• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
پنج شنبه 29 مهر 1400
کد مطلب : 143485
+
-

پیشنهادهای ویژه هفته/ پادکست راوکست


«راوکست» نام یک پادکست بسیار مفید برای بالا بردن اطلاعاتمان است. «ایمان نژاداحد» سازنده راوکست در تعریف پادکستش آورده است: «تاریخ فقط وقایع را ثبت می‌کند اما داستان‌ها حقایق را. من ‌ در هر قسمت از راوکست داستان یک رویداد واقعی و مهم را برای شما روایت می‌کنم». پس این پادکست همانطور که از نامش پیداست، یک پادکست روایت‌محور است که قرار است ما را با جزئیات مهم‌ترین رویدادهای جهان آشنا کند. راوکست هم‌اکنون به اپیزود سی‌و‌هفتم رسیده است که از مهم‌ترین و جذاب‌ترین اپیزودهای آن می‌توان به قحطی بزرگ ایران، جنگ‌های صلیبی، هولوکاست، سپتامبر سیاه، جهنم در سیبری، تایتانیک، آخرین تزار، اساما، بحرین مال تو و... اشاره کرد. جدیدترین قسمت این پادکست با نام «شب از قندهار می‌رسد» درباره تحولات افغانستان است.

رادیو پایان

اگر عاشق سینما هستید، «رادیو پایان» می‌تواند در زمره یکی از محبوب‌ترین پادکست‌هایتان قرار‌بگیرد. این پادکست درباره پایان‌های مهم و ماندگار سینمای ایران است و در هر قسمت، با حضور فعالان عرصه سینما، داستان جذاب پایان‌بندی یک فیلم سینمایی را روایت می‌کند؛ به‌عنوان مثال این پادکست 10اپیزودی، تا‌کنون سراغ فیلم‌های «قیصر»، «نازنین»، «مسافران»، «هامون»، «سوته‌دلان»، «کندو»، «شازده احتجاب»، «شب‌های روشن»، «شطرنج‌باز» و «تنگنا» رفته است. در جدیدترین قسمت رادیو پایان، یعنی اپیزود «تنگنا»، «محمدصادق نادری» طراح، نویسنده متن و کارگردان رادیو پایان، با حضور 5نفر از عوامل اصلی فیلم و همچنین «هوشنگ گلمکانی» روزنامه‌نگار و منتقد سینما، «جواد طوسی» منتقد سینما، «حسین عصاران» پژوهشگر حوزه موسیقی و «ترانه علی‌باقرلی» دوبلور و پژوهشگر، سراغ این فیلم قدیمی محصول سال1352سینمای ایران رفته است.

«دیدن» فلسفه!

پادکست «دیدن» یک پادکست جذاب با موضوع تاریخ فلسفه است که قرار است به قول سازنده‌هایش دنیا را با عینک فلسفه ببیند! این پادکست که کاری از «امیر لطیفی» است، کارش را از 17فروردین‌ماه سال1399 با اپیزود «دیدن دنیا با عینک فلسفه» آغاز کرده و امروز در 23مهر‌ماه1400به‌نظریه «جهان مثل» افلاطون می‌پردازد؛ اینکه افلاطون به 2 جهان باور دارد؛ یکی همین که در آن ساکن هستیم و دیگری جهان ازلی- ابدی و نامتغیر مثل. «از یونان به کیهان»، «مکتبی در مَلَطیه: تالس، آناکسیمنس، آناکسیمندروس»، «فلسفه اعداد: فیثاغوریان»، «لوگوس و آتش: هراکلیتوس»، «راه حقیقت: پارمنیدس»، «تعلق به محال: زنون»، «مهر و آفند: امپدوکلس»، «عقل و بذر: آناکساگوراس»، «اتم: اتمیان»، «انسان‌ـ معیار: سوفسطائیان»، «فضیلت: سقراط» و «عدالت: افلاطون» نام دیگر اپیزودهای این پادکست است.

