• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 28 مرداد 1398
کد مطلب : 73342
+
-

گذران اوقات فراغت در مساجد اراک

مدیر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد اراک: برنامه‌های کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد اراک در طول سال هم برای گروه سنی کودک و نوجوان برگزار می‌شود

اوقات فراغت
گذران اوقات فراغت در مساجد اراک

والدین در محیط خانواده، مربیان در مدارس و متولیان امور فرهنگی در مساجد نقش مهم و اساسی در پرورش صحیح نوجوانان و جوانان بر عهده دارند و باید به اهمیت این نقش واقف باشند. با توجه به فصل تابستان برنامه‌های فرهنگی و هنری در بیشتر مساجد شهر اراک برگزار می‌شود. به گزارش مهر، مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان مرکزی گفت: براساس سند راهبردی مجمع کانو‌ن‌های مساجد کشور، گروه سنی مخاطب درکانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، کودک و نوجوان تعریف شده است، اما به این معنا نیست که در مقابل مخاطبان دیگر نقشی ندارند. به طور مثال در اکثر کانون‌های مساجد استان مرکزی طرح «تلاوت نور» برگزار می‌شود که همه گروه‌های سنی مخاطب در آن حضور دارند.

حجت الاسلام «مصطفی ذوالفقاری» افزود: در استان مرکزی ۵۸۰ کانون فرهنگی و هنری مساجد تشکیل شده که ‌اکنون نزدیک به ۴۰۰ کانون مشغول برگزاری برنامه‌های اوقات فراغت تابستان برای نوجوانان و جوانان هستند.

وی ادامه داد: در مجموع قالب فعالیت‌های انجام شده در کانون‌های مساجد شامل قرآن و عترت، فعالیت‌های هنری(سرود، تئاتر و...) و فعالیت‌های مجازی است. حجت الاسلام ذوالفقاری بیان کرد: یکی از برنامه‌های مهم کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در کشور و بالطبع استان مرکزی، اجرای برنامه‌های مربوط به طرح اوقات فراغت است که از ابتدای تابستان امسال همچون سال‌های قبل عضوگیری انجام شده است و البته سعی بر این است که برنامه‌های کانون در طول سال هم برای گروه سنی کودک و هم نوجوان برگزار شود.


حضور در مساجد، زمینه‌ساز تعالی معنوی 

یکی از اعضای هیأت امنای مسجد سید‌های اراک نیز افزود: این مسجد جزو نخستین مساجد شهر اراک است که کانون فرهنگی و هنری آن از سال ۵۷ دایر شده و از کتابخانه عمومی برخوردار است و برای گروه‌های سنی مختلف، برنامه‌های فرهنگی به‌ویژه در ماه مبارک رمضان برگزار می‌کند و سعی در جذب مخاطب نوجوان و جوان دارد.
«بیژن فیروزی» گفت: افرادی که در کانون‌های مساجد فعالیت می‌کنند نقش مهمی در جذب مخاطب نوجوان و جوان دارند و با برخورداری از اخلاق مناسب و برنامه‌‌ریزی باید به نیازهای جوانان پاسخ دهند.

وی افزود: برگزاری اردوهای زیارتی، تأمین امکانات تفریحی برای نوجوانان، برگزاری جلسات قرآنی در روزهای جمعه با حضور استادان قرآنی، فعالیت دارالقرآن و موسسه قرآنی و... نمونه‌هایی از فعالیت‌های مهم فرهنگی و قرآنی در این مسجد است.
فیروزی ادامه داد: در این مسجد علاوه بر فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی مراسم مذهبی از اعیاد تا شهادت‌ها، برنامه‌های شب‌های قدر، دعای عرفه، برنامه‌های ماه محرم، ماه مبارک رمضان شامل جزء‌خوانی قرآن، احکام و... برگزار می‌شود.

وی تأکید کرد: افرادی که در کانون‌های مساجد فعالیت می‌کنند نقش مهمی برای جذب مخاطب نوجوان و جوان دارند و با برخورداری از اخلاق مناسب و با برنامه‌‌ریزی هدفمند باید به نیازهای جوانان پاسخ دهند.

عضو هیأت امنای مسجد سیدهای اراک اظهار کرد: از سنین نوجوانی در مسجد بودم و نزدیک به ۴۰ سال در این مسجد فعالیت می‌کنم. حضور پیدا کردن قشر نوجوان و جوان در داخل مساجد، مسیر زندگی آنها را مشخص و هدفمند کرده و توجه و گرایش بیشتر نسل جوان و امروزی را به مسائل معنوی و دینی به دنبال دارد.


مسجد، مأمنی برای فعالیت‌های فرهنگی

مدیر موسسه نسیم اختران قرآنی اراک نیز اظهار کرد: فعالیت‌های قرآنی مسجد سیدها از سال ۷۳ با برگزاری جلسات قرآنی توسط هیأت امنای مسجد آغاز شد و از آن سال تاکنون برگزاری این جلسات با حضور اقشار مختلف مردم به قوت خود باقی است.

«علی شیخی» افزود: برگزاری این جلسات در تربیت و پرورش حافظان و قاریان قرآنی برجسته برای استان و کشور بسیار موثر بوده است.
وی ادامه داد: مسجد برای فعالیت‌های قرآنی و همچنین فعالیت‌های فرهنگی و هنری یک مأمن محسوب می‌شود و برای کودکان و نوجوانان با حال و هوایی خاص و منحصر به فرد همراه است.

شیخی اضافه کرد: موسسه قرآنی نسیم اختران از سال ۹۳ فعالیت خود را آغاز و پیش از حضور در این مسجد، چند سال در موزه مفاخر اراک جلسات قرآنی برگزار کرده است.
این مربی قرآن گفت: مسجد برای فعالیت‌های قرآنی و همچنین فعالیت‌های فرهنگی و هنری یک مأمن محسوب می‌شود و برای کودکان و نوجوانان با حال و هوایی خاص و منحصر به فرد همراه است. بنابراین برای گرایش بیشتر نوجوانان به مسائل معنوی، لازم است که فعالیت‌های مختلف فرهنگی و هنری و قرآنی در مساجد برگزار شود.

شیخی گفت: امسال در طرح ملی تلاوت پسران ۸ تا ۱۴ سال و دختران ۱۰ تا ۱۵ سال حضور دارند تا از نزدیک قرآن را به شیوه نوین فرا گیرند. تاکنون مخاطب این دوره‌ها بیشتر از بچه‌های مسجدی بوده‌اند.

وی بیان کرد: در کنار این کلاس‌های قرآنی برای ایجاد تنوع برنامه‌های تفریحی و آموزشی برای کودکان و نوجوانان برگزار می‌کنیم و در تلاش هستم آموزش بچه‌ها را تا زمانی که به قاریان و حافظان برجسته تبدیل شوند ادامه دهیم که این کار بین ۵ تا ۷ سال به طول می‌انجامد.


ترویج مفاهیم معنوی در مساجد 

یکی از مربیان کانون فرهنگی و هنری مسجد الزهرای اراک اظهار کرد: به مدت یک دهه است که معلم مهد قرآن و مدرس تخصصی نقاشی در کانون مسجد الزهرا هستم و در مورد مزیت‌های کلاس‌های کانون مساجد باید گفت که همه دوره‌ها از قبیل هنری، آموزشی و... با محوریت معارف قرآن و اهل بیت(ع) برگزار می‌شود.

«طاهره رحیمی» افزود: در کلاس‌های فرهنگی و هنری مساجد تلاش می‌شود تا آموزه‌های معنوی و قرآنی در قالب هنر و آموزش‌های مختلف به بچه‌ها تعلیم داده شود.
وی عنوان کرد: مسجد الزهرا به دلیل موقعیت مکانی دارای شرایطی است که کلاس‌های آن بیشترین آمار شرکت‌کنندگان نوجوان در دوره فراغت و بلکه در طول سال را دارد. من از دوران کودکی در این مسجد بزرگ شدم و پرورش یافتم و شاهد بودم که بچه‌ها با عشق به مسجد می‌آیند.

این مربی قرآنی بیان کرد: در کلاس‌های فرهنگی و هنری مساجد تلاش می‌شود تا آموزه‌های معنوی و قرآنی در قالب هنر و آموزش‌های مختلف به بچه‌ها تعلیم داده شود. در کنار آموزش کودکان و نوجوانان، کلاس‌های آموزشی مانند طب سنتی، روخوانی قرآن و... برای والدین نیز برگزار می‌شود.
به نظر می‌رسد تشکیل کانون‌های فرهنگی و هنری در مساجد از نقشی اثرگذار در جامعه به‌ویژه بر قشر نوجوان و جوان برخوردار است. در این مورد پویایی در برنامه‌های مساجد اهمیت زیادی دارد، بنابراین هر چه دستگاه‌های مختلف از این کانون‌ها حمایت کنند شاهد رونق بیشتر برنامه‌های دینی، فرهنگی و علمی آنان و ارتقای معنوی و فرهنگی نسل امروز خواهیم بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید