• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 8 خرداد 1398
کد مطلب : 57243
+
-

شکستِ بعد از پیروزی

بی نتیجه ماندن مذاکرات نتانیاهو با احزاب راست برای تشکیل کابینه، زمینه را برای انتخابات مجدد پارلمان فراهم کرده است

خاورمیانه
شکستِ بعد از پیروزی


با گذشت نزدیک به 2 ‌ماه از پایان انتخابات رژیم اسرائیل و پیروزی شکننده حزب لیکود به ریاست بنیامین نتانیاهو، حالا خبرهایی از شکست او در تشکیل کابینه به گوش می‌رسد؛ شکستی که درصورت تأیید، در را به روی برگزاری مجدد انتخابات پارلمانی در اسرائیل باز خواهد کرد. به نوشته هاآرتص، هم‌اکنون بیش از 60نماینده کنست با انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات مجدد موافقت کرده‌اند اما موضع رسمی کنست امروز مشخص خواهد شد، بنابراین نتانیاهو تنها تا ظهر امروز فرصت دارد گره تشکیل کابینه را باز کرده و با سران احزاب راست اسرائیل به توافق برسد؛ فرصتی که بسیار محدود است و احتمال موفقیت در آن اندک.
با این حال رئیس حزب لیکود همچنان اصرار دارد برای تشکیل کابینه نیازی به انتخابات مجدد نیست. او روز دوشنبه در جمع هواداران خود گفت: هنوز برای توافق با سران احزاب و ائتلاف‌ها برای تشکیل دولت زمان در اختیار داریم چرا که باید به خواست رأی‌دهندگان احترام گذاشت اما اگر مهلت قانونی به پایان برسد برای انتخابات مجدد آماده‌ایم.
نتانیاهو بدون شک طی 10سال گذشته مرد اول حاکمیت رژیم صهیونیستی بوده است؛ مردی که اکنون در معرض فشارهای شدید قرار دارد؛ از یک سو تکمیل پرونده فساد و احتمال بازداشت وی و از سوی دیگر، شکست در توافق با احزاب راست و راست افراطی به‌منظور تشکیل پنجمین کابینه (امری که می‌توانست تا حدودی روند تکمیل پرونده قضایی نتانیاهو را با اخلال مواجه کند).

چرا مذاکرات تشکیل کابینه به بن‌بست رسید؟
پاسخ این سؤال به‌طور مشخص به اختلافات میان دو حزب افراطی اسرائیل خانه ما (به ریاست آویگدور لیبرمن) و یهودیت توراتی متحد (به ریاست یعقوب لیتزمن) بر سر جزئیات قانون جدید سربازی بر می‌گردد؛ قانونی که براساس آن، معافیت روحانیان یهودی از سربازی لغو خواهد شد. اگرچه اسرائیل خانه ما تنها به 5کرسی از مجموع 120کرسی دست پیدا کرده، اما نتایج احزاب بزرگ (از جمله لیکود) در انتخابات کنست به اندازه‌ای متزلزل بود که این 5کرسی اهمیت بسیار بالایی در معادلات پارلمان جدید پیدا کند.
آویگدور لیبرمن طی هفته‌های گذشته بارها مخالفت خود را با معافیت روحانیان و طلبه‌های یهودی از سربازی اعلام کرده است. او در مصاحبه با شبکه 2تلویزیون اسرائیل گفت: قصد بی‌احترامی به هیچ گروهی را ندارم اما همه باید در تحمل بار حمایت نظامی از اسرائیل سهیم باشند. در مقابل احزاب نزدیک به نهادهای دینی-صهیونیستی اسرائیل تأکید دارند طلبه‌ها و روحانیان، براساس روال متعارف در اسرائیل، از زمان تاسیس این رژیم (1948) باید از سربازی معاف شوند.
در این میان، حزب لیکود که تنها به 35کرسی در انتخابات کنست دست پیدا کرده برای تشکیل کابینه ناچار به جلب حمایت «اسرائیل خانه ما» است و بر این اساس، طی 2 ‌ماه گذشته 3دور مذاکرات فشرده میان سران این دو حزب برای تغییر موضع آویگدور لیبرمن برگزار شده؛ مذاکراتی که تمامی آنها به بن بست رسیده است.
تمام این‎‌ها در حالی است که برخی منابع رسانه‌ای نزدیک به لیکود از برنامه لیبرمن برای جانشینی نتانیاهو سخن می‌گویند. برای مثال روزنامه جروزالم‌پست در گزارشی به بررسی مواضع لیبرمن پرداخته و می‌نویسد: مخالفت با قانون سربازی در حقیقت ابزاری برای تضعیف نتانیاهو و جذب حمایت بخش مهمی از جامعه اسرائیل است.

انتخابات مجدد به نفع کیست؟
اگرچه هنوز برای پاسخ به این سؤال زود است اما نظرسنجی پایگاه اینترنتی روزنامه معاریو نشان می‌دهد تکرار انتخابات، موقعیت اردوگاه نتانیاهو در کنست را تقویت خواهد کرد. براساس این نظرسنجی اینترنتی که بیش از 10هزار نفر در آن شرکت کرده‌اند، حزب لیکود و ائتلاف‌های همسو با آن در انتخابات مجدد به 68کرسی دست پیدا می‌کنند درحالی‌که هم‌اکنون 65کرسی در اختیار دارند. با این حال پیش‌بینی دقیق نتایج انتخابات مجدد در مدت زمان محدود پیش رو کار آسانی نیست. تحولات 48ساعت آینده در رژیم صهیونیستی مشخص خواهد کرد آیا مذاکرات نتانیاهو در دقیقه 90مانع از برگزاری انتخابات می‌شود یا دوباره این صندوق رأی است که نتیجه نهایی را روشن می‌کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید