• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 20 مرداد 1398
کد مطلب : 71824
+
-

گوسفند قربانی‌کیلویی چند؟

با توافق اتحادیه دامداران و دستگاه‌های متولی بازار، قیمت تعادلی فروش هر کیلوگرم دام سبک زنده برای عید قربان 42هزار تومان تعیین شد

بازار
گوسفند قربانی‌کیلویی چند؟


در آستانه عید سعید قربان، قیمت تعادلی هر کیلوگرم دام سبک زنده برای فروش در مراکز عرضه عید قربان 42هزار تومان تعیین شده است. آنگونه که مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران می‌گوید: به‌دلیل بهبود وضع تولید دام، مشکلی در تأمین نیاز شهروندان به دام زنده برای قربانی‌کردن وجود نخواهد داشت. به گزارش همشهری، 2روز قبل از فرارسیدن عید قربان، مسئولان وزارت جهادکشاورزی، وزارت صنعت، سازمان حمایت، اتحادیه سراسری دامداران و اتحادیه عشایر نشستی برگزار کردند تا هم تکلیف قیمت فروش دام زنده در آستانه این روز را مشخص کنند و هم هماهنگی‌های لازم را برای رفع‌ورجوع مسائل مربوط به این کار به عمل آورند.

قیمت تعادلی دام سبک 42 هزار تومان
طبق توافق نمایندگان دامداران و مسئولان دولتی، مقرر شده ‌توزیع دام زنده برای عید‌قربان در مراکز مشخص در دستور کار قرار بگیرد و قیمت فروش هر کیلوگرم دام زنده در این مراکز نیز 42هزار تومان باشد. البته سعید سلطانی سروستانی، مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: این نرخ تعزیری نیست و ضمن اینکه فروشندگان اجازه دارند دام خود را با قیمت پایین‌تری بفروشند، به‌واسطه تفاوت در ماهیت انواع دام، این امکان نیز وجود دارد که قیمت دام موردپسند مشتری با نرخ توافقی و بالاتر از قیمت 42هزار تومان تعیین شود. سلطانی سروستانی با اشاره به داغ‌شدن بازار دام زنده در آستانه عید‌قربان و ورود دلالان به این حوزه، احتمال بالا‌رفتن قیمت دام در بازار را رد نمی‌کند و می‌افزاید: قیمت 42هزار تومان برای هر کیلو دام سبک زنده برای اتحادیه‌ها و تعاونی‌های دامداری قیمت منطقی است و در مراکز تعیین‌شده برای عرضه مستقیم دام این قیمت حفظ می‌شود اما خارج از این چرخه باز هم دلالان حضور دارند و قیمت‌ها موقتا می‌تواند بالاتر برود اما درمجموع دلال‌ها و واسطه‌ها سود می‌برند. الآن قیمت دام زنده گوساله دامدار زیر 30 هزار تومان است.

میانگین قیمت کشوری؛ 38 هزار تومان
او با اشاره به آمارهای تجمیع‌شده از واحدهای دامداری می‌گوید: براساس آمارها فعلا میانگین قیمت فروش هر کیلوگرم دام زنده در کل کشور، به ازای هر کیلوگرم 38هزارتومان است اما پس از خروج دام از دامپروری، اختیار امر به‌دست دلالان می‌افتد و به همین واسطه می‌بینیم باوجود کاهش قیمت فروش دام، هنوز قیمت گوشت بالاست. او دلیل بالا‌بودن قیمت فروش دام زنده در عیدقربان نسبت به میانگین قیمت کشوری را محاسبه هزینه‌های مربوط به حمل‌ونقل، نگهداری و افت دام در این روند دانست و تأکید کرد: به‌واسطه ورود کشور به ترسالی و بهبود زادوولد دام‌ها، مشکلی در تأمین دام زنده از محل تولید داخل وجود ندارد. سلطانی درباره عرضه دام سنگین نیز گفت: یکی از مراکز عرضه دام در تهران به عرضه دام سنگین اختصاص دارد که البته قیمتی برای آن تعیین نشده، اما به‌واسطه فراوانی عرضه، قیمت آن به ازای هر کیلوگرم 32هزار تومان خواهد بود.

دامنه نوسان قیمت دام سبک
با توافق اتحادیه دامپروری و متولیان دستگاه‌های دولتی، قیمت تعادلی فروش هر کیلوگرم دام زنده در مراکز منتخب عرضه 42هزار تومان تعیین شده است، اما خارج از این مراکز چه قیمتی برای دام زنده تعیین می‌شود؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد در شرایط فعلی قیمت هر کیلوگرم دام زنده در سطح شهر تهران 42 تا 45هزار تومان است که طبیعتا با افزایش تقاضا در آستانه عید‌قربان، احتمال افزایش آن دور از ذهن نیست. علی‌اصغر ملکی، رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی نیز این قیمت‌ها را تأیید می‌کند و درباره قیمت دام زنده برای عید قربان می‌گوید: قیمت دام زنده نباید به‌طور واحد تعیین شود و بازار را باید به سمت عرضه و تقاضا سوق داد؛ هرچند با توجه به افزایش عرضه دامی که در کشور وجود دارد، افزایش قیمتی در این ‌ارتباط پیش‌بینی نمی‌شود. به عقیده ملکی، تفاوت انواع دام زنده از لحاظ کیفیت مانند تفاوت بنز با پیکان است و کارشناس مربوطه با دیدن دام، قیمت را تعیین می‌کند و حتی قیمت دام زنده تولید شده در هر استان کشور متفاوت است. پس از قیمت تعیین‌شده برای فروش دام سبک، فقط باید به‌عنوان مبنا‌ مدنظر قرار گیرد. او می‌گوید: فعلا قیمت هر کیلوگرم شقه گوشت گوسفند ایرانی بدون دنبه 103هزار تومان و هر کیلوگرم گوشت وارداتی 82هزار تومان به خرده‌فروشان تحویل داده می‌شود که آنها نیز می‌توانند با 10درصد سود به فروش برسانند.

توصیه‌های سازمان دامپزشکی
با هماهنگی اتحادیه‌های دامداران و عشایر با سازمان میادین، عرضه دام زنده به مناسبت عید‌قربان در مراکز منتخب تهران انجام می‌شود. ضمنا دامپزشکان هم در مراکز عرضه برای بررسی سلامت دام حضور خواهند داشت و متقاضیان می‌توانند دام‌های خریداری‌شده را در نزدیک‌ترین کشتارگاه ذبح کنند. سازمان دامپزشکی درباره استفاده گوشت قربانی تأکید کرده؛ گوشت پس از کشتار و قبل از مصرف حتما به‌مدت 24ساعت در دمای یخچال (4-0) نگهداری شود. کارشناسان سازمان دامپزشکی از طریق سامانه 1512یا تلفن 4- 44787542 آماده پاسخگویی به پرسش‌های شهروندان هستند.
                            

 

این خبر را به اشتراک بگذارید