• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 19 مرداد 1398
کد مطلب : 71561
+
-

6 ترفند برای ساخت پادکست

6 ترفند برای ساخت پادکست


این روزها درست‌کردن پادکست کار بسیار پرطرفدار و جذابی است. پادکست به زبان ساده استفاده از فایل صوتی به‌عنوان یک رسانه مستقل است که با روش‌های مختلفی قابل انجام است. این فایل‌های صوتی می‌تواند به‌صورت‌های مختلف مثل پلتفرم‌های اشتراک‌گذاری، به‌دست کاربرهای دیگر مثلا روی گوشی تلفن‌های همراه‌شان برسد و شنیده شود. خیلی از آدم‌ها تلاش می‌‌کنند در زمینه‌ای که تبحر دارند پادکست ویژه‌ای بسازند و مخاطبان خود را جذب کنند. اصولا شنیده شدن در هر جایی حس جذابی است و شاید همین دلیل برای ساخت پادکست کافی باشد. اگر شما هم فکر می‌کنید باید پادکست خودتان را بسازید چند نکته را درنظر داشته باشید.


نرم‌افزار ایده‌آل
اگر شما در ساخت پادکست خیلی حرفه‌ای نیستید می‌توانید از نرم‌افزارهای ساده‌تر برای ویرایش فایل صوتی‌تان استفاده کنید. یکی از بهترین‌ها در این زمینه نرم‌افزار Audacity است


اولویت  با حجم پایین
سعی کنید حتی‌الامکان حجم فایل نهایی شما پایین باشد. محبوب‌ترین فرمت بین کاربران که حجم قابل‌قبولی هم ارائه می‌دهد همچنان MP3 است


1ـ  داشتن برنامه مشخص
پادکست مانند یک برنامه رادیویی تمام‌‌عیار است. به همین‌خاطر برای تولید آن باید نقشه و به‌اصطلاح کنداکتور داشته باشید. بدانید قرار است طول کل پادکست چقدر باشد و هر قسمتی به چه چیزی اختصاص پیدا می‌کند. علاوه بر این باید ازهمان ابتدای امر، مسیر کار و هدف‌تان را مشخص کنید. باید بدانید می‌خواهید چه محصولی را برای چه مخاطبانی تولید کنید.

2ـ افسانه میکروفن‌های گران‌قیمت
خیلی‌ها فکر می‌کنند برای تولید پادکست و ضبط صدایشان نیاز به یک میکروفن گران‌قیمت و حرفه‌‌ای دارند. میکروفن پیشرفته قطعا در نتیجه کار تأثیر دارد، اما با توجه به اینکه باید در پایان کار حجم فایل ضبط شده را برای دانلود راحت‌تر پایین بیاورید استفاده از میکروفن‌های ارزان‌قیمت هم کافی است؛ حتی می‌توانید از میکروفن هدست گوشی برای ضبط بهتر استفاده کنید.

3ـ فقط حرف نزنید
برای جذاب‌تر کردن برنامه همچنین می‌توان از موسیقی و افکت‌های صوتی استفاده کرد. مطمئنا یک فایل‌صوتی که تنها حاوی صدای ما باشد، جذابیت چندانی به همراه نخواهد داشت. انتخاب موسیقی مناسب یکی از مهم‌ترین جذابیت‌های هر پادکستی به شمار می‌رود.

4ـ نرم‌افزارهای غول لازم ندارید
نرم‌افزارهای پیشرفته‌ای برای ادیت فایل‌های صوتی در بازار وجود دارد اما اگر شما در این کار خیلی حرفه‌ای نیستید می‌توانید از نرم‌افزارهای ساده‌تر برای ویرایش فایل صوتی‌تان استفاده کنید.  یکی از بهترین‌ها در این زمینه نرم‌افـــزار Audacity است. این نرم‌افزار ظاهری ساده دارد و به نظر می‌رسد که کار با آن چندان دشوار نباشد. علاوه بر این کاملا رایگان است و تمام نیازها برای ساخت یک پادکست را برطرف می‌کند.
 با دریافت این برنامه رایگان از آدرس  www.audacityteam.org/download و نصب آن در چند دقیقه، شما می‌توانید کار خود را به آسانی آغاز کنید.

5ـ حرفه‌ای فایل بسازید
برای ضبط صدا تنها کافی است دکمه قرمز رنگ رکورد را فشار دهید و در میکروفن شروع به صحبت کنید. برنامه شروع به ضبط صدای شما می‌کند و تا زمانی که دکمه «استاپ» فشرده نشده این کار ادامه دارد. در برنامه هر فایل‌صوتی جداگانه در یک کانال نگهداری می‌شود تا بتوانید با جابه‌جایی کانال‌ها، صداها را در زمان‌های مناسب پخش کنید. این کار این امکان را به شما می‌دهد که روی صدای گوینده، موسیقی اضافه کنید یا همزمان چند صدای مختلف را پخش کنید. به همین‌خاطر هر بخش از برنامه را جداگانه و در یک کانال ضبط کنید؛ یعنی پس از ضبط هر بخش دکمه استاپ  را فشار دهید و برای ادامه دوباره رکورد را بزنید تا در کانال جدیدی صدا ضبط شود.

6ـ فایل‌های کم‌حجم بسازید
خیلی‌ها هنوز مصرف پایین اینترنت برایشان مهم است، برای همین سعی کنید حتی‌الامکان حجم فایل نهایی شما پایین باشد. محبوب‌ترین فرمت بین کاربران که حجم قابل‌قبولی هم ارائه می‌دهد همچنان MP3 است.

این خبر را به اشتراک بگذارید