد بطور دقیق شناسایی و دستگیر نشده‌اند. وی بیان کرد: اگر تخلفی از سوی افراد در محوطه ارگ کریم‌خان و تعرض به بنای این مجموعه مشاهده شود، با عنوان ارتکاب جرم مشهود متخلفین دستگیر خواهند شد.


آنچه 2 سال پیش اتفاق افتاد

۱۲ مهرماه ۱۳۹۶ مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی فارس گفته بود: این اداره کل شکایتی به دستگاه قضایی در مورد اقدام فرد بالارونده از دیوار ارگ کریم‌خان در شیراز تسلیم کرده و پلیس فتا در حال شناسایی عامل اصلی این واقعه است.

«مصیب امیری» افزوده بود: ارگ کریم‌خانی از جاذبه‌های گردشگری شیراز و ثبت‌شده در آثار ملی است و همه تدابیر برای حفاظت و مراقبت از این بنای دوره زندیه انجام می‌شود.‌ بالا رفتن از دیوار ارگ برای خودنمایی کاری ناپسند است که می‌تواند به سلامت فرد و بنا لطمه بزند. 

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس از شهروندان خواست در قبال موارد مشابه حساسیت بیشتری داشته باشند و با دیدن چنین صحنه‌هایی موارد را سریعا به پلیس اطلاع دهند. 

وی ادامه داد: ‌همه ما برای مراقبت و حفاظت از بناهای تاریخی مسئولیت داریم. صرفا میراث فرهنگی مسئول بناها و آثار فرهنگی و تاریخی نیست. حفاظت از این آثار باید به عنوان یک فرهنگ در جامعه ما نهادینه شود.  ارگ کریم‌خان یا کریم‌خانی از جمله آثار تاریخی دوره زندیه شهر شیراز است و در میدان شهرداری این شهر قرار دارد. 

کریم‌خان زند برای ساخت این ارگ از بهترین هنرمندان و معماران آن دوره دعوت به همکاری کرد. این معماران و هنرمندان به دلیل مهارتی که داشتند توانستند این ارگ را بسیار سریع بسازند. ساخت ارگ کریم‌خانی که در واقع دژی نظامی بوده است، بین سال‌های ۱۷۶۶ و ۱۷۶۷ میلادی انجام شد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید