• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 12 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54417
+
-

خبرهای بد که نیازی به‌دنبال‌کردن ندارند؛ خودشان پیدایمان می‌کنند! پس بیایید خبرهای خوب هفته گذشته را با هم مرور کنیم

ورزشی‌های خوش‌خبر


پرنیان سلطانی
اگر فکر می‌کنید در دنیایی پر از اتفاقات ناگوار گیر افتاده‌اید و خبرهای تلخ از هر طرف محاصره‌تان کرده‌اند، احتمالا به این دلیل است که کمتر پیگیر اخبار خوب بوده‌اید. البته ما هم منکر وقوع سیل، حمله ملخ‌ها به جنوب کشور، مشکلات اقتصادی، نوسانات قیمت ارز و... نمی‌شویم، فقط می‌گوییم این خبرها هیچ نیازی به‌دنبال کردن ندارند و برای اینکه با اعصاب و روان ما بازی کنند، خودشان به‌راحتی راهشان را پیدا می‌کنند! پس بیایید در همین روزهای پر از دغدغه، خبرهای خوب را دنبال کنیم تا هم حالمان بهتر شود و هم به این ذهن منفی‌باف و منفی‌گرایمان حالی کنیم که این دنیا آن‌قدرها هم که فکر می‌کنید خالی از خبرهای خوب نیست. این شما و این بسته خبرهای خوب این هفته.

1-  آزادی 12مادر زندانی در گیلان


چه خبری بهتر از اینکه 12مادر زندانی در استان گیلان به آغوش خانواده‌هایشان برگشتند؟ ماجرا از این قرار است که در استان گیلان، پویشی مردمی با شعار «زندان جای مادران نیست» فعالیت دارد؛ پویشی که از سال 95کارش را آغاز کرده و تاکنون با کمک خیران و ستاد دیه گیلان توانسته 24بانوی زندانی جرائم غیرعمد را آزاد کند. این کمپین مهربانی سال گذشته هم فعال بود و نتیجه فعالیت شهروندان خیراندیش گیلانی این شد که در هفته‌ای که به روزهای آخرش رسیده‌ایم، 12مادر زندانی با پرداخت یک میلیارد تومان از طریق کمک‌های مردمی به آغوش خانواده‌هایشان برگشتند. تازه این خبر خوش همین‌جا تمام نمی‌شود. چرا که رئیس ستاد دیه گیلان خبر داده که به‌زودی 12زندانی زن دیگر هم آزاد خواهند شد. راستی اگر می‌خواهید از صف خیران پویش مهربانی «زندان جای مادران نیست» جا نمانید، تا دیر نشده دست بجنبانید. هنوز 25مادر دیگر با جرایم مالی در استان گیلان در بند هستند که اگر همه با هم همت کنیم در‌ ماه مبارک رمضان کنار بچه‌هایشان خواهند بود.

2- درمان رایگان شین‌آبادی‌ها


دانش‌آموزان شین‌آبادی را که یادتان هست؟! همان دختران طفل معصوم مدرسه انقلاب اسلامی شین‌آباد پیرانشهر را می‌گوییم که سال1391 در حادثه آتش‌سوزی مدرسه دچار سوختگی شدید از ناحیه دست و صورت شدند. لابد