• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 27 خرداد 1398
کد مطلب : 60063
+
-

گرینلند در یک روز 2میلیون تُن یخ از دست داد

گرینلند در یک روز 2میلیون تُن یخ از دست داد

خبرگزاری سی‌ان‌ان اعلام کرد که در یک واقعه بسیار بی‌سابقه در بیش از 40درصد از سرزمین گرینلند تنها در روز پنجشنبه گذشته بیش از 2گیگا تُن (برابر با 2میلیون تُن) یخ ذوب شده است.
به‌گزارش ایرنا، درحالی‌که گرینلند یک جزیره بزرگ مملو از یخ است، اما ذوب‌شدن این مقدار یخ آن هم در اواسط‌ ماه ژوئن، رویدادی غیرمعمول محسوب می‌شود. به‌طور متوسط فصل ذوب‌شدن یخ برای گرینلند از ‌ماه ژوئن تا ‌ماه آگوست است و بیشترین مقدار ذوب یخ در این سرزمین در ‌ماه ژوئیه صورت می‌گیرد.
«توماس موت» یک محقق در دانشگاه جورجیا در آمریکا که اوضاع اقلیمی گرینلند را مطالعه می‌کند، این افزایش ناگهانی ذوب یخ را غیرمعمول و بی‌سابقه عنوان کرد. موت می‌گوید که ذوب‌شدن صفحات یخی گرینلند در اوایل فصل تابستان باعث می‌شود که ذوب یخ در اواخر این فصل راحت‌تر شود، زیرا برف و یخ که سفید و درخشان هستند، با منعکس‌ساختن نور خورشید در فضا باعث کاهش میزان حرارت جذب‌شده در یخ‌ها می‌شوند اما این رویدادهای ذوب منجر به تغییر آلبدو یا سپیدایی سطح می‌شود که اجازه می‌دهد بیشتر گرمای خورشید در اواسط فصل تابستان در یخ‌ها جذب و منجر به ذوب‌شدن آنها شود. گرینلند نام ناحیه خودگردانی از دانمارک است. این سرزمین در آب‌های اقیانوس منجمد شمالی واقع شده و محل سکونت حدود ۵۶هزار نفر است.

این خبر را به اشتراک بگذارید