آلبوم شهر خواب

یکی از تازه‌ترین تولیدات موسیقایی کشور، آلبوم «شهر خواب» از «دانیال خواجویی» است. این آلبوم جدید که مهر‌ماه همین امسال منتشر شد، دومین آلبوم دانیال خواجویی به‌حساب می‌آید و موسیقی و تنظیم آن کاری از «شهاب اکبری» است. شهر خواب که با آهنگسازی «شهاب اکبری»، «دانیال خواجوی» و «امید حسینی» و همچنین با ترانه‌هایی از «مژگان دادرس»، «امیر بذرافشان»، «حمیدرضا نصراللهی»، «میلاد حسینی‌نسب» و «امیر ارجینی» شکل گرفته، دارای 12قطعه است. «حس باران»، «دلتنگی»، «اعجاز»، «شهر خواب»، «امید»، «ایران»، «شِکوه»، «انکار می‌کنی»، «دلم شکست»، «احساس آرامش»، «پاییز زرد» و «شب عاشقانه»، اسامی قطعات این آلبوم تازه هستند. اگر می‌خواهید یکی از جدیدترین تولیدات موسیقایی کشور را بشنوید، علاوه بر امکان خرید نسخه فیزیکی آلبوم، امکان دانلود قانونی آن را از طریق سایت‌های معتبر هم دارید.

دریای بی‌پایان

ماهی که به آخرین روزهایش رسیده، در دنیای موسیقی به نام زنده‌یاد «محمدرضا شجریان» سند خورده است؛ چرا که این استاد مسلم آواز ایران در مهر‌ماه به دنیا آمده و در همین‌ ماه هم از دنیا رفته است. در نخستین سالگرد درگذشت این موسیقی‌دان ارزنده کشورمان، «وحید تاج»، خواننده موسیقی ایرانی و شاگرد استاد شجریان، اثری به نام «دریای بی‌پایان» را منتشر و آن را به زنده‌یاد محمدرضا شجریان تقدیم کرد. او در یادداشتی که ضمیمه فایل ویدئویی اثرش کرده، نوشته است: «دیگران چون بروند از نظر، از دل بروند / تو چنان در دل من رفته که جان در بدنی». این اثر شعری از «عطار نیشابوری» است و آن را «آزاد عمرانی» آهنگسازی کرده، «حسین قاسم‌زاده» نیز تنظیم آن را بر عهده داشته است.

هاجستم و واجستم

«هاجستم و واجستم» همانطور که از نامش پیداست، نام یک آلبوم کودکانه است؛ آلبومی که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تولید آن را بر عهده گرفته و یک مجموعه شنیداری جذاب برای کودکان به‌حساب می‌آید. این آلبوم با آهنگسازی «آیدین کاظمی‌زاد» منتشر شده و دارای قطعاتی ازجمله «آموزگار»، «باران»، «بازی»، «گنج»، «هاجستم»، «حیوانات»، «کبوتر»، «کتاب»، «خانه»، «خدا»، «مداد رنگی» و «سفر و صداها» است. آیدین کاظمی‌زاد درباره شکل‌گیری این اثر گفته است: «با توجه به اینکه سال‌هاست در مهدکودک‌ها و مدارس، کار پرورش و تعلیم کودکان و نوجوانان را به واسطه موسیقی انجام می‌دهم، با شناخت خوب و قابل‌قبول از نیاز آموزشی آنها این اشعار را انتخاب کرده و موسیقی را با توجه به درخواست و علاقه کودکان امروز ساخته و پرداخته‌ام».

غرب وحشی، بنگ

«غرب وحشی (بنگ)» نام یک بازی کارتی است که همانطور که از نامش پیداست، در دنیای وسترن می‌گذرد. در تعریف این پرفروش‌ترین بازی کارتی وسترن دنیا آمده است: «تو غرب وحشی، یاغی‌ها می‌خوان کلانتر رو بزنن، کلانتر و معاون‌هاش دنبال زدن یاغی‌ها هستند، خائن هم زیرزیرکی کار خودش رو می‌کنه! آماده باشین که تو یکی از این گروه‌ها بر‌بخورین! چیزی نمونده که گلوله‌ها به پرواز در بیان». در این بازی 4تا 7نفره که برای بازیکنان بالای 8سال طراحی شده، 7کارت نقش، 16کارت شخصیت، 80کارت بازی، 7صفحه بازی، 30توکن گلوله و 7کارت راهنما وجود دارد. اگر در گروه یاغی‌ها باشید، باید سعی کنید کلانتر را از بین ببرید و اگر جزو دار‌و‌دسته کلانتر باشید، باید از جان او محافظت کنید.

شیر مرغ

بازی ایرانی «شیر مرغ» درست از روی ضرب‌المثل «از شیر مرغ تا جان آدمیزاد» ساخته شده است! در این بازی همه بازیکنان تلاش می‌کنند تا عجیب‌ترین چیزها را به عجیب‌ترین مشتریان بفروشند تا در پایان عنوان بهترین فروشنده را به‌دست بیاورند! این بازی نیاز به بیش از 3بازیکن دارد که هر کدام از آنها یک شخصیت از شهر عجیب و غریب داستان را می‌سازد؛ جلاد، رئیس مافیا، خانم حامله، کارآگاه، دلقک، خون‌آشام و... . در هر نوبت از بازی یکی از بازیکنان مشتری می‌شود و بازیکنان دیگر باید تلاش کنند تا جنسی را به او بفروشند یا به‌عبارت درست‌تر قالب کنند! این بازی بازیکنان را حسابی خلاق می‌کند، چون باید جالب‌ترین محصول را برای مشتری‌شان درنظر گرفته و او را مجاب به خرید کنند!

شیطان مرا وادار کرد!

فیلم‌های «احضار» را دیده‌اید؟ فیلم‌های «احضار» سال 2013و «احضار2» سال 2016را؟ اگر این فیلم‌های ترسناک را دیده‌اید و از آنها خوشتان آمده، حتما از فیلم «احضار3» هم خوشتان می‌آید؛ فیلمی که نام دقیق‌ترش این است: «احضار: شیطان مرا وادار به انجام این کار کرد». فیلمنامه این فیلم که در ژانر وحشت، هیجان‌انگیز و رازآلود ساخته شده، بر پایه داستانی از «جیمز وان» است و دنباله‌ای برای2 فیلم احضار به‌حساب می‌آید. داستان این فیلم که هشتمین فیلم دنیای سینمای «احضار» است، از جایی شروع می‌شود که فردی به نام «وارنس» روی پرونده قتلی تحقیق می‌کند که ممکن است در آن پای موجودی شیطانی هم در میان باشد! این فیلم که محصول سال2021 آمریکا و انگلیس است، به کارگردانی «مایکل چاوز» ساخته شده.

سقوط آخرین مرد

این هم یک فیلم جذاب برای آنها که به ژانر اکشن و هیجان‌انگیز علا‌مندند: «سقوط آخرین مرد». این فیلم تازه سال2021 که محصول مشترک کشورهای سوئد و انگلیس است، یک دنیای آخرالزمانی را به تصویر می‌کشد. ماجرا از این قرار است که پس از آنکه پاندمی‌ای مرگبار به نابودی تمدن بشر می‌انجامد، «جان وود»، سرباز سابق نیروهای ویژه تصمیم می‌گیرد از زنی مجروح در برابر فرمانده‌ای که همسر خود را به قتل رسانده، محافظت کند. این فیلم اکشن به کارگردانی «فانسو انجی» ساخته شده و در آن «دنیل استیسن» نقش اصلی یعنی نقش جان وود را ایفا می‌کند. «اولگا کنت»، «دنیل نیم»، «استانیسلاو یانوسکی»، «مادلین وال»، «ناتاشا مالته»، «استفانی سیاداتان»، «رابرت فالین» و «مایکل بیلینگتون» دیگر بازیگران فیلم سینمایی سقوط آخرین مرد هستند.

نجات بهشت

«یک سرمایه‌گذار بزرگ بعد از آنکه به شهر زادگاهش برمی‌گردد، کارخانه تقریبا ورشکسته مدادسازی پدرش را به ارث می‌برد. او باید تصمیم بگیرد آیا می‌خواهد این کارخانه را برای همیشه تعطیل کند یا به همراه افراد محلی برای نجات کارخانه مبارزه کند؟» این تعریف کامل و جامعی از فیلم «نجات بهشت» است؛ فیلمی به کارگردانی «جای سیلورمن» که در سال2021 ساخته شده و یکی از جدیدترین تولیدات هالیوود به‌حساب می‌آید. ژانر این فیلم هم همانطور که برایتان قابل‌حدس است، خانوادگی و رمانتیک است. در این فیلم که در سایت IMDB با رتبه 1/6 تعریف شده، بازیگرانی چون «ویلیام مسلی»، «جوهانا بردی»، «میمی کندی»، «شاشاونی هال»، «ماری پت گلیسون»، «پال دالی»، «بیل کوبس»، «لارنس پرسمن» و «سامی کولکو» نقش‌آفرینی کرده‌اند.

سریال «فوریا»

چقدر اهل تماشای سریال‌های اکشن، پلیسی و هیجان‌انگیز هستید؟ اگر جواب‌تان «زیاد» است، این روزها یک گزینه بسیار خوب برای تماشا کردن دارید. نام این سریال «فوریا» است و داغ‌داغ همین امسال توسط کشور «نروژ» ساخته شده است. درباره داستان این مینی‌سری جدید هم بگوییم که «رانیا»، افسر جسور پلیس بعد از وقوع یک قتل در نروژ، به درون یک گروه راست افراطی نفوذ می‌کند. با شکل‌گیری یک حمله تروریستی در قلب اروپا، رانیا همراه کاراکتر دیگری به نام «اسگیر» از شهر فیورد نروژ، راهی شهر برلین می‌شود. این سریال جذاب که در سایت IMBD رتبه 7/6 از 10را به‌دست آورده، کاری از «مگنس مارتنس» و «لارس کرائومه» است که در آن بازیگرانی چون «ماری ویلمان»، «نینا کانزندوف»، «پل اسوره والهایم هاگن» و... ایفای‌نقش کرده‌اند.

آقای کورمن

«آقای کورمن» نام سریالی در ژانر کمدی- خانوادگی است که یکی از جدیدترین ساخته‌های هالیوود به‌حساب می‌آید. این سریال که توسط شرکت اپل تولید شده، درباره یک معلم مدرسه به نام «کورمن» است که با اضطراب، تنهایی و کمبود اعتماد‌به‌نفس دست‌و‌پنجه نرم‌می‌کند و با رؤیاپردازی درباره کار کردن در صنعت موسیقی، زندگی‌اش را می‌گذراند. فصل نخست این سریال همین امسال یعنی در سال2021 منتشر شده که هر قسمت آن حدود 20دقیقه تا نیم‌ساعت است. «جوزف گوردون لویت» و «آرورا گوئررو»، کارگردان‌های سریال آقای کورمن هستند و در آن «جوزف گوردون لویت»، «آرتور کسترو»، «جردن گالیندو»، «اراسلی پادیلا»، «دبرا وینگر» و «الکساندر جو» بازی کرده‌اند. می‌توانید این سریال را با زیرنویس فارسی یا به‌صورت دوبله از طریق پلتفرم‌های نمایشی تماشا کنید.

مدیر دانشکده

اگر ازجمله طرفداران پر‌و‌پا قرص سینمای دنیا باشید، به‌احتمال زیاد «ساندرا اوه» را می‌شناسید. او که «کریستینا یانگ» سریال «آناتومی‌ گری» است و در سریال «کشتن ایو» نقش «ایو پولاستری» را بازی کرده، یک بازیگر کره‌ای‌الاصل است که در کانادا به دنیا آمده و به تازگی سریال دیگری در حال پخش دارد؛ «مدیر دانشکده». این سریال درباره زنی است که به‌عنوان نخستین زن رنگین‌پوست، جایگاه مدیریت دانشگاه ادبیات انگلیسی را کسب کرده و همه تلاش خودش را به‌کار می‌بندد تا خواسته‌ها و انتظارات بالای استادان دانشگاه را برآورده کند. این سریال تک‌فصلی یا به‌عبارت بهتر مینی‌سری، در 6قسمت ساخته شده که هر کدام از این قسمت‌ها حدود 30دقیقه است. سریال مدیر دانشکده را «دانیل گری لانگینو» کارگردانی کرده است.

تیر سرخ

بازی «Redden» که در فارسی به نام‌های «قرمز شدن» یا «تیر سرخ» ترجمه شده، یک بازی موبایلی بسیار جذاب است. جذاب، از این نظر که در آن کاربر نه در نقش یک سرباز، بلکه به‌عنوان یک تیر ماورایی باید نتیجه جنگ‌ها را رقم بزند! یعنی در این بازی ما هدایت کاراکترها را بر عهده نداریم، بلکه سازندگان بازی هدایت تیرهای پرتاب شده به سمت دشمنان را به ما واگذار کرده‌اند! در هر کدام از مراحل این بازی، یک هدف مشخص شده که باید توسط تیری که هدایتش به ما واگذار شده، مورد‌اصابت قرار‌بگیرد اما کار به همین سادگی‌ها نیست. در طول این مسیر باید مراقب شتاب تیرمان باشیم تا سقوط نکند. این شتاب را باید با درنظر گرفتن جهت وزش باد و البته سرعت آن مدیریت کنیم.

آقای کدو‌تنبل 2

بازی «آقای کدو‌تنبل 2: قدم زدن در کاولون» یکی از بهترین بازی‌های سبک معمایی با روش اشاره و کلیک است که روایت‌های جذاب و معماهای چالش‌برانگیزی را پیش‌روی کاربرانش قرار می‌دهد. در این بازی شما به‌عنوان کاربر در نقش شخصی که سر او شبیه به یک کدو‌تنبل است قرار دارید و باید در شهری به نام کاولون در حوالی هنگ‌کنگ چین به ماجراجویی بپردازید. روایت بازی از جایی آغاز می‌شود که شما شاهد هرج‌و‌مرج در این شهر هستید و باید با حل معماهای بازی، مشکلات این شهر را یکی پس از دیگری برطرف کنید. در این راه می‌توانید از اطلاعاتی که افراد این شهر در اختیارتان قرار می‌دهند استفاده کنید و به این شهر پر‌رمز‌و‌راز، سر‌و‌سامان بدهید.

بازی «ضد‌پونگ»

«Anti Pong» هم یک بازی جذاب موبایلی دیگر است که سبکش همه ما را به روزگار بازی‌های آتاری می‌برد. اگر خاطرتان باشد در نسل اولیه بازی‌های دیجیتال، یک بازی پینگ‌پنگی وجود داشت که در آن بازی باید مانع عبور توپ از زمین خود می‌شدیم. حالا به تازگی بازی‌ای به نام «ضد‌پونگ» به دنیای موبایل‌هایمان راه پیدا کرده که مثل تمام بازی‌های این سبک باید مراقب باشیم توپ به پنل ما برخورد نکند. هر بار که توپ به آجرهای ما برخورد کند، یک امتیاز منفی برایمان درنظر گرفته می‌شود و به این ترتیب با هر بار برخورد توپ به آجرها، به شکست نزدیک‌تر خواهیم شد. این بازی دارای 3درجه سختی است تا هم بازیکنان حرفه‌ای و هم علاقه‌مندان آماتور بتوانند از بازی کردن آن لذت ببرند.

از ادبیات و آفرینش

اگر به نویسندگی علاقه دارید و نوشتن جزو سرگرمی‌ها و دغدغه‌هایتان است، حتما کتاب «از ادبیات و آفرینش» را بخوانید. در این کتاب «فیلیپ راث»، نویسنده‌ای که دارای کلکسیونی از جوایز ادبی است، با نویسندگان دیگر به گفت‌وگو پرداخته که حاصل آن بی‌شک یک کار بی‌نظیر شده. در این کتاب او با نویسندگانی چون «پریمو لوی»، «ایوان کلیما»، «میلان کوندرا»، «مری مک‌کارتی»، «سال بلو» و... درباره موضوعات مختلف ازجمله تاریخ، جغرافیا، سیاست و تأثیر جهان بیرون در آثارشان صحبت کرده است. نتیجه این هم‌صحبتی علاوه بر اینکه لایه‌های ناشناخته‌ای از شخصیت، زندگی و کار این نویسندگان بزرگ را بر ما می‌گشاید، سراسر ایده است که به گستره جهان‌بینی و درک عمق هستی در مخاطب کمک می‌کند.

پرنده به پرنده

این هم یک پیشنهاد بسیار خوب دیگر برای کسانی که عاشق نویسندگی هستند: کتاب «پرنده به پرنده» که در معرفی کوتاه روی جلدش آمده است: «درس‌هایی چند درباره نوشتن و زندگی». واقعیت این است که کتاب پرنده به پرنده هم یک راهنمای نویسندگی به‌حساب می‌آید و هم زندگینامه خودنوشتی از «آن لاموت» است. این کتاب قرار است به خواننده‌هایی که در سودای نوشتن هستند یاد بدهد چطور نوشتن را به بخشی از زندگی‌شان تبدیل کنند! کتاب پرنده به پرنده که یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین کتاب‌ها درباره نویسندگی است، به تازگی به همت «مهدی نصراله‌زاده» ترجمه و توسط نشر «بیدگل» منتشر شده است. نسخه الکترونیک این کتاب 300صفحه‌ای هم موجود است و از طریق اپلیکیشن‌های کتابخوان در اختیار علاقه‌مندان به مطالعه و همچنین نویسندگی قرار‌می‌گیرد.

همه دروغ می‌گویند

«ما به همه دروغ می‌گوییم به جز گوگل»! این تمام آن چیزی است که «ست استیونز» و «دیوید ویتس» قصد دارند در کتاب «همه دروغ می‌گویند» به مخاطب‌هایشان بگویند. آنها در کتاب‌شان می‌گویند مردم اگر به هر نظرسنجی و هر کار تحقیقی دروغ بگویند، با سرچ‌های جست‌وجوگر گوگل نشان داده‌اند که با گوگل از همه صادق‌ترند؛ حتی با خودشان! به همین دلیل اطلاعاتی که گوگل از مردم دارد، می‌تواند در مطالعات جامعه‌شناسانه و روانشناسانه بسیار به‌کار بیاید. این کتاب را هم نشر «شفاف» منتشر کرده، هم نشر «گمان»، نسخه الکترونیک‌اش هم وجود دارد اما اگر اهل پادکست باشید، گزینه بهتری هم در اختیار دارید. پادکست «بی‌پلاس» در فصل اول خودش سراغ این پادکست رفته که با گوش کردن به آن کلیات این کتاب جذاب را درخواهید یافت.

شجاعت به زعم نویسنده

یکی از بهترین رمان‌های سال2021، کتاب «شجاعت» از «الکسی پاپاس» است. این کتاب خاطرات صادقانه نویسنده از زندگی پرپیچ و خمش است و نشان می‌دهد چگونه سخت‌ترین لحظات زندگی، از مرگ مادرش به‌دلیل خودکشی تا افسردگی پس از المپیک، را تاب آورد و اتفاقا از آنها انگیزه‌ای برای زندگی ساخت. الکسی پاپاس، قهرمان ورزشی، بازیگر، فیلمساز و نویسنده آمریکایی که در طول زندگی‌اش از دوندگی حرفه‌ای در المپیک تا نقش بازی کردن در فیلمی که خود ساخته بود را امتحان کرده، در بخشی از این کتاب آورده است: «فکر نکنید در دنیا فقط شما هستید که احساسات منفی را تجربه می‌کنید. این برای همه ما اتفاق می‌افتد که گاهی ترسو، غمگین، افسرده و خشمگین شویم. این احساسات به شما درس‌هایی می‌دهد تا به سمت شجاعت حرکت کنید».

سیر عشق

رمان «سیر عشق» ماجرای «ربیع‌خان» اهل بیروت و «کرستن مک لیلاند» اهل اسکاتلند است. در پشت جلد کتاب آمده: «این کتاب داستان یک ازدواج است؛ از نخستین لحظات شورانگیز گرفته تا لذت‌ها و هراس‌های تعهد راستین و مشکلات عمیقی که آرام‌آرام در زندگی مشترک سر‌برمی‌آورند». رمان سیر عشق را «آلن دوباتن»، نویسنده و فیلسوف انگلیسی نوشته و این کتاب را نشرهای «فرمهر»، «چترنگ» و «معیار علم» منتشر کرده‌اند. این رمان که مصداق «که عشق آسان نمود اول، ولی افتاد مشکل‌ها» است، علاوه بر اینکه نسخه الکترونیک دارد، به کتاب صوتی هم تبدیل شده است. اگر تعریف کتاب خواندن فقط برایتان مطالعه نسخه کاغذی یا احیانا پی‌دی‌اف نیست، می‌توانید کتاب صوتی آن را دانلود کنید و به راحتی با زوج پرماجرای این قصه همراه شوید.

داستان دو شهر

تا به حال برایتان این سؤال پیش‌آمده که پرفروش‌ترین کتاب دنیا تا به امروز چه کتابی بوده است؟ اگر این سؤال برایتان پیش‌آمده، حتما برایتان جالب خواهد بود که بدانید رمان «داستان دو شهر» از «چارلز دیکنز» پرفروش‌ترین کتاب تک‌جلدی انگلیسی‌زبان دنیا و یکی از مشهورترین عناوین در ادبیات داستانی است. پس اگر این رمان را نخوانده‌اید، بد نیست آن را به فهرست کتاب‌هایی که قرار است بخوانید اضافه کنید. این رمان داستان چند نفر از اهالی لندن و پاریس را در دوره تاریخی انقلاب فرانسه به تصویر می‌کشد. رمان داستان دو شهر ابتدا در چاپ‌های هفتگی و به‌صورت تدریجی منتشر شد و درنهایت با فروش 200میلیون نسخه در جهان، عنوان پرفروش‌ترین کتاب تک جلدی انگلیسی زبان دنیا را از آن خود کرد.

انیمیشن «اینبو»

یکی از تازه‌های انیمیشن دنیا، انیمیشن «اینبو» است؛ انیمیشنی ماجراجویی و کمدی درباره دختری به نام «اینبو» که در عمیق‌ترین نقاط جنگل آمازون، در روستایی به اسم «کلونیا» به دنیا آمده و روزگار می‌گذراند. روزی اینبو متوجه می‌شود انسان‌های شرور قصد آسیب‌زدن به زادگاهش را دارند. به همین دلیل مصمم می‌شود تا کلونیا را از شر آنها حفظ کرده و مردمان سرزمینش را نجات بدهد. در این راه دوستانش «دیلو» و «واکا» هم به او کمک می‌کنند. این انیمیشن را که محصول کشور هلند و پرو در سال2021 است، «ریچارد کلائوس» و «جوزی زلادا» کارگردانی کرده‌اند. ضمنا بد نیست بدانید انیمیشن اینبو که در سایت IMDB به امتیاز 6رسیده، با اقتباس از انیمیشن‌های «فروزن» و «موانا» ساخته شده است.

هیولاها در محل کار

اگر حوصله دیدن انیمیشن‌های سریالی را دارید، بدون هیچ شک و تردیدی سریال «هیولاها در محل کار» را در صدر فهرست انیمیشن‌هایی که قرار است ببینید قرار بدهید. این انیمیشن سریالی در ژانر ماجراجویی محصول سال2021 کشور آمریکا و از تولیدات غول‌های انیمیشن‌سازی دنیا یعنی «دیزنی» و «پیکسار» است! این انیمیشن همانطور که احتمالا از نام و تصویرش متوجه شده‌اید، اسپین آفی از انیمیشن «کارخانه هیولاها» است. این سریال ماجراهای 6‌ماه پس از اتفاقات این فیلم را به تصویر کشیده است؛ یعنی زمانی که هیولاها متوجه می‌شوند خنده کودکان 10برابر انرژی بیشتری نسبت به جیغ کشیدن آنها ایجاد می‌کند. «استیفان جی اندرسون»، «راب گیبز» و «کیت گود» کارگردان‌های این انیمیشن سریالی هستند که دوباره «مایک وازوفسکی»، «جیمز سالیوان» و دیگر هیولاهای دوست‌داشتنی را به خانه‌هایمان آورده‌اند.

قوانین آنجلو

«پسربچه 11ساله نابغه‌ای به نام «آنجلو» با آخرین سرعت به‌دنبال تحقق اهدافش است و در این راه با همه مشکلاتی که برایش پیش‌می‌آید، با جدیت مبارزه می‌کند.» این خلاصه انیمیشن سریالی «قوانین آنجلو» است؛ انیمیشنی که اگرچه نخستین فصل اول آن سال2010 منتشر شد اما خیلی‌هایمان تماشای آن را از دست داده‌ایم. حالا که پلتفرم‌های نمایشی این سریال را به‌صورت زیرنویس و با دوبله فارسی منتشر کرده‌اند، بهترین فرصت است که ماجراهای این پسر باهوش و مستعد در فرار از مخمصه را دنبال کنیم. این سریال کارتونی دارای 3فصل و در مجموع 37قسمت است که محصول مشترک کشورهای فرانسه و انگلیس به‌حساب می‌آید. برای IMDB بازها هم این نکته را اضافه کنیم که رتبه سریال قوانین آنجلو 5/6  است.

بی‌آبان

مستند «بی‌آبان» همانطور که احتمالا از نامش حدس می‌زنید، روایتی از داستان خشکسالی خوزستان است. این مستند به بررسی میزان آب شیرین در کشور پرداخته و نشان می‌دهد چه مسائلی باعث کمبود آب شیرین در این سرزمین چهار‌فصل به‌ویژه استان خوزستان شده است. این مستند را «سید مصطفی موسوی‌تبار» نوشته و کارگردانی کرده و پژوهشگران آن علاوه بر خود موسوی‌تبار، «سید‌مهدی صدرالساداتی»، «زهره نجف‌زاده» و «روح‌اله شمشیری» هستند. مدت زمان این مستند یک‌ساعت‌و8دقیقه است و اگر کنجکاو شده‌اید که درباره دلایل کمبود آب در خوزستان بیشتر بدانید، می‌توانید این مستند را در سایت «هاشور» ببینید. راستی تا یادمان نرفته این نکته را هم اضافه کنیم که این مستند داغ‌داغ همین امسال ساخته شده است.

خاطرات سینما

«سینمای ایران در دهه‌های 30و 40 به روایت اهالی خیابان لاله‌زار و ارباب جمشید (هالیوود ایران)». همین جمله کوتاه بهترین معرفی برای مستند «خاطرات سینما» است که آن را «محمدباقر سلمانی» روایت کرده است. این مستند 58دقیقه‌ای به سراغ عشق سینماها و عوامل فنی دهه‌های 30و 40رفته است تا با حال و هوای سال‌های اوج رونق سینما در ایران، چرایی علاقه‌مندی پیشکسوتان به سینما، خاطرات و اثرگذاری آنها بر سینما را بررسی کند. اگر دوست دارید درباره آپارات‌های زغالی، فیلم‌های بسوز (نیتراته)، آلبوم جفتی، سه فیلم با یک بلیت، اکران از 8صبح تا 10شب، سیاهی‌لشکرها، خیابان ارباب جمشید (هالیوود ایران)، نخستین لابراتوار سینمای ایران، استودیوهای دوبله فیلم‌های خارجی و تاریخچه لاله‌زار و کوچه ملی بیشتر بدانید، تماشای این مستند را از دست ندهید.

بیوگرافی شوماخر

فرقی نمی‌کند هر کدام از ما تا چه اندازه اهل دنبال کردن مسابقات اتومبیل‌رانی یا به‌اصطلاح «فرمول یک» هستیم؛ به هر حال همه ما نام «شوماخر»، راننده افسانه‌ای این مسابقات را شنیده‌ایم. «مایکل شوماخر» قهرمان 7دوره از مسابقات فرمول یک است که بیشتر عمر ورزشی‌اش را برای تیم «فراری» مسابقه می‌داد و در سال2013 بر اثر یک حادثه در کوه‌های آلپ فرانسه به کما رفت؛ اما 6سال بعد یعنی در سال2019 به‌طور کامل هوشیاری‌اش را به‌دست آورد. همه اینها را گفتیم که بگوییم اگر می‌خواهید بیشتر درباره این راننده افسانه‌ای بدانید، مستند «شوماخر» را ببینید. این مستند که در ژانر بیوگرافی ساخته شده، محصول کشور آلمان در سال2021 و تولید شبکه «نتفلیکس» است که آن را «هانس برونو کمرتونس» کارگردانی کرده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید