• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 22 مرداد 1398
کد مطلب : 71923
+
-

نگرانی چالوسی ها از آزاد نشدن حریم رودخانه‌ها

طی یک دهه اخیر چندین بار زیرساخت‌های این شهر به علت بارندگی شدید و طغیانی شدن رودخانه‌های جاری تخریب شده است

منابع طبیعی
نگرانی چالوسی ها از آزاد نشدن حریم رودخانه‌ها

 جمعی از مردم چالوس از آزاد نشدن بناهای غیر مجاز در حریم و بستر رودخانه‌های این شهرستان به‌ویژه در حوزه شهری نگران هستند. در صورت تعلل بابت برچیدن این سازه‌ها، با بارندگی شدید و طغیان رودخانه‌ها احتمال بروز خسارت به ساکنان پایین‌دست بیشتر می‌شود. به گزارش ایرنا، از علل وقوع سیل‌های ویرانگر وجود درختان مزاحم و از همه مهم‌تر ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم و بستر رودخانه‌هاست. بر اساس آمار منابع رسمی، ۲۲ رودخانه فصلی و دائمی به طول حدود ۵۵۰ کیلومتر در نوشهر، چالوس و کلاردشت جریان دارد که مهم‌ترین این رودخانه‌ها، چالوس و سردآبرود است.


علل وقوع سیل

یکی از شهروندان کوچه گلبرگ خیابان 17 شهریور چالوس در این‌باره گفت: گندآبرود یکی از رودخانه‌های طغیانی هم‌مرز میان شهرهای نوشهر و چالوس است که متاسفانه طی یک دهه گذشته چندین بار شهروندان شاهد طغیان و در نهایت خسارت به ابنیه‌ بودند.«محسن منصوری» دخل و تصرف به حریم و بستر این رودخانه را به عنوان یکی از علت‌های وقوع سیل در زمان بارندگی شدید دانست و افزود: حریم‌ این رودخانه در طول مسیر اشغال شده؛ به طوری که عرض رودخانه کوچک و کوچک‌تر شده است.

این شهروند به ساخت یک واحد پذیرایی در محدوده این رودخانه اشاره کرد و ادامه داد: یک دهه از این اقدام می‌گذرد و به شکل مکتوب و تصویری به اطلاع مسئولان شهری از جمله شهردار، اعضای شورای اسلامی شهر، فرماندار و حتی نماینده مجلس شورای اسلامی رسیده، اما اعتنایی نشده است.این شهروند چالوسی گفت: این واحد پذیرایی اقامتی در ضلع شرقی این رودخانه و حاشیه جاده نوشهر و چالوس واقع شده و هر رهگذری عبور کند، پی می‌برد که دیواره بنای آن در حریم و بستر رودخانه احداث شده است. ضمن آن‌که برای مسئولان دستگاه‌های متولی محرز شده که ساخت این دیواره تصرف به حریم رودخانه است ولی متاسفانه تا این لحظه اقدامی نشده است.


لزوم جدیت برای رفع مشکل

دیگر شهروند چالوسی هم بیان کرد: با این‌که رئیس‌جمهوری فروردین امسال در نامه‌ای به وزیر کشور از استانداران خواست تا با همکاری شهرداران سازه‌ها و بناهای غیر مجاز در حریم و بستر رودخانه‌ها را با هدف پیشگیری از سیل شناسایی و برای آزاد‌سازی حریم رودخانه‌ها اقدام کنند به نظر می‌رسد این موضوع در این شهر به طور جدی پیگیری نشده است. «شیرزاد خواجوند» افزود: نمی‌دانم چه مسائلی میان مسئولان دستگاه‌های متولی با متصرفان به حریم رودخانه‌ها در این شهر وجود دارد که برای آزاد‌سازی حریم رودخانه‌ها تعلل می‌شود. 

شهروندان چالوسی نگران هستند که مبادا بارندگی شدید همراه با طغیان رودخانه‌ها، آنان را دچار خسارت کند. وی گفت: چرا عده‌ای از شهروندان این شهر که قوانین را به درستی رعایت می‌کنند باید تاوان بی‌تدبیری و سهل‌انگاری برخی مسئولان دوره گذشته را بدهند که بدون حساب و کتاب به عده‌ای اجازه ساخت‌و‌ساز و دخل و تصرف به رودخانه‌ها را داده‌اند؟
خواجوند افزود: طی یک دهه اخیر چندین بار زیرساخت‌های چالوس به علت بارندگی شدید و طغیانی شدن رودخانه‌های جاری در این شهر تخریب شد و حتی سیل به زندگی شهروندان نیز خسارت‌های جبران‌ناپذیری وارد کرد، اما هنوز مسئولان ذی‌ربط تصور نمی‌کنند ممکن است این بلای طبیعی دوباره تکرار شود و حوادث تلخی برای مردم این شهر به ارمغان آورد. اغلب شهروندان اضطراب و بیم از این دارند که تمام دارایی آنها با آمدن یک سیل مهیب خانمان‌برانداز از بین برود.


سازه‌های غیر مجاز پروانه ساخت دارند 

مدیر منابع امور آب شهرستان‌های نوشهر، چالوس و کلاردشت نیز گفت: بناها و سازه‌های غیر مجاز زیادی در حریم و بستر رودخانه‌ها در این شهرستان‌ها شناسایی شده، اما برای تخریب آنها همه مسئولان دستگاه‌های متولی به‌ویژه شهرداری‌ها باید همکاری و همراهی لازم را داشته باشند.«حامد عبداللهی» افزود: به عنوان نمونه در حریم رودخانه گندآبرود ۲۲ سازه و بنای غیر مجاز شناسایی شده که از این میان حدود 8 بنای غیر مجاز قلع و قمع شد. طبق بررسی‌های به عمل آمده دیده شده که صاحبان برخی از سازه‌های غیر مجاز در حریم رودخانه‌های طغیانی در چالوس پروانه ساخت دارند که مربوط به دوره‌های گذشته است.

 نکته جالب‌تر آن‌که طبق اسناد موجود عده‌ای از صاحبان این بناها پس از دریافت پایان کار اقدام به تصرف حریم رودخانه‌ها کرده‌اند. مدیر منابع امور آب نوشهر، چالوس و کلاردشت گفت: اگر در گذشته جوازی بدون استعلام از دستگاه‌های متولی از سوی مسئولان ادارات خدمات‌رسان در حریم رودخانه‌های این شهرستان‌ها صادر شده، مسئول آن دستگاه باید پاسخگو باشد و نباید این مساله سال‌ها دچار تعلل شود. عبداللهی یادآور شد: به عنوان نمونه واحد اقامتی و پذیرایی کوروش در ضلع شمال شرقی رودخانه گندآبرود که شنیده شده صاحب آن جواز ساخت دریافت کرده و مربوط به 2 دهه پیش بوده، به علت رعایت نکردن حریم و بستر رودخانه مرتکب تخلف شده است. 

دادستان چالوس نیز حکم صادر کرد و باید هرچه سریع‌تر این بنا قلع و قمع شود، اما دستگاه متولی اقدام نمی‌کند. این مقام مسئول با اشاره به مشخص نبودن چهار فصل شمال کشور به‌ویژه غرب مازندران و احتمال وقوع سیل با هر بارندگی شدید، خواستار همکاری و همراهی مسئولان ذی‌ربط در نوشهر، کلاردشت و چالوس شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید