• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 11 خرداد 1398
کد مطلب : 57397
+
-

دولت 10درصد کل ارزش بورس و فرابورس را به فروش می‌گذارد

طبق برآوردهای همشهری ارزش این سهام در جریان عرضه به 100هزار میلیارد تومان، یعنی معادل 10درصد کل ارزش روز بورس و فرابورس خواهد رسید

بورس
دولت 10درصد کل ارزش بورس و فرابورس را به فروش می‌گذارد

آمار‌ها نشان می‌دهد مطابق مصوبه هفته گذشته هیأت عالی واگذاری 46هزار میلیارد تومان از سهام شرکت‌های بزرگ بورس شامل بانک‌ها، پالایشگاه‌ها و خودرو‌سازان باید ظرف روزهای آینده از طریق بورس و فرابورس فروخته شود. برآوردهای اولیه همشهری نشان می‌دهد ارزش کل بلوک‌های سهام قابل واگذاری در جریان رقابت تا 100هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت که این رقم معادل 10درصد کل ارزش روز بورس و فرابورس است.
به گزارش همشهری، در شرایطی که نوار فروش سهام شرکت‌های دولتی در بورس از مدت‌ها پیش در بورس متوقف شده قرار است بار دیگر روند اجرای خصوصی‌سازی‌ از طریق بورس شتاب بگیرد. 
چهارم خرداد امسال هیأت عالی واگذاری تصویب کرد سهام دولت در شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، ملی‌ صنایع‌ مس‌ ایران‌، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت بندرعباس، بانک ملت، پالایش نفت تهران، بانک تجارت، پالایش نفت تبریز، بانک صادرات ایران، ایران‌‌خودرو، سایپا، پالایش نفت شیراز، پالایش نفت لاوان، سرمایه‌گذاری‌ ملی‌ایران‌، بیمه البرز و کشت و صنعت و دامپروری پارس از طریق بازار سهام فروخته شود. به این ترتیب با این مصوبه بار دیگر تب فروش سهام شرکت‌های دولتی در بورس داغ خواهد شد. از زمانی که میرعلی‌اشرف عبدالله پوری‌حسینی به‌عنوان رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ انتخاب شده است روند فروش سهام شرکت‌های دولتی در بورس به پایین‌ترین حد خود رسیده است.
هفته قبل سازمان خصوصی‌سازی‌ در نامه‌ای خطاب به علی صحرایی، مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران و امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس اعلام کرد: با توجه به تکلیف سازمان خصوصی‌سازی‌ مبنی بر واگذاری باقیمانده سهام دولت در این شرکت‌ها مقتضی است ضمن تمهیدات لازم برای فراهم کردن مقدمات عرضه سهام، درصورت وجود هرگونه مشکل یا ملاحظه خاص، به قید فوریت به اطلاع سازمان خصوصی‌سازی‌ برسد.

ارزش سهام قابل واگذاری
آمار‌ها نشان می‌دهد فهرست ارائه شده هیأت‌عاملی واگذاری شامل برخی بزرگ‌ترین شرکت‌های بورس است که دولت در آنها سهامدار اصلی است و باید براساس این مصوبه به‌صورت بلوکی فروخته شود. این اطلاعات نشان می‌دهد ارزش کل سهامی که باید به‌صورت بلوکی به خریداران فروخته شود بر مبنای قیمت سهام این شرکت‌ها در تابلوی بورس 46هزار میلیارد تومان است. به‌طور معمول ارزش سهام قابل واگذاری شرکت‌های دولتی بالاتر از نرخ تابلوی بورس فروخته می‌شود؛ بنابراین برآورد می‌شود جمع کل ارزش سهام قابل‌واگذاری این شرکت‌ها به محدوده 100هزار میلیارد تومان هم برسد؛ در نتیجه احتمالا ظرف روز‌های آینده متقاضیان خرید سهام این شرکت‌ها باید دست‌کم 30هزار میلیارد تومان نقدینگی برای خرید سهام این شرکت‌ها از طریق بورس تامین کنند. مطابق قوانین خصوصی‌سازی‌ نحوه فروش سهام این شرکت‌ها به‌صورت نقد و اقساط است و به‌طور معمول 30درصد از مبلغ خرید به‌صورت نقد و بقیه اقساط دریافت می‌شود.

خریداران احتمالی
هنوز اطلاعاتی در مورد خریداران احتمالی سهام این شرکت‌ها که در زمره بزرگ‌ترین شرکت‌های ایران هستند اطلاعی در دست نیست، اما برآورد می‌شود برخی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری و نهاد‌ها نسبت به خرید سهام این شرکت‌ها ابراز تمایل کنند. در سال‌های گذشته بخش عمده سهام این دسته از شرکت‌ها توسط نهاد‌های شبه‌دولتی که اصطلاحا به آنها خصولتی گفته می‌شود خریداری شده است اما در طول 2 سال گذشته انتقادهای زیادی از سوی کارشناسان و نماینده‌های مجلس نسبت به فروش سهام این شرکت‌ها به نهاد‌های شبه‌دولتی و حتی افرادی که از اهلیت و تخصص لازم برخوردار نبوده‌اند مطرح شده و حتی اخیرا مجلس طرحی را به تصویب رسانده که براساس آن سهام شرکت‌های دولتی باید پس از بررسی اهلیت خریداران که شامل تخصص لازم برای اداره آن شرکت است به بخش خصوصی فروخته شود.
در طول چند سال گذشته ماجرای فروش سهام شرکت‌های کشت و صنعت هفت‌تپه، آلومینیوم ایران، هپکو و بسیاری از شرکت‌های دیگر به افرادی که از تخصص لازم برخوردار نبودند جنجال‌های خبری ایجاد کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید