• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 11 شهریور 1402
کد مطلب : 201928
+
-

گرما اسکی را از اروپا می‌گیرد

گرما اسکی را از اروپا می‌گیرد

تغییرات اقلیمی و گرمایش جهان، آینده یکی از محبوب‎‌ترین تفریحات زمستانی اروپا را به چالش کشیده است و اگر وضع همینطور ادامه پیدا کند، احتمالا نیمی از ظرفیت اسکی کردن در اروپا از بین خواهد رفت.
اوضاع چنان وخیم است که از همین حالا زنگ خطر به صدا درآمده است. براساس یک تحقیق جدید، اگر هوا تنها 2درجه گرم‌تر شود، بیش از نیمی از پیست‌های اسکی اروپا، در چند دهه آینده با کمبود برف مواجه خواهند شد و این تازه پیش‌بینی یک وضعیت نه چندان مرگبار است؛ چون با وضع فعلی، دمای کره زمین به سمت افزایش 2.7درجه‌ای پیش می‌رود. اگر هم دما 4درجه سانتی‌گراد افزایش پیدا کند، 98درصد پیست‌های اسکی اروپا با خطر جدی کمبود برف مواجه خواهند شد.
کمبود برف همین حالا هم وجود دارد و گاهی با تولید برف مصنوعی برطرف می‌شود، اما استفاده گسترده از ماشین‌های برف‌ساز، به تولید بیشتر گازهای گلخانه‌ای می‌انجامد و مشکل را بدتر هم خواهد کرد.
گرمایش جهانی، همین حالا هم به اسکی در اروپا لطمه زده است، گرم و کوتاه شدن زمستان‌ها در اروپا، در سال‌های اخیر برخی پیست‌های اسکی را در این قاره با مشکل مواجه و نگرانی‌ها را زیاد کرده است و البته که وضع بسیار بدتر هم خواهد شد و 2200پیست اسکی در سراسر اروپا تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.حتی استفاده از برف مصنوعی هم دامنه بحران را چندان کاهش نخواهد داد و اگر دما 2درجه کاهش پیدا کند، همچنان بیش از یک‌چهارم پیست‌های اروپا دچار مشکل حاد خواهند بود. پیش از این، تحقیقات در سطح ملی بوده و این نخستین‌بار است که یک تحقیق جامع در سراسر قاره در این زمینه انجام شده است.
محققان در این تحقیق، به پیست‌های اسکی توصیه کرده‌اند که خودشان پیشقدم شوند و با واقعیت کنار بیایند. نخستین مسئله این است که باید به فکر تولید پایدار برف مصنوعی باشند و در این راه، تا آنجا که می‌توانند بهینه عمل کنند. مهم‌ترین اصل این است که باید بتوانند از انرژی‌های تجدیدپذیر برای این کار استفاده کنند.
مسئله دوم، حمل‌ونقل به پیست‌های اسکی است. سیستم‌های حمل‌ونقل به و از این پیست‌ها باید تا آنجا که ممکن است سبز و دوستدار محیط‌زیست باشند.
آینده تلخ پیش‌روی اسکی‌بازان هم این است که باید هر چه بیشتر به پیست‌هایی که در ارتفاع بالاتر هستند، بروند و به کمبود برف عادت کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید