• یکشنبه 3 تیر 1403
  • الأحَد 16 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 23
یکشنبه 26 فروردین 1403
کد مطلب : 222264
+
-

کشاورزی هوشمند با پهپاد گرده‌افشان ایرانی

فناوری
کشاورزی هوشمند با پهپاد گرده‌افشان ایرانی

پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف موفق به طراحی و ساخت ماژول گرده‌افشان هوایی (پهپاد گرده‌افشان) شدند. با استفاده از این نوع پهپاد محصولات باغ‌ها به‌صورت چشمگیری افزایش می‌یابد. فناوری ساخت این پهپاد تاکنون تنها در انحصار آمریکا بوده و اکنون ایران به‌عنوان دومین کشور ارائه‌دهنده این تکنولوژی شناخته خواهد شد. به گزارش همشهری، این ماژول که قابلیت نصب روی انواع پهپادهای ایرانی و خارجی را دارد، به‌صورت کاملا هوشمند می‌تواند به‌صورت نقطه‌ای و پیوسته، باغ‌های مختلف را گرده‌افشانی کند. امین طلایی‌زاده، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان سازنده این ماژول گفت: «ماژول گرده‌افشان هوایی (پهپاد گرده‌افشان) برای نخستین بار در کشور ارائه شده است و مبنای کاری آن به‌صورت پودرپاشی است. تاکنون این ماژول روی دو نوع پهپاد  DJI T16 و پهپاد شریف اگربات S20 تست شده است. این ماژول می‌تواند به‌صورت کاملاً مستقل و بدون اتصال هیچ‌گونه سیم، با باتری و حسگرهای مختص خود کار کند و اپراتور پهپاد برای استفاده از آن به سادگی کافی است که مخزن پهپاد سمپاش خود را برداشته و ماژول گرده‌افشان را به جای آن نصب کند.»
او در ادامه افزود: «گرده‌افشانی با سرعت بالا (۱۵ هکتار در ساعت)، دو حالت گرده‌افشانی به‌صورت نقطه‌ای و پیوسته، گرده‌افشانی خودکار بر پایه مکانیزم پودرپاش از دیگر ویژگی‌های ماژول گرده‌افشان هوایی (پهپاد گرده‌افشان) است. گرده‌افشانی یکی از مراحل مهم در باغبانی بسیاری از درختان محسوب می‌شود و در بعضی از باغ‌ها درصورتی که گرده‌افشانی به‌صورت مصنوعی انجام شود، میزان محصول برداشت شده به‌صورت چشمگیری افزایش می‌یابد. استفاده از این ماژول برای باغ‌های نخل، گردو، کیوی، بادام، سیب، گلابی و… توصیه شده است.»
طلایی‌زاده در پایان گفت: «ماژول ارائه‌شده توسط این شرکت از تکنولوژی و هوشمندی بیشتری نسبت به نمونه آمریکایی برخوردار است.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید