• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 15 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54812
+
-

سیل پیاز را گران کرد

به گفته مسئولان استان، شرایط جوی نامساعد، سیلاب و صادرات بی‌رویه نقش موثری در گرانی پیاز داشته است

بازار
سیل پیاز را گران کرد

فرشته بامری|  خبرنگار:


طی هفته‌های گذشته قیمت برخی محصولات صیفی نظیر پیاز در سیستان و بلوچستان با نوسانات چشمگیری در بازار روبه‌رو شد. مسئولان دلایل خاص خود را برای این گرانی‌ها مطرح می‌کنند. مهم‌ترین عامل این گرانی سیلاب‌های اخیر و بارش‌های فراگیر عنوان شده است که برای روزهای متوالی مشکلاتی را در حمل و نقل، زمان ارسال و عرضه انواع محصولات میوه و تره بار در سراسر کشور از جمله سیستان ایجاد کرده است. 


گرانی پیاز و دستبرد به مزارع

 «شاهرخ خداوردی»، یکی از پیازکاران روستای دامن در ایرانشهر، می‌گوید: در فصل کاشت پیاز 5 هکتار پیاز کاشتم و با قیمت ارزان به دلالان فروختم. وی افزود: دلالان برای خرید پیاز به مزارع مراجعه می‌کنند و پیاز برداشت‌شده را با قیمتی ارزان و کیلویی ۳۵۰۰تومان می‌خرند؛ در حالی که قیمت این محصول در بازار تا کیلویی ۲۰هزار تومان رسیده است. وی با اشاره به این‌که به‌دلیل گرانی با مشکل سرقت پیاز در مزارع روبه‌رو هستیم، ادامه داد: افزایش قیمت پیاز سبب شده عده‌ای به مزارع پیاز دستبرد بزنند. 

 «حسین سایگانی»، یکی دیگر از پیازکاران روستای سوراپ ایرانشهر، هم با بیان این‌که پیازکاران این منطقه با مشکل سودجویی دلالان مواجه هستند، گفت: قیمت محصولات کشاورزی مانند پیاز افزایش ناگهانی یافته در حالی که کشاورزان به عنوان تولیدکننده هیچ سودی نمی‌برند. 

وی افزود: مسئولان باید با حذف دلالان به کمک کشاورزان و تثبیت قیمت پیاز بشتابند. قیمت بالای پیاز تقاضای مردم را برای استفاده از این محصول کاهش داده است. 
 «سمیرا صوفی»، یکی از بانوان زاهدانی، می‌گوید: افزایش قیمت پیاز سبب شده خانواده‌ها از خرید آن عاجز بمانند. برخی خانواده‌های این منطقه غذاهایی که با پیاز طبخ می‌شوند را از چرخه غذایی خود حذف کرده‌اند. 


پیاز ایرانشهر در بازار

 «حسن شاه‌‌ولی»‌، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ایرانشهر، هم درباره نحوه کاشت پیاز در ایرانشهر گفت: برداشت پیاز از سطح ٣٠٠هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان ایرانشهر آغاز شده است. این برداشت از اول فروردین آغاز شده و تا پایان خرداد ادامه دارد. وی تصریح کرد: ٥٠درصد پیاز کشت‌شده در شهرستان، رقم محلی و از نوع پیاز قرمز و نیمی دیگر به ارقامی از قبیل تگزاس و ارلی‌گرانو اختصاص دارد. 15 هزار تن پیاز تازه از مزارع این شهرستان برداشت و به بازار مصرف سراسر کشور عرضه می‌شود. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان هم گفت: در ایران ارقام مختلف محلی و خارجی پیاز کشت می‌شوند که اکثر آن‌ها بر اثر گرده‌افشانی طبیعی خلوص خود را از دست داده و مخلوط شده‌اند و امروزه بیشتر پیازکاران، بذرهای مخلوط را کشت می‌کنند. 


ارقام مختلف پیاز محلی

 «غلام‌حیدر ذورقی» افزود: پیاز گیاهی 2 ساله است که در ایران ارقام مختلف محلی و خارجی آن کشت می‌شود. ارقام عمده محلی که از روی رنگ و محل کاشت گروه‌بندی شده‌اند، عبارت‌اند از: پیاز قرمز آذرشهر (در تبریز و آذرشهر کشت می‌شود)، پیاز قرمز ری (در اطراف تهران کشت می‌شود) و پیاز سفید (در قم و کاشان کشت می‌شود). 

ذورقی گفت: این استان از لحاظ تولید محصولات گرمسیری، تولید خرما، تولید محصولات خارج از فصل، تولید گوشت قرمز، ظرفیت دام‌پروری و محصولات شیلاتی دارای جایگاه ویژه‌ای در کشور است. وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان ۴۲۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت دارد ولی به دلیل محدودیت منابع آبی و آب تخصیصی بین ۴۵ تا ۷۰ درصد آن به زیرکشت محصولات باغی و زراعی است. شرایط آب و هوایی گرم و در نواحی جنوب استان، مستعد پرورش انواع میوه‌های گرمسیری است که کشت و پرورش این محصولات در نقاط دیگر کشور امکان‌پذیر نیست. 


پاسخ مسئولان

 «قربانعلی میرشکار» دبیر اتحادیه میوه و تره‌بار زاهدان درباره افزایش قیمت پیاز گفت: یکی از دلایل افزایش قیمت پیاز، شرایط جوی نامساعد و وقوع سیلاب در منطقه بود. این حوادث امکان تردد کامیون‌های حمل بار در منطقه را کاهش داد. علاوه بر این با صادرات بی‌رویه پیاز از استان روبه‌رو بودیم. صادرات نقش مؤثری در افزایش قیمت‌ها داشته است. شهرهای جنوبی استان تولیدکننده عمده پیاز هستند که به‌راحتی می‌توانند پاسخ‌گوی نیاز شهروندان باشند. پیش‌بینی می‌شود قیمت پیاز فروکش کند زیرا به‌زودی پیاز برای متعادل شدن قیمت‌ها از شهرهای جنوبی روانه بازار می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید