• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 11 خرداد 1398
کد مطلب : 57371
+
-

توصیه روحانی به سران کشورهای اسلامی

ایران به سیاسی‌کاری عربستان در میزبانی نشست‌های بین‌المللی اعتراض کرد

همزمان با برگزاری مراسم روز جهانی قدس و اعتراض سراسری به اشغالگری صهیونیست‌ها، سازمان همکاری اسلامی که با هدف مقابله با این اشغالگری ایجاد شده در مکه تشکیل جلسه داد اما با اعمال نفوذ سعودی‌ها به جای پرداختن به حقوق فلسطین به صحنه عقده‌گشایی سعودی‌ها علیه ایران بدل شد البته بدون همراهی کشورهای اسلامی.
حسن روحانی در پیامی که دیروز منتشر کرد به سران کشورهای اسلامی حاضر در این اجلاس توصیه کرد اختلافات درون خانواده جهان اسلام را کنار بگذارند و برای فلسطین متحد شوند.
مدیرکل صلح و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه که سرپرستی هیأت کشورمان در اجلاس وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (OIC) را برعهده دارد، در واکنش به اظهارات و اتهامات وارده از سوی ابراهیم العساف، وزیر امور خارجه عربستان، که ایران را به مداخله در امور کشورهای دیگر متهم کرده بود، شدیدا این اتهامات را رد کرد. در این نشست با اعلام پیوستن کشورمان به اجماع درخصوص اسناد اجلاس وزرای خارجه با هدف اعلام همبستگی با مردم فلسطین، تحفظ کشورمان به بخش‌هایی از این اسناد که تلویحا می‌توانست به شناسایی رژیم صهیونیستی تفسیر شود، رسما اعلام شد.
برخی منابع نوشته بودند که سعودی‌ها برخلاف رویه و اصول میزبانی نشست‌های بین‌المللی از رئیس‌جمهور ایران برای شرکت در اجلاس سران دعوت نکردند؛ موضوعی که روحانی در پیام به سران کشورهای اسلامی آن را تأیید کرد. با این حال سعودی‌ها با تدارک نشست‌های دیگری تحت عنوان اجلاس اضطراری شورای همکاری خلیج‌فارس و اتحادیه عرب به اتهام‌زنی علیه ایران پرداختند که بیانیه این اجلاس سران عرب نیز با مخالفت‌هایی ازجمله از سوی عراق مواجه شد.
پیش از برگزاری این نشست‌ها ظریف به عراق رفته بود و سیدعباس عراقچی، معاون او نیز به کویت، عمان و قطر سفر کرد تا با عدم‌همراهی عمده کشورها با میزبان، سمت و سوی انتقاد ایران به سمت عربستان نشانه رود. سخنگوی وزارت خارجه با ابراز تأسف از رویکرد عربستان سعودی در سوءاستفاده از شرایط میزبانی اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در مکه مکرمه، بیانیه‌ صادره از سوی سران برخی کشورهای عرب و خلیج‌فارس را که در آن اتهامات بی‌اساسی علیه کشورمان مطرح شده است را رد و محکوم کرد.
سیدعباس موسوی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران اطمینان دارد اینگونه بیانیه‌ها نظر واقعی و دیدگاه همه اعضا نیست، گفت: عربستان از فرصت ‌ماه مبارک رمضان و مکان مقدس مکه مکرمه استفاده سیاسی و ابزاری کرده تا اتهاماتی را از زبان برخی شرکت‌کنندگان در این اجلاس متوجه ایران‌ اسلامی کند. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران هم در حاشیه حضور در راهپیمایی روز قدس گفت: باعث تأسف است که تعدادی انگشت‌شمار از حکام عربی برای حفظ خودشان و پیشبرد اهداف‌شان این توهم را دارند که اگر در کنار نتانیاهو قرار بگیرند، می‌توانند به اهداف و آمال خود دست پیدا کنند. نتانیاهو با گنبد آهنین خود نتوانسته حتی اسرائیل را مورد حمایت قرار دهد حال چطور می‌تواند از این کشورها حمایت کند.
ظریف هم اظهارات همتای سعودی را یاوه توصیف و خاطرنشان کرد:پیام راهپیمایی روز قدس این است که قدس ‌فروشی نیست. قدس متعلق به آمریکا نیست که بخواهد به رژیم صهیونیستی ببخشد و صهیونیست‌ها نیز نمی‌توانند ادعایی در مورد قدس داشته باشند.


مکث
 معامله قرن به‌دنبال نابودی فلسطین است


حسن روحانی، رئیس‌جمهور در پیامی به سران کشورهای اسلامی شرکت‌کننده در اجلاس مکه نوشت:رهبران جهان اسلام اجازه ندهند برخی با طرح مسائل فرعی، اذهان دولت‌ها و ملت‌های مسلمان را از اهتمام به سرنوشت ملت مظلوم فلسطین و تهدیدات رژیم صهیونیستی منحرف کنند. در بخش دیگری از این نامه آمده است: اگر اقداماتی مانند اقدام دولت آمریکا در اعلام بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، انتقال سفارت آمریکا به آن مکان و به رسمیت شناختن الحاق بلندی‌های جولان سوریه به سرزمین‌های اشغالی با واکنش مناسب از سوی دولت‌های اسلامی مواجه می‌شد آمریکا نمی‌توانست به‌راحتی طرح نابودی فلسطین را با عنوان ظاهرفریب «معامله قرن» مطرح کرده یا به جریان اندازد. روحانی تأکید کرده است: توطئه شوم معامله قرن، به‌دنبال نابودی آرمان فلسطین، توسعه اشغالگری و تجاوز به همه کشورهای اسلامی است. این طرح دارای ابعاد خطرناک منطقه‌ای است و صاحبان آن تلاش می‌کنند، آرمان فلسطین را برای همیشه نابود و زمینه را برای استیلای صهیونیست‌ها بر جهان اسلام و عرب فراهم کنند. عجیب آنکه طراحان این توطئه، حتی هزینه اجرای آن را نیز قصد دارند از جیب جهان اسلام و کشورهای منطقه تامین کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید