• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 2 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 223020
+
-

اختلاف طایفه‌ای در یکی از روستاهای باغملک تاکنون جان افراد زیادی را گرفته است

24جان قربانی اختلافات 9ساله

24جان قربانی اختلافات 9ساله

شاید باورش سخت باشد اما اختلاف بین اعضای دو طایفه در باغملک از 9سال قبل تاکنون باعث جان‌باختن دست‌کم 24نفر و مصدومیت ده‌ها نفر دیگر شده است. با وجود اینکه بزرگان دو‌طرف بارها برای ایجاد صلح و سازش تلاش کرده و چند مرتبه نیز به صلح و سازش رسیده‌اند اما هر بار درگیری تازه‌ای رخ داده و صلح شکسته شده است تا این اختلافات مرگبار همچنان ادامه پیدا کند. تا جایی که چند روز قبل در تازه‌ترین درگیری مرد دیگری بر اثر همین اختلافات به قتل رسید تا شمار قربانیان این درگیری‌ها به 24نفر افزایش پیدا کند. اما جرقه اولیه این اختلافات چطور زده شد؟
این درگیری‌ها از اواسط سال 94در منطقه پتک جلالی، جایی بین باغملک و رامهرمز در استان خوزستان آغاز شد؛ جایی که دو‌طایفه محمدی و موسایی از سال‌ها قبل با یکدیگر زندگی می‌کردند و از قضا اعضای دو طایفه ارتباط خوبی با یکدیگر داشتند طوری که خانواده‌های زیادی از دو‌طرف با یکدیگر وصلت کرده بودند و همه‌‌چیز بر وفق مراد بود تا اینکه نخستین جرقه زده شد. همه‌‌چیز از روزی آغاز شد که زنی روستایی که شوهرش را به تازگی از دست داده بود از حرف‌های مردی دلخور شد و سفره دلش را برای پسرش باز کرد. پسر این زن بعد از اینکه شنید مردی به مادرش متلک گفته و او را ناراحت کرده خون جلوی چشمانش را گرفت و سراغ این مرد رفت تا نخستین درگیری بین اعضای این دو طایفه اتفاق بیفتد و این آغاز درگیری خونین بین دو طایفه در خوزستان شد. با وجود اینکه این درگیری تلفاتی نداشت اما این ماجرا به آتش زیرخاکستر تبدیل شد و مدتی بعد این درگیری ساده به بهانه‌ای برای وقوع یک درگیری تمام عیار تبدیل شد. در جریان درگیری دسته‌جمعی که بین دو طایفه اتفاق افتاد 9نفر جان خود را از دست دادند و ده‌ها نفر مصدوم شدند. خیلی‌ها مجبور به ترک خانه‌هایشان شدند و چندین خانه نیز آتش گرفت. اتفاقی باورنکردنی رخ داده بود. اعضای این دو طایفه سال‌ها بود که در کنار یکدیگر به خوبی و خوشی زندگی می‌کردند اما حالا بالا گرفتن آتش اختلافات زندگی صدها نفر را تحت‌تأثیر قرار داده بود.

2سال بعد
هرچند بزرگان هر دو طایفه از یک سو و نیروهای انتظامی از سوی دیگر از ادامه این درگیری‌ها جلوگیری کردند اما
 ۲ سال بعد، در سال ۹۶ بار دیگر اختلافات بالا گرفت. در دومین دور از درگیری‌ها ۴ نفر به قتل رسیدند. هر دو طایفه از این درگیری‌ها زیان زیادی کرده بودند و ناامنی ایجاد شده همه‌‌چیز را در این روستا به رکود کشانده بود. هیچ‌کس در آنجا امنیت نداشت و هر لحظه ممکن بود حادثه تلخ دیگری اتفاق بیفتد. کسب‌وکار همگی دچار رکود شده بود و درگیری طایفه‌ای، آن هم به‌خاطر یک متلک همه‌‌چیز را در پتک جلالی دگرگون کرده بود.

بازگشت آرامش با حکم قصاص
برای 2سال هیچ درگیری تازه‌ای در این منطقه اتفاق نیفتاد و همه‌‌چیز در آرامش می‌گذشت. اما آنچه جریان داشت آرامش پیش از توفان بود. سال ۹۸ نیز بار دیگر با بالاگرفتن درگیری‌ها یک نفر دیگر به قتل رسید اما این بار دستگاه قضایی رسیدگی جدی به این اختلافات را در دستور کار قرار داد و شمار زیادی از افرادی که در درگیری‌های خونین سال‌های گذشته در این روستا دست داشتند دستگیر شدند. این بار دستگاه قضایی عزم خود را جزم کرده بود تا با هرگونه درگیری در این منطقه برخورد کند. به همین دلیل بود که بعد از انجام تحقیقات گسترده درباره قتل‌هایی که در این مدت اتفاق افتاده بود، رسیدگی به این پرونده در دادگاه آغاز شد و ۲ نفر از افرادی که اتهام‌شان قتل عمدی بود بعد از محاکمه به قصاص محکوم شدند. با اینکه بزرگان دوطرف واسطه شدند تا این احکام اجرا نشود اما سال ۱۴۰۰ با بی‌نتیجه‌ماندن این تلاش‌ها حکم قصاص 2نفر اجرا شد تا برای مدتی آرامش به این روستای آشوب‌زده بازگردد.

روستای ارواح
درگیری‌های چندین ساله از یک سو و ترس از وقوع درگیری تازه باعث شد تا روستا خالی از سکنه شود. خانواده‌ها، حتی آنهایی که هیچ نقشی در این درگیری‌ها نداشتند مجبور به کوچ شده و محل زندگی‌شان را ترک کرده بودند و در این شرایط با خالی شدن روستا، آنجا به روستای ارواح تبدیل شده بود. با وجود این مدتی بعد وقتی قرار شد طرفین با یکدیگر صلح کنند خانواده‌های کوچ‌کرده به‌تدریج به محل اصلی زندگی‌شان بازگشتند. حتی تعدادی از افرادی که به زندان افتاده بودند نیز آزاد شدند.

  تلفات یک درگیری طایفه‌ای
در جریان درگیری‌هایی که از سال‌94بین دو طایفه محمدی و موسایی در پتک‌جلالی اتفاق افتاده در مجموع 24نفر جان خود را از دست داده‌اند که از این تعداد 2نفر به اتهام قتل عمد قصاص شده‌اند. همچنین شمار زیادی مجروح و دچار نقص عضو شده‌اند و خانه‌های زیادی ویران و متروکه شده است.

   انگیزه درگیری اولیه در پتک جلالی
هیچکس دلیل اولیه درگیری دو طایفه در منطقه پتک جلالی را نمی‌داند اما اغلب می‌گویند دلیل شروع درگیری‌ها بی‌احترامی به زنی بود که شوهرش را از دست داده بود. بعد از این ماجرا پسر این زن با مردی که بی‌احترامی کرده بود درگیر شد و در ادامه با واردشدن پسران این مرد درگیری دسته جمعی شروع شد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید