• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 11 تیر 1398
کد مطلب : 63198
+
-

انتخابات الکترونیک و حکمروایی هوشمند

یادداشت
انتخابات الکترونیک و حکمروایی هوشمند


محمد فرجود/ مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری‌تهران
این روزها تهران آماده برگزاری یک انتخابات مهم می‌شود، ثبت‌نام برای انجمن شورایاری‌ها به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان مدیریت محلی آغاز شده و قرار است مردم نمایندگان خود را در بیش از ٣٥٠محله در سطح شهر تهران برگزینند.

پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها با سایر انتخابات مشابه تفاوت ویژه‌ای دارد و قرار است این انتخابات برای نخستین‌بار در تهران و به همت همکارانم در شهرداری تهران، به‌صورت الکترونیک برگزار شود. در ارتباط با برگزاری نخستین انتخابات الکترونیک در پایتخت، چند نکته قابل توجه است که به آن اشاره می‌کنم:

1- «حکمروایی هوشمند» یکی از ابعاد مهم برنامه «تهران هوشمند» است که برگزاری این انتخابات بدین شیوه در همین راستا قرار می‌گیرد. از ثبت‌نام الکترونیک داوطلبان در سامانه shorayari.tehran.ir  و بررسی هوشمند شرایط اولیه داوطلبین گرفته تا حذف فرایند دستی و کاغذی با ایجاد دسترسی برخط در سامانه، برای هیأت‌های اجرایی و نظارت مناطق که می‌توانند وظایف و ماموریت‌های خود را با دقت و سرعت به سرانجام برسانند. بهره‌گیری از فناوری‌های نوین با ضریب امنیتی بالا و سهولت کاربری برای داوطلبین و برگزار‌کنندگان از دیگر ویژگی‌های این سامانه است. همچنین بررسی صلاحیت‌ها هم به‌گونه‌ای طراحی شده است که هر داوطلب می‌تواند پرونده خود را در هر مرحله، پیگیری و مشاهده کند.

2- برای نخستین‌بار در تهران رأی‌گیری در محل شعبه با صندوق‌های الکترونیک و بدون برگ رأی کاغذی انجام می‌شود. در این فرایند که با همراهی مرکز توسعه دولت الکترونیک در وزارت کشور انجام می‌شود، رأی‌گیری انتخابات توسط 8هزار صندوق الکترونیک رأی در ۱۸۰۰شعبه اخذ رأی در سطح محلات صورت می‌پذیرد. بدین‌ترتیب با افزایش دقت و سرعت رأی‌گیری، شهروندان و پایتخت‌نشینان تجربه‌ای متفاوت از مشارکت در یک انتخابات را به‌خاطر خواهند سپرد.

3- افزایش دقت و سرعت در برگزاری انتخابات، کاهش هزینه‌ها، حذف کاغذ، تکریم شهروندان، ارتقای شفافیت و حرکت در مسیر شهر هوشمند ازجمله ویژگی‌های مهم انتخابات الکترونیک است که در بسیاری از کشورها اجرا شده و در ایران هم برخی شهرها آن را مورد آزمون قرار داده‌اند اما در کلانشهری مانند تهران قطعا دستاوردهای برگزاری آن اهمیت ویژه‌ای دارد و می‌تواند الگویی باشد برای اجرای الکترونیک سایر انتخابات همچون مجلس شورای اسلامی.

4- برگزاری انتخابات الکترونیک توسط شهرداری تهران تجربه گرانبهایی است که ارتقای مشارکت و افزایش آمادگی الکترونیک شهروندی را در پی دارد و شاخصی مهم در به کارگیری فناوری‌های نوین در بخش عمومی و توسعه خدمات دولت الکترونیک نیز به شمار می‌رود.
در پایان امیدواریم با برگزاری انتخابات الکترونیک و حذف فرایندهای پیچیده و طولانی، شاهد مشارکت حداکثری شهروندان در پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌های تهران باشیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید