• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 19 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191323
+
-

جزئیات اعدام 2نفر در اراک

روز گذشته مرکز رسانه‌ قوه قضاییه از اعدام 2مجرم به نام‌های «صدرالله فاضلی‌زارعی» و «یوسف مهرداد» به اتهام سوزاندن قرآن و توهین به مقدسات در زندان اراک خبر داد. خبری که به سرعت در شبکه‌های مجازی دست به‌دست شد و سؤالاتی برای مخاطبان به‌وجود آورد. اینکه پرونده چه زمانی تشکیل شد؟ چرا محکومان در اراک محاکمه و مجازات شدند، آیا در جریان رسیدگی به پرونده آنها وکیل حضور داشت و... سؤالاتی که حالا مرکز قوه قضاییه به آنها پاسخ داده است.

پرونده 3ساله
محکومان این پرونده که صدرالله فاضلی زارعی و یوسف مهرداد نام دارند از سال99 تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند. در آن زمان و به‌دنبال گزارش‌های مردمی مبنی اینکه عده‌ای در فضای مجازی اقدام به انتشار تصاویر و لینک‌های مبتذل می‌کنند، ابتدا پرونده‌ای در دادسرای عمومی و انقلاب شهر اراک تشکیل و در جریان تحقیقات، مأموران به فردی به نام یوسف مهرداد در شهرستان اردبیل رسیدند؛ شخصی که مدیر و ایجادکننده یک گروه مجازی بسیار معروف در زمینه فعالیت‌های اسلام‌ستیزی و توهین‌های بی‌شرمانه به مقدسات دینی و اسلامی بود. او با 2شناسه متفاوت در فضای مجازی فعالیت می‌کرد که یکی از آنها با شماره موبایل ایران و دیگری با شماره مجازی کشور فرانسه ایجاد شده بود. وی دستگیر و مشخص شدکه  حداقل در ۱۵گروه و کانال ضد‌دین، ادمین و گرداننده اصلی بوده است. در جریان تحقیق از یوسف مهرداد، معلوم شد که او برای اداره این گروه‌ها و کانال‌های اسلام‌ستیز، با فردی به نام صدرالله فاضلی زارع همکاری داشته است. این مرد نیز دستگیر و مشخص شد که صاحب اکانتی معروف است که سابقه گسترده‌ای در توهین به مقدسات و ترویج خداناباوری دارد. در ادامه و با اعترافات او معلوم شد که وی نیز با یک شماره مجازی متعلق به فرانسه اقدام به ایجاد یک حساب کاربری کرده و فعالیت ضد‌دینی خود را آغاز کرده و همانند یوسف مهرداد در ایجاد و مدیریت 20گروه و کانال دست داشته و در آنها فعالیت می‌کرد.

اعترافات صریح
فاضلی زارع در جریان رسیدگی به پرونده در پاسخ به این سؤال که آیا به پیامبر اکرم(ص) توهین کرده‌اید یا خیر؟ صراحتا اعلام کرد که: بله قبول دارم توهین کردم. او حتی اقرار کرد که «شنیده بودیم برخی از علما حکم ارتداد صاحب اکانت‌هایی که ما با آنها فعالیت می‌کردیم را داده‌اند.» یوسف مهرداد نیز ضمن اقرار به فعالیت‌های خود، نوع ارتباط با دیگر افراد را نیز به تفصیل شرح داده است. همچنین در گوشی یوسف مهرداد فیلم مستندی کشف شد که دلالت بر قرآن‌سوزی دارد و در اکانت وی نیز بازنشر عمومی داده شده است.

پرونده شخصیت
در مورد برخی ادعا‌های صورت گرفته مبنی بر اینکه متهم در زمان وقوع جرم مسلوب الاختیار بوده است، دادگاه، پرونده شخصیت تشکیل داده و پزشکی قانونی سلامت روحی و روانی وی را تأیید کرده است.

چرا متهمان در اراک محاکمه شدند؟
اینکه چرا متهمان با وجود دستگیری در یاسوج و اردبیل در اراک محاکمه شدند،  دادگاه با استناد به رأی وحدت‌رویه و از آنجا که محل شروع کننده، به تحقیق و رسیدگی صالح است، رسیدگی به پرونده را در اختیار مرجع قضایی اراک قرار داده است. همچنین وکلای هر دو متهم در جریان کامل پرونده قرار داشته و از موکلین خود دفاع کرده‌اند. براساس رأی صادره، صدرالله فاضلی زارعی، به اتهام سب‌النبی، ارتداد فطری، قذف مادر پیامبر اکرم(ص)، استخفاف قرآن به وسیله سوزاندن، توهین به مقدسات و انتشار تصاویر خصوصی دیگران بدون رضایت و یوسف مهرداد به اتهام سب النبی و توهین به مقدسات دینی و اسلامی به اعدام محکوم شدند که صبح دیروز حکم اعدام آنها اجرا شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید