• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 13 اسفند 1401
کد مطلب : 187057
+
-

صادر نشدن مجوز آزمایش انسانی پیوند مغز و کامپیوتر

فناوری
صادر نشدن مجوز آزمایش انسانی پیوند مغز و کامپیوتر

ایلان ماسک، با توسعه شرکت نورالینک مدت‌هاست که در مسیر پیوند مغز انسان و کامیپوتر تلاش می‌کند. گزارش‌ها اما نشان می‌دهد که سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) به‌خاطر نگرانی‌ها درباره ایمن‌بودن این تراشه، درخواست نورالینک برای آزمایش آن روی انسان‌ها را رد کرده است.
به گزارش رویترز، نگرانی FDA بیشتر مربوط به باتری لیتیومی این تراشه می‌شود. این سازمان همچنین از امکان حرکت سیم‌های کوچک این ایمپلنت به سایر قسمت‌های مغز نگران است. سازمان غذا و داروی آمریکا درباره امکان جداکردن این تراشه و انجام این‌کار بدون آسیب‌رساندن به مغز هم سؤالاتی دارد.
ایلان ماسک، مدیرعامل نورالینک، چند‌ماه پیش در رویداد «Show and tell» نورالینک اعلام کرد که احتمالاً تا 6‌ماه دیگر آزمایش‌های انسانی را شروع می‌کند. ماسک حتی گفت که حاضر است تراشه نورالینک را درون مغز یکی از فرزندانش قرار دهد. در این رویداد نشان داده شد که یک میمون با پیوند این تراشه امکان تایپ کلماتی را با استفاده از صفحه کلید مجازی پیدا کرده است.
میمون نمایش داده شده در رویداد نورالینک که «Sake» نام دارد، می‌تواند با فکر کردن به حرکت مکان‌نما روی صفحه‌کلید مجازی، تایپ کند. او موفق شد از این طریق عباراتی از جمله «به Show and tell خوش آمدید» و «می‌توانم میان وعده بخورم» را تایپ کند.
سازمان غذا و داروی آمریکا همچنین نگران نحوه برداشتن ایمپلنت مغزی نورالینک از مغز کاربران است. این کار می‌تواند برای برداشتن کامل، جایگزینی یا ارتقای این تراشه صورت بگیرد. علت این نگرانی، اندازه کوچک این دستگاه الکتریکی است که درون ماده خاکستری مغز افراد هم می‌تواند حرکت کند. اندازه کوچک این تراشه باعث می‌شود برداشتن آن دشوار باشد و حتی به مغز آسیب وارد شود. علاوه بر این، شاید بخش‌هایی از آن به قسمت‌های دیگر مغز برود و برای کاربر دردسرساز شود. سال‌هاست که گروهی از محققان به‌دنبال تحقق این پیوند یا به‌اصطلاح درست کردن سایبورگ مانند فیلم‌های علمی-تخیلی هستند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید