• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 2 شهریور 1398
کد مطلب : 74169
+
-

آمازون، روی میز گروه هفت

رهبران فرانسه و آلمان، خواستار رسیدگی به مسئله آتش‌سوزی جنگل‌های آمازون در نشست گروه هفت شده‌اند

آمریکا
آمازون، روی میز گروه هفت


حرارت آتش‌سوزی‌های گسترده در جنگل‌های آمازون، به مباحثات گروه هفت در اروپا رسیده و رهبران فرانسه و آلمان هشدار داده‌اند دود این آتش‌سوزی‌ها، به چشم همه انسان‌ها خواهد رفت.
به گزارش بی‌بی‌سی، این ابتدا امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه بود که در توییتر به مسئله آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌های بارانی معروف برزیل پرداخت و بر پرداختن به آن در اجلاس رهبران گروه هفت تأکید کرد. مکرون امروز و فردا در بیاریتس در جنوب غرب فرانسه، میزبان نشست رهبران گروه هفت است. بعد از او، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان هم اعلام کرد که در این اجلاس، باید به این «وضعیت اضطراری حاد» رسیدگی شود. به گزارش الجزیره، دیروز همچنین دفتر نخست‌وزیری ایرلند و دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه اعلام کردند تا زمانی که برزیل اقدامات مناسبی برای حفاظت از آمازون در پیش نگیرد، توافق تجاری اروپا با بلوک تجاری آمریکای لاتین (مرکوسور) را وتو خواهند کرد. توافق بین اروپا و مرکوسور بعد از 20سال مذاکره به‌دست آمده است.
آتش‌سوزی‌ها در آمازون، نسبت به سال گذشته 83درصد رشد داشته و بسیاری وسعت بی‌سابقه آن را به رویکرد منفعت‌طلبانه ژائر بولسونارو نسبت به این زیستگاه حیاتی کره‌زمین مربوط می‌دانند.
بولسونارو که در مسئله تغییرات اقلیمی، نظراتی نزدیک به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا دارد و در شعارهای انتخاباتی‌اش وعده داده بود جنگل‌های آمازون را به مناطق صنعتی و چراگاه برای درآمد بیشتر تبدیل خواهد کرد، اتهام‌ها را رد کرده و به‌شدت به صحبت‌های مکرون پاسخ داده است. او مکرون را متهم کرده که به‌خاطر منفعت سیاسی در این مسئله دخالت کرده. بولسونارو همچنین گفته است که مطرح کردن جنگل‌سوزی‌های آمازون در جایی که برزیل حضور ندارد، نشانه‌ای از «طرز فکر استعماری» فرانسه است. کشورهای عضو گروه هفت فرانسه، آلمان، بریتانیا، ایتالیا، ژاپن، کانادا و آمریکا هستند.
آمازون بزرگ‌ترین جنگل دنیا و همینطور یک ذخیره‌گاه حیاتی در کره زمین است که روند گرمایش جهانی را کند می‌کند. این جنگل که حدود دو سوم آن در برزیل قرار دارد، همچنین خانه حدود 3 میلیون گونه گیاه و جانور و یک میلیون ساکن بومی آمریکای جنوبی است. از آنجا که آمازون حدود یک پنجم اکسیژن دنیا را تولید می‌کند، به آن ریه زمین گفته می‌شود.
به گزارش سی‌ان‌ان به نقل از یک پژوهشگر ارشد سازمان ملی تحقیقات فضایی برزیل، 99درصد این آتش‌سوزی‌ها نتیجه اقدامات انسان‌هاست که عامدانه یا تصادفی بوده‌اند. این آتش‌سوزی‌ها یا نتیجه تلاش برای پاکسازی منطقه از سوی کشاورزان و دامداران بوده یا بخشی از تلاش‌های جنگل‌زدایی در مقیاس‌های صنعتی برای پیشبرد پروژه‌های اقتصادی در آمازون. توجه‌ها به آتش‌سوزی‌هایی که مدتی است در جریان است، بعد از آن بیشتر شد که این سازمان از رشد جهنده و بی‌سابقه آن خبر داد. رئیس این سازمان حدود 3 هفته پیش به‌خاطر دفاع از یافته‌های سازمان زیرنظرش درباره افزایش شدید آتش‌سوزی‌ها در آمازون و بحث در این‌باره با بولسونارو، اخراج شد.

آتش در خانه
مکرون در دو توییت خود درباره آتش‌سوزی‌ها که بازخورد زیادی هم داشته است، وضعیت جنگل‌های آمازون را یک نگرانی بین‌المللی خوانده و پیشنهاد داده است رهبران در اجلاس گروه هفت به آن بپردازند. او نوشته است: «خانه ما در حال سوختن است. به‌تدریج. آمازون، ریه‌هایی که 20درصد اکسیژن سیاره ما را تولید می‌کنند، در حال سوختن است. این آتش‌سوزی یک بحران بین‌المللی است. اعضای گروه جی هفت، بیایید درباره این وضعیت اضطراری بحث کنیم.» او همچنین از هشتگ «برای (نجات) آمازون اقدام کنید» در توییت خود استفاده کرده است.
به گزارش گاردین، سخنگوی مرکل هم در جمع خبرنگاران تأکید کرد که صدراعظم آلمان این آتش‌سوزی‌ها را یک «وضعیت اضطراری حاد» می‌داند و معتقد است که این مسئله باید در دستور کار نشست گروه هفت قرار بگیرد. آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل هم گفته است که عمیقا نسبت به آتش‌سوزی‌ها در آمازون، احساس نگرانی می‌کند؛ «نمی‌توانیم در میانه بحران اقلیمی در جهان، اجازه بدهیم که به یکی از منابع تنوع زیستی و اکسیژن کره زمین آسیب‌های بیشتری وارد شود. آمازون باید محافظت شود.»
موضع‌گیری‌ها در اروپا، با واکنش بسیار تند رهبران برزیل مواجه شد و بولسونارو رهبر راست‌گرای برزیل در توییتر در پاسخ به مکرون نوشت: «واقعا متأسفم که رئیس‌جمهور مکرون به‌دنبال بهره‌برداری سیاسی شخصی از یک موضوع داخلی برزیل و کشورهای منطقه آمازون است.» او در یک توییت دیگر نوشت: «پیشنهاد رئیس‌جمهور فرانسه که مسائل منطقه آمازون باید در گروه هفت بدون مشارکت کشورهای منطقه به بحث گذاشته شود یادآور طرز فکر استعماری و در قرن 21 غیرقابل قبول است.» ارنستو آراوژو، وزیر خارجه برزیل بعد از بولسونارو  با رویکرد هجومی‌تر، کارزار بین‌المللی علیه کشورش را «وحشیانه و ناعادلانه» خواند و در توییتر نوشت: « چیزی که بحران بین‌المللی خوانده می‌شود، آخرین اسلحه باقی‌مانده در زرادخانه دروغ چپ‌ها برای خفه کردن واقعیت است.»

از بومی‌ها تا مریخی‌ها
بولسوناور، در ابتدا، ضمن رد گزارش آژانس تحقیقاتی برزیل، این آتش‌سوزی‌ها را فصلی خوانده و گفته بود برزیل همیشه در این موقع از سال، شاهد آتش‌سوزی است. با این حال او پنجشنبه مردم بومی و سازمان‌های مردم‌نهاد را متهم کرده است که این آتش‌سوزی‌ها را به راه انداخته‌اند. او در پاسخ به خبرنگاران درباره مسئولیت این آتش‌سوزی‌ها گفته است: «بومی‌ها، می‌خواهید که بومی‌ها را به این خاطر سرزنش کنم؟ می‌خواهید مریخی‌ها را سرزنش کنم؟ همه مظنون هستند، اما بزرگ‌ترین مظنونان ان‌جی‌او‌ها (سازمان‌های مردم‌نهاد) هستند.» او عملا این مسئله را، البته بدون مدرک و سند پیش کشیده است که این سازمان‌ها، ‌برای انتقام از او این آتش‌سوزی‌ها را راه انداخته‌اند. آتش‌سوزی‌ها معمولا در فصل خشک در آمازون اتفاق می‌افتند اما در بسیاری موارد، این آتش‌سوزی‌ها با هدف جنگل‌زدایی غیرقانونی برای چرای دام‌ها شروع می‌شوند. امسال، بسیاری این احساس را دارند که با توجه به رویکرد دولت، این اقدامات بدون مجازات خواهند بود و به همین‌خاطر تعداد آتش‌سوزی‌های عمدی، به طرز وحشتناکی بالا رفته است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید