• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 22 خرداد 1398
کد مطلب : 59062
+
-

دمای 50درجه هوا موجب تعطیلی ادارات شد

خوزستان روی موج گرما

افزایش دمای هوا تا ۵۰درجه سانتیگراد که از نخستین روز هفته جاری، نفس اهوازی‌ها و بسیاری از ساکنان خوزستان را به‌شماره انداخته بود، امروز، چهارشنبه موجب تعطیلی تمامی ادارات دولتی در این استان شد.
به‌گفته کارشناسان، افزایش دمای هوای خوزستان و بسیاری از شهرهای جنوبی ایران در سال‌های اخیر در نتیجه تخریب گسترده تالاب‌ها و نابودی پوشش گیاهی در ایران و کشورهای همسایه و نیز متاثر از پدیده تغییر اقلیم است که در 3 سال گذشته باعث شده حتی رکورد گرم‌ترین دمای هوای شهرهای جهان را بشکند. در سال96 اهواز رکورد دمای 54درجه را هم شکست و در چندین روز متوالی دمای هوا بین 51 تا 52 درجه رسید.
روز گذشته نیز دمای هوای اهواز روی 49درجه و روز دوشنبه حتی به 50درجه هم رسید اما ادارات تعطیل نشد. با این حال به‌دلیل افزایش بی‌سابقه مصرف برق در این استان در روزهای اخیر، ‌استاندار خوزستان در نخستین روز هفته اعلام کرد با توجه به پیش‌بینی سازمان هواشناسی مبنی بر افزایش دما در روزهای آخر هفته و به‌منظور مدیریت بهینه مصرف برق، ‌تمامی ادارات دولتی این استان روز چهارشنبه تعطیل خواهند بود.
افزایش دمای هوای ایران و خاورمیانه به‌ویژه شهرهای ایران و برخی شهرهای حاشیه خلیج‌فارس درکشورهای همسایه چالش مهم اقلیمی است که کارشناسان داخلی و خارجی چند سالی‌است مرتبا هشدار می‌دهند. سند چشم‌انداز اقلیم ایران تا سال2100 که سال قبل توسط پژوهشکده اقلیم‌شناسی مشهد و سازمان هواشناسی تهیه و منتشر شد نیز بر ضرورت اقدام ملی برای سازگاری با تغییر اقلیم و افزایش دمای هوا با ارائه راهکارهایی علمی و کارشناسی شد. اما به‌رغم توصیه کارشناسان، نه‌تنها هیچ اقدام ملی برای سازگاری با بحران تغییر اقلیم در کشور صورت نگرفته که اقدامات انجام شده تنها به تعطیلی مدارس و ادارات دولتی در وقت گرما و یا گردوغبار ختم شده است. این در حالی است که هرسال به‌شدت گرمای هوا افزوده می‌شود. پیش از این نیز یکی از سازمان‌های مرتبط با تغییر اقلیم در آلمان از غیرقابل سکونت شدن برخی شهرهای ایران و عربستان و یمن در نتیجه افزایش دمای هوا در سال‌های آتی هشدار داده بود به‌نحوی که کارشناسان هواشناسی این مرکز تحقیقاتی در آلمان اعلام کرده بودند، افزایش بیش از حد گرما می‌تواند حتی شهر ماهشهر و بندرعباس در ایران را غیرقابل سکونت کند.
با این حال سال گذشته رئیس جمهور در حاشیه یکی از جلسات دولت، موضوع تغییر اقلیم را زیر سؤال برد و با اینکه تلاش‌های خوبی برای الحاق ایران به کنوانسیون تغییر اقلیم پاریس در دولت یازدهم صورت گرفته بود اما این سیاست‌ها در دولت دوازدهم تغییر یافت؛ به‌طوری‌که ایران  تا امروز  از معدود کشورهایی است که هنوز به این پیمان ملحق نشده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید