• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 31 تیر 1398
کد مطلب : 67705
+
-

دردسر علف‌های هرز ‌ برای«آناهیتا»

مدیر پایگاه ملی معبد آناهیتا گفت: وجود علف‌های هرز به معضلی در معبد آناهیتا تبدیل شده که می‌تواند باعث آسیب‌دیدگی سنگ‌های تاریخی داخل محوطه شود. به گزارش ایسنا «مرتضی گرواند» با بیان این‌که از 2 ماه گذشته و با ورود به فصل گرم اقداماتی برای از بین بردن و جلوگیری از رشد علف‌های هرز داخل محوطه انجام شده، اظهار کرد: تاکنون با استفاده از دستگاه‌های علف‌کَن حدود 90 درصد از کار اجرا شده است. وی افزود: طی هفته‌های اخیر شاهد رشد گونه دیگری از علف‌های هرز داخل محوطه هستیم که کار را برای ما سخت‌تر کرده است. مدیر پایگاه ملی معبد آناهیتا خاک مرغوب داخل محوطه تاریخی را عامل اصلی رشد سریع علف‌ها در این محوطه دانست. 

وی با تاکید بر این‌که پایش محوطه از علف‌های هرز به یکی از برنامه‌های دارای اولویت معبد تبدیل شده، عنوان کرد: وجود این علف‌ها هم مشکلاتی از لحاظ منظر طبیعی برای معبد ایجاد می‌کند و هم رشد آن در لابه‌لای سنگ‌های تاریخی باعث ترک‌خوردگی و آسیب جدی به این سنگ‌ها می‌شود.  گرواند عنوان کرد: البته چنین مشکلی را در سایر بناهای سنگی ایران همچون تخت جمشید نیز داریم و فقط مختص به معبد آناهیتا نیست.

وی در ادامه از دستگیری چند نفر که طی یکی، دو ماه اخیر اقدام به آتش‌سوزی داخل محوطه می‌کردند خبر داد و گفت: با استفاده از دوربین‌هایی که داخل محوطه نصب شده، افرادی را که چند بار اقدام به آتش زدن علف‌های هرز داخل محوطه کرده بودند شناسایی، دستگیر و تحویل نیروی انتظامی دادیم.  مدیر پایگاه ملی عنوان کرد: با توجه به این‌که معبد آناهیتا در دل شهر قرار دارد، در نظر داریم به‌زودی ارتفاع نرده‌های اطراف معبد را افزایش دهیم تا ضریب اطمینان بالا برود و کسی نتواند به‌راحتی وارد محوطه شده و به علف‌های هرز را آتش بزند.

 وی یادآور شد: آتش زدن علف‌های هرز در صورتی که مدت آتش‌سوزی طولانی باشد می‌تواند باعث آسیب‌دیدگی لایه‌های سطحی سنگ‌ها شود، اما با توجه به کنترلی که روی محوطه داریم، امکان آتش‌سوزی طولانی مدت در محوطه وجود ندارد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید