• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 2 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 222982
+
-

بورس منفجر شد، دلار کوتاه آمد

به‌دنبال کاهش تنش‌های منطقه‌ای، شاخص کل بورس تهران روز گذشته با یک صعود انفجاری معادل 3.5درصد رشد کرد و بیش از 300هزار میلیارد تومان به ارزش کل بازار سهام اضافه شد. همزمان با این رویداد، اما قیمت هر دلار آمریکا عقب‌نشینی کرد و بیش از 2هزارو 200تومان کاهش یافت.
به گزارش همشهری، با وجود یک دور رشد شاخص بورس در روز‌های نخست سال از 13فروردین که رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق حمله کرد، شاخص کل بورس تهران وارد یک روند نزولی شد. به‌طور طبیعی بورس‌های دنیا نسبت به تنش‌های سیاسی و نظامی حساس‌اند و هر نوع تنش در این ابعاد واکنش بازارهای سهام را به‌دنبال دارد. با این حال روز گذشته و پس از مشخص شدن سطح واکنش اسرائیل پس از پاسخ نظامی ایران به رژیم صهیونیستی شاخص کل بورس تهران وارد روند صعودی شد و با یک رشد پرقدرت به این موضوع واکنش نشان داد. در دادو‌ستد‌های روز گذشته شاخص کل بازار سهام با یک صعود انفجاری 77هزارو 636واحد معادل 3.5درصد رشد کرد و به 2میلیون و 285هزار واحد رسید. تحت‌تأثیر این رشد نزدیک به 300هزار میلیارد تومان به ارزش کل بازار سهام اضافه شد و ارزش کل بازار سهام ایران به 9617هزار میلیارد تومان معادل 148میلیارد و 870میلیون دلار رسید.
دیروز همچنین بعد از مدت‌ها 350میلیارد تومان نقدینگی تازه از سوی سهامداران حقیقی وارد بازار سهام شد و ارزش کل معاملات خرد 33درصد افزایش یافت. این در حالی است که ظرف 2هفته گذشته بیش از چند هزار میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج شده بود. نسبت ورود پول سهامداران حقیقی به ارزش معاملات خرد نیز نشان می‌دهد این نسبت به 13.3درصد رسیده که بیانگر آن است که شتاب ورود پول به بازار سهام افزایش یافته است.

کدام شرکت‌ها پیشرو رشد خواهند شد؟ ‌
از نظر تکنیکی چنانچه روند صعودی شاخص کل بورس تهران در مبادلات امروز هم ادامه یابد و این شاخص بتواند از محدوده 2میلیون و 300هزار واحد با قدرت عبور کند، مسیر صعود شاخص کل بورس تهران تا محدوده 2.5و سپس 2.7میلیون واحد هموار می‌شود. به‌زعم تحلیل‌گران آنچه می‌تواند در روز‌های آینده پیشران رشد شاخص‌های بورس باشد، کاهش فاصله قیمت دلار نیمایی با ارز بازار آزاد است؛ به‌طوری که هر نوع افزایش نرخ دلار نیمایی می‌تواند زمینه‌ای برای رشد بیشتر شاخص‌های بورس باشد، چراکه بخش زیادی از درآمد شرکت‌های بورس به‌ویژه شرکت‌های صادرات‌محور با نرخ دلار نیمایی تسعیر می‌شود و کاهش فاصله قیمت دلار نیمایی با بازار آزاد می‌تواند منجر به جهش درآمدی شرکت‌های صادرات‌محور شود. همین حالا هم با توجه به تعدیل این نرخ نسبت به نرخ‌های اوایل سال قبل می‌توان گفت شرکت‌های صادرات‌محور یکی از گزینه‌های مطلوب برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام هستند. صنعت دیگری که می‌تواند در روز‌های آینده خبرساز باشد و شاید رهبری بازار را برای رشد در اختیار بگیرد، صنعت خودرو‌سازی‌ است. تازه‌ترین خبر‌ها نشان می‌دهد که وزارت صنعت در تلاش است برای کاهش زیان انباشته صنعت خودرو‌سازی‌، مجوز افزایش قیمت را برای شرکت‌های خودرو‌سازی‌ دریافت کند. بر همین اساس سهامداران باید در روز‌های آینده توجه ویژه‌ای به اخبار این حوزه داشته باشند.

دلار با کاهش تنش ،کاهشی شد
با وجود رشد پرقدرت شاخص کل بورس تهران در مبادلات دیروز قیمت هر دلار آمریکا در پی نمایان شدن نشانه‌های آشکار کاهش تنش، تا لحظه تنظیم این گزارش بیش از 2هزار و200تومان کاهش یافت و به محدوده 64هزارو 300تومان رسید. این در حالی است که روز پنجشنبه قیمت هر دلار آمریکا تا محدوده 66هزارو 600تومان پیشروی کرده بود.
 همگام با نزول قیمت دلار، قیمت طلا و سکه نیز با نزول مواجه شد؛ به‌طوری که دیروز قیمت هر سکه طرح جدید با یک‌میلیون و 500هزار تومان کاهش به 43میلیون و 400هزار تومان رسید و معادل 4درصد افت کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید