• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 21 خرداد 1398
کد مطلب : 58720
+
-

توطئه علیه «لولا»

وب‌سایت اینترسپت از تبانی بی‌سابقه برای به زندان انداختن رئیس‌جمهور پیشین برزیل و در نتیجه پیروزی رقیب او در انتخابات خبر داده است

رویداد
توطئه علیه «لولا»



6‌ماه پس از آنکه راست‌های افراطی برزیل را فتح کردند و نامزد اصلی آنها یعنی «ژایر بولسونارو» با پیروزی در انتخابات به کرسی ریاست‌جمهوری تکیه زد، وب‌سایت «اینترسپت» از فساد سازماندهی‌شده و تبانی قضات و دادستانی این کشور برای به زندان انداختن رقیب اصلی بولسونارو و در نتیجه هموار کردن مسیر ریاست‌جمهوری او پرده برداشته است.

اینترسپت در گزارشی مفصل مدعی شده به اطلاعات، اسناد و فایل‌‌های صوتی دست پیدا کرده که نشان می‌دهد قاضی پرونده بزرگ تحقیقات درباره رشوه‌خواری مقام‌های سیاسی برزیل در تبانی با دادستان کل و با پرونده‌سازی برای «لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا»، رئیس‌جمهور پیشین برزیل، او را به جرم فساد به 12سال زندان محکوم کرده است تا مانع حضور او در انتخابات ریاست‌جمهوری شوند. لولا داسیلوا که بین سال‌های 2003 تا 2010 رئیس‌جمهور برزیل بود، قهرمان چپ‌های این کشور به‌شمار می‌آید و با تکیه بر همین جایگاه کاریزماتیکش قصد داشت با شرکت در انتخابات سال2018، بار دیگر سکان هدایت بزرگ‌ترین کشور آمریکای لاتین را در دست بگیرد. حکم زندان داسیلوا اما شرایط را برای او و حزب کارگر برزیل تغییر داد.

تحقیقات گسترده ضد‌فساد در دستگاه‌های دولتی برزیل، موسوم به «عملیات کارواش» بین سال‌های 2015 و 2017، انجام شد و هیاهوی بسیار به‌پا کرد؛ چراکه پای بسیاری از چهره‌های سیاسی این کشور و حتی برخی مقام‌های سیاسی در دیگر کشورها نیز به این پرونده باز شد. خبرنگاران اینترسپت با بررسی فایل‌های صوتی گفت‌وگوهای تلفنی میان قاضی پرونده و دادستان کل دریافته‌اند که درست زمانی که نظرسنجی‌ها از محبوبیت بالای لولا داسیلوا حکایت داشت و تصور می‌شد او بعد از خانم «دیلما روسف» بار دیگر رئیس‌جمهور برزیل خواهد شد، این‌دو توطئه‌ای علیه او ترتیب دادند. بر این اساس، قاضی پرونده یعنی سرجیو مورو و دلتان دالاگنول دادستان کل تصمیم گرفتند با پرونده‌سازی علیه لولا، او و حزبش یعنی حزب کارگر را برای همیشه از صحنه سیاسی برزیل کنار بزنند. بنابراین او را در دادگاه به جرم دریافت رشوه به 12سال زندان محکوم کردند و بلافاصله رأی را در دادگاه تجدیدنظر نیز مورد تأیید قرار دادند تا لولای 70ساله را راهی زندان کنند.

به نوشته اینترسپت، رأی سنگین دادگاه علیه لولا داسیلوا با وجود کافی نبودن مدارک علیه او صادر شده است؛ موضوعی که در یکی از گفت‌وگوهای تلفنی میان قاضی پرونده و دادستان کل، هر دو طرف به آن اعتراف می‌کنند. پرونده فساد لولا باعث استیضاح دیلما روسف نیز شد. روسف که با حمایت تمام‌قد لولا پس از او به ریاست‌جمهوری رسید، به لولا پیشنهاد حضور در کابینه‌اش را داد. همین مسئله باعث شد تا نمایندگان مخالف دولت، روند استیضاح و در نهایت برکناری او از قدرت را آغاز کنند و موفق هم شوند. بنابراین مورو و دالاگنول نه‌تنها لولا را به زندان انداختند، بلکه با برکناری روسف، باعث کاهش جدی اعتماد عمومی به چپ‌ها و در نتیجه قدرت گرفتن راست‌های افراطی در فضای سیاسی کشوری شدند که همیشه در کنترل احزاب چپ بوده است.
دوران ریاست‌جمهوری لولا داسیلوا به دوران شکوفایی اقتصادی برزیل معروف است. او بارها طی سال‌های 2017 و 2018 اتهام‌های مطرح‌شده علیه خودش را دارای انگیزه سیاسی و در ارتباط با انتخابات ریاست‌جمهوری دانست اما کسی به سخنانش توجه نکرد. او متهم بود که در ازای کمک به یک شرکت ساخت‌وساز برای دریافت قراردادهای دولتی، یک آپارتمان رشوه گرفته است. سال گذشته، حزب کارگر با وجود به زندان افتادن لولا، او را برای انتخابات نامزد کرد اما دادگاه بار دیگر به‌خاطر یک پرونده جدید دریافت رشوه از همان شرکت، دوران زندان او را دوبرابر کرد. روند وقایع در برزیل در انتخابات سال2018 به سمتی رفت که در نهایت ژایر بولسونارو که الگوی خود را رئیس‌جمهور آمریکا می‌داند پیروز میدان شد. بولسونارو همان زمان که کرسی ریاست‌جمهوری را به چنگ آورد، سرمست از پیروزی، در اظهارنظری بی‌‌سابقه گفت: «امیدوارم لولا در زندان بپوسد.»

پایان زودهنگام بولسونارو؟
وب‌سایت اینترسپت، اعطای پست وزارت دادگستری به قاضی پرونده لولا از سوی ژایر بولسونارو را دلیلی برای اثبات ادعای خود می‌داند و معتقد است مورو مزد تلاش‌هایش را برای به قدرت رساندن بولسونارو گرفته است. سرجیو مورو در واکنش به گزارش مبسوط اینترسپت، ادعاهای مطرح‌شده را رد کرده و افشای اطلاعات «حساس» مربوط به پرونده مبارزه با فساد را جرم دانسته‌ است. اعضای کارگروه عملیات کارواش، سرقت اطلاعات مربوط به پرونده را تأیید کرده‌اند اما اعلام نکرده‌اند که دقیقا چه اطلاعاتی به سرقت رفته است. خبرنگاران اینترسپت در واکنش گفته‌اند که اطلاعات فاش‌شده تنها بخشی از کل اطلاعاتی است که از سوی «منابع ناشناس» در اختیار آنها قرار گرفته و آنها قصد دارند همچنان با انتشار اطلاعات بیشتر، کل برزیل و حتی جهان را به لرزه درآورند.
افشای ماجرای تبانی وزیر دادگستری فعلی برزیل و دادستان کل علیه داسیلوا و به نفع بولسونارو، وضعیت دولت او را متزلزل کرده است. دولت بولسونارو به‌خاطر وضعیت بد اقتصادی و رکود بی‌سابقه طی ماه‌های اخیر درگیر بحران جدی بوده است. افشاگری اخیر اما شاید بولسونارو را پیش از دیگران به خط پایان برساند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید