• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 223247
+
-

قیمت جوجه تغییر نکرده مرغ را گران نکنید!

تولید
قیمت جوجه تغییر نکرده مرغ را گران نکنید!

مرضیه ثمره حسینی

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه در صحبت با همشهری، افزایش و نوسان قیمت جوجه یک‌روزه را عمدتا نتیجه فشار تقاضا و گاهی سوءاستفاده برخی واسطه‌ها دانست و بیان کرد: ما در 8-7‌ماه اخیر افزایش قیمت جدیدی نداشته‌ایم.
محمدرضا صدیق‌پور ادامه داد: در حال حاضر جوجه یک‌روزه در بازار از 12هزار تومان تا 28هزار تومان به فروش می‌رسد و این نوسان قیمت به‌دلیل تفاوت نژاد و سن گله مادر است و قیمت پیشنهادی انجمن برای نیمه دوم سال گذشته میانگین 20هزار تومان با نوسان 20درصد افزایش و یا کاهش بر مبنای تفاوت سویه و سن بود که هم‌اینک براساس تقاضا یا عدم‌تقاضا برای برندهای خاص این نوسان افزایش یافته است و با توجه به الزام واحدهای مادر درخصوص جوجه‌ریزی از سویه‌های متناظر میانگین قیمت 20هزار تومان است.
دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه در مورد عدم‌رعایت نرخ مصوب سال (16هزار و 900تومان) گفت: این قیمت مربوط به اردیبهشت سال گذشته است؛ درحالی‌که برخی از هزینه‌های تولید از قبیل کنجاله سویا در 3مرحله تغییر قیمت داشته یا با انتقال ریزمغذی‌ها، واکسن و دارو از تالار اول ارزی به تالار دوم، قیمت این مواد 100درصد افزایش پیدا کرده است. بر همین اساس، با توجه به افزایش هزینه‌ها، قیمت میانگین 20هزار تومان با دامنه نوسان 20درصد در نیمه دوم سال گذشته پیشنهاد شد و مورد موافقت قرار گرفت.

فروش جوجه 30 تا 32هزار تومانی تخلف است
صدیق‌پور در مورد علت هشدار وزارت جهادکشاورزی به واحدهای مرغ مادر گوشتی در مورد قیمت جوجه یک‌روزه بیان کرد: امروز در حالی شاهد افزایش تولید و عرضه مرغ هستیم که قیمت پایین مرغ زنده، زیان و دلسردی تولیدکنندگان مرغ گوشتی را به‌دنبال داشته است. به همین دلیل واحدهای تولیدی مرغ گوشتی از شرایط موجود ناراضی هستند و این نارضایتی را در قالب افزایش قیمت جوجه یک‌روزه مطرح کرده‌اند؛ درحالی‌که جوجه یک‌روزه طی 7 تا 8‌ماه گذشته عمدتا با میانگین قیمت 20هزار تومان به فروش رفته است.
 صدیق‌پور عنوان کرد: تولید گوشت مرغ از زیان خارج شده و قطعا هیچ‌کس معترض نخواهد بود اما با وجود این، در مورد قیمت جوجه یک‌روزه ما هم به واحدهای مرغ مادر توصیه کرده‌ایم که دقت داشته باشند تا قیمت‌ جوجه دچار واسطه‌گری نشود و با قیمت عادلانه به‌دست تولیدکنندگان مرغ گوشتی برسد. بر همین اساس، کسانی که جوجه را به قیمت30 تا 32هزار تومان می‌دهند، دچار تخلف شده و باید دستگاه‌های نظارتی با آنها برخورد جدی داشته باشند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید