• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 28 آبان 1402
کد مطلب : 209561
+
-

2/2میلیون تن؛ میزان تولید امسال برنج ایران

افزایش تولید برنج در سال گذشته یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تعادلی قیمت برنج ایرانی در بازار کشور بود. سال گذشته براساس اعلام وزارت جهادکشاورزی 2.4میلیون تن برنج از شالیزارهای سطح کشور برداشت شد که توانست نقش مهمی درکاهش قیمت برنج ایفا کند. امسال اما هنوز میزان تولید برنج به شکل رسمی اعلام نشده اما شنیده‌ها حاکی از آن است که میزان تولید نتوانسته به رقم سال گذشته برسد.

کاهش 200هزار تنی تولید برنج
 دبیر انجمن تأمین‌کنندگان و تولیدکنندگان برنج درباره آخرین خبرها از میزان تولید امسال برنج به همشهری گفت: میزان تولید امسال برنج کشور براساس آماری که توسط معاون زراعت وزارت جهادکشاورزی به‌طور غیررسمی در جلسه هفته گذشته اعلام شد، 2میلیون‌و200هزار تن بوده که اگر 200هزار تن از این مقدار را تولید استان خوزستان درنظر بگیریم مجموع برداشت برنج شمال کشور 2میلیون تن تخمین زده می‌شود.
مسیح کشاورز در پیش‌بینی تغییرات احتمالی قیمت با توجه به کاهش تولید افزود: اگرچه برآوردهای میدانی، میزان تولید برنج را به‌طور دقیق مشخص نمی‌کنند، اما حتی رقم 2میلیون تن برای برداشت برنج امسال، رقم قابل‌توجهی است و باعث می‌شود نوسانی را در قیمت برنج در بازار شاهد نباشیم. گفته می‌شود در حال حاضر انواع برنج درجه یک ایرانی در شمال کشور با قیمت 70هزار تومان به عمده فروشان فروخته می‌شود. در سطح خرده‌فروشی‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای اما، برنج مرغوب ایرانی کیلویی 80تا130هزار تومان و برنج پرمحصول بین 50تا80هزار تومان به فروش می‌رسد.

دولت تنظیم بازار برنج را رها نکند
بازار برنج بعد از سال بحرانی1400، 2سال به‌نسبت آرام را پشت سر گذاشته که این آرامش از یک سو به رشد تولید و از سوی دیگر به مدیریت بازار برنج بازمی‌گردد. دولت سال گذشته با لغو ممنوعیت فصلی واردات از بروز هرگونه تنش در بازار برنج جلوگیری کرد تا قیمت‌ها ‌ماه به ‌ماه کاهشی شود. روند کاهش قیمت برنج امسال هم ادامه پیدا کرد و برنج ایرانی در نیمه اول امسال 30درصد کاهش قیمت داشت. با این حال کاهش 200هزار تنی تولید از یک‌سو و توقف 4ماهه واردات از سوی دیگر، تعادل بازار را در شرایط شکننده‌ای قرار داده است. کشاورز با اشاره به همکاری دولت و بخش خصوصی در زمینه تنظیم بازار برنج، بر لزوم تداوم این همکاری‌ها تأکید کرد و گفت: با توجه به تنش‌های خاورمیانه بازار برنج کشور مستعد این است که کوچک‌ترین شوک، آن را از تعادل خارج کند و دولت باید از بروز هرگونه شوک جلوگیری کند.

  میزان تولید امسال برنج = 2.2 میلیون تن
  میزان تولید پارسال برنج = 2.4 میلیون تن
  میزان واردات برنج از ابتدای امسال= 550 هزار تن
  برآورد نیاز بازار به واردات تا پایان سال= 600 هزار تن

 

این خبر را به اشتراک بگذارید