• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 15 مرداد 1398
کد مطلب : 70801
+
-

نگهداری غیر استاندارد سیاه‌دانه در گلستان

حدود 2 ماه از برداشت سیاه‌دانه در گلستان می‌گذرد و کشاورزان با تصور فروش به قیمت‌های بالاتر، محصول خود را در انبارهایشان نگهداری می‌کنند. روش نگهداری غیر استاندارد است و خطر از بین رفتن محصول را به دنبال دارد. به گزارش ایسنا، مدیر پژوهشی جهاد دانشگاهی گلستان با اعلام خبر بالا اظهار کرد: با توجه به سیاست‌گذاری جهاد کشاورزی، مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی مامور شد تا بذر سیاه‌دانه را تهیه و با قیمت مناسب در اختیار کشاورزان قرار دهد. بر همین اساس 2 رقم بذر تهیه شد و برای کشت در مناطق مختلف استان در اختیار آنان قرار گرفت.

«سیدعزیز موسوی» بیان کرد: از همان ابتدا مشاوره‌های تخصصی به کشاورزان داوطلب داده شد و از زمین‌های آنها به طور مستمر بازدیدهایی صورت گرفت. وی افزود: از همان ابتدا یکی از دغدغه‌های مهم کشاورزان فروش محصول نهایی بود. بنابراین در جلسات مختلف پیگیری شد تا در نهایت مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی استان اعلام کرد سیاه‌دانه را به قیمت هر کیلوگرم 15 تا 20 هزار تومان خریداری می‌کند. این قیمت متناسب با نوع محصول، کیفیت، نوع بوجاری و سورتینگ محصول نهایی متفاوت است. 


قیمت‌های نامتعارف

موسوی گفت: بعد از برداشت محصول شاهد شایع شدن قیمت‌های نامتعارف بین 35 تا 40 هزار تومان بین کشاورزان منطقه بودیم. همین امر موجب شد کشاورزان محصول خود را در انبارها نگهداری کنند و به بازار عرضه نکنند.وی با بیان این‌که نگهداری غیر استاندارد سیاه‌دانه باعث از بین رفتن محصول می‌شود، تصریح کرد: شایعه قیمت‌های نامتعارف سبب شد کشاورزان محصول خود را برای عرضه در بازار به قیمت بالا نزد خود نگهداری کنند. این مسئول ادامه داد: آنها تاکنون نتوانسته‌اند محصول خود را به قیمتی بالاتر از قیمت اعلام شده توسط مرکز خدمات جهاد دانشگاهی عرضه کنند. با توجه به شرایط آب و هوایی و رطوبت، نگهداری از این محصول برای کشاورزان بسیار دشوار است و این موضوع کیفیت محصول را کاهش و قیمت نهایی را نیز در آینده تحت تاثیر قرار می‌دهد.


توصیه به کشاورزان

مدیر پژوهشی جهاد دانشگاهی گلستان با اشاره به این‌که کشاورزان توجه داشته باشند با شایعات قیمت، باعث از دست دادن بازار محصول نشوند، بیان کرد: کشاورزان باید توجه داشته باشند که مصرف‌کننده برای تامین نیاز اولیه خود نمی‌تواند چندان منتظر بماند، بنابراین از جای دیگری نیاز خود را تامین می‌کند و بعد از آن، دیگر خرید نخواهد کرد. طبیعتا چنانچه تولید بیش از نیاز بازار باشد، قیمت کاهش خواهد یافت. 

وی ادامه داد: ‌اگر کشت سیاه‌دانه را با کشت متعارف که گندم است، از لحاظ سودآوری مقایسه کنیم، خواهیم دید که هدف‌گذاری جهاد کشاورزی نتیجه‌بخش بوده است.  موسوی ادامه داد: به عنوان مثال در منطقه به طور میانگین از هر هکتار گندم 3 تن محصول برداشت می‌شود و با توجه به قیمت‌گذاری امسال هر کیلوگرم گندم 1700 تومان، درآمد کشاورز معادل 5 میلیون و 100 هزار تومان می‌شود. در کشت سیاه‌دانه با این‌که سال اول بوده و بسیاری از کشاورزان به طور ناخواسته به علت ناآشنایی با محصول در مراحل مختلف کاشت، ‌داشت و برداشت، غفلت‌هایی داشته‌اند، اما به طور میانگین از هر هکتار 500 کیلوگرم سیاه‌دانه برداشت شد. مدیر پژوهشی جهاد دانشگاهی گلستان گفت: اگر حداقل قیمت اعلامی و حداقل برداشت را در نظر بگیریم (هر کیلوگرم 15 هزار تومان)، درآمد کشاورز معادل 7 میلیون و 500 هزار تومان خواهد شد.


وظیفه جهاد دانشگاهی تنظیم بازار نیست

موسوی تصریح کرد: نکته حائز اهمیت دیگر آن است که توسعه و ترویج باید متناسب با تقاضای بازار صورت بگیرد. وزارت جهاد کشاورزی قول داده بود که واردات سیاه‌دانه به کشور را ممنوع کند اما هم‌اکنون مشاهده می‌شود که سیاه‌دانه‌های خارجی در بازار هنوز وجود دارند. همین امر سبب شده خرید سیاه‌دانه تولیدی توسط کشاورزان با مشکل مواجه شود. وی ادامه داد: در حال حاضر یکی از مشکلات استان در زمینه سیاه‌دانه، نبود دستگاه‌‌های بوجاری و سورتینگ است، به همین دلیل محصول کشاورزان عاری از کاه و بذر علف نیست و این موضوع در قیمت نهایی محصول تاثیرگذار است. 

مدیر پژوهشی جهاد دانشگاهی گلستان اظهار کرد: درصد روغن سیاه‌دانه تعیین‌کننده کیفیت است، اما چون این محصول همراه با کاه و بذر علف است، درصدگیری روغن خطا خواهد داشت. به عنوان مثال کشاورز می‌‌گوید معادل 25 درصد از سیاه‌دانه، روغن گرفته، اما در تست‌ها و نمونه‌گیری‌های آزمایشگاهی حدود 33 درصد روغن از سیاه‌دانه استحصال می‌شود. این تفاوت از 2 جنبه قابل بررسی است؛ یکی ناخالص بودن ماده اولیه و دوم نداشتن دوش و دستگاه روغن‌گیری.موسوی بیان کرد: با این‌که وظیفه جهاد دانشگاهی تنظیم بازار نیست ولی برای کمک به کشاورزان در جلسات متعدد اعلام کردیم که برای برخی مصارف، به طور محدود سیاه‌دانه خریداری می‌کنیم. کشاورزان می‌توانند نمونه محصول خود را برای قیمت‌گذاری به جهاد دانشگاهی گلستان واقع در گرگان، خیابان شهید بهشت، بهشت نهم، واحد مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی ببرند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید