• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
جمعه 7 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 223493
+
-

آبیاری فضای سبز به شیوه هوشمند

بازچرخانی آب و استفاده از پساب در راستای کاهش بهره‌برداری از آب‌های زیرسطحی در دستور کار مدیریت شهری ششم قرار دارد

آبیاری فضای سبز به شیوه هوشمند

تهران ازجمله کلانشهرهایی است که با تنش آبی مواجه است و برای گذر از این معضل نیاز به همراهی و همکاری شهروندان و نهادها و سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف است؛ چرا که با استفاده بهینه و جلوگیری از مصرف بی‌رویه و بهره‌گرفتن از شیوه‌های نوین می‌توان میزان مصرف آب را مدیریت کرد. مدیریت شهری در حوزه فضای سبز رویکرد جدیدی در پیش گرفته و قرار است با استفاده از پساب‌های تصفیه شده، سیستم آبیاری فضای سبز تهران دچار تحول شود. همچنین استفاده از سیستم آبیاری جدید و هوشمند سبب کاهش بهره‌برداری از آب‌های زیرسطحی می‌شود و این موضوع قطعا کاهش فرونشست‌ها را در پی خواهد داشت.

گذر از تنش‌های آبی
 فضای سبز نقش مؤثری در تلطیف هوا و کاهش آلودگی هوا دارد و نمی‌توان این نقش را کتمان کرد. بنابراین صیانت از درختان و فضای سبز نیازمند آب است و با توجه به شرایط اقلیمی ایجاد شده و تنش‌های آبی تهران، در سال‌های اخیر طرح‌هایی برای تصفیه پساب و بازچرخانی آب مورد توجه مدیران شهری قرار گرفته است. در شرایطی که 43درصد از میزان بارش‌ها در شهری چون تهران کاهش یافته است، تصفیه پساب و استفاده از شیوه بازچرخانی آب حتما ناجی فضای سبز پایتخت خواهد بود.

کاهش مصرف آب خام با بازچرخانی
 طرح بازچرخانی و استفاده مجدد از پساب‌های تصفیه‌شده، وضعیتی را فراهم می‌کند تا به منابع اصلی آب آشامیدنی شهروندان آسیبی نرسد و با تصفیه فاضلاب، آب مورد نیاز گیاهان و فضای سبز شهر تامین شود. سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران به‌منظور مدیریت یکپارچه و صحیح آب خام فضای سبز، مطالعات طرح جامع در رابطه با این موضوع را در دستور کار قرار داده و در بخش‌های مختلف بازچرخانی، هوشمند‌سازی‌ و استفاده از سیستم‌های جدید برای ارتقای راندمان آبیاری را اجرایی کرده است.

هوشمندسازی آبیاری فضای سبز
بهره‌گیری از سیستم آبیاری تحت فشار زیرسطحی برای نخستین‌بار در راستای مدیریت مصرف آب و صرفه‌جویی منابع آبی و افزایش راندمان آبیاری عملیاتی شده است. در این روش با استفاده از سنسورهای مختلف میزان دقیق رطوبت خاک، دمای هوا، نور خورشید و مواردی از این دست اندازه‌گیری خواهد شد و این اطلاعات توسط یک سیستم مرکزی، آنالیز شده و براساس نتایج آنالیز میزان و زمان آبیاری به‌صورت خودکار تنظیم می‌شود. این شیوه موجب می‌شود که ۵۰ تا ۷۵درصد در مصرف آب صرفه‌جویی شود و به‌گفته علی‌محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران تا 2‌ماه دیگر ظرفیت استفاده از پساب به 50میلیون مترمکعب می‌رسد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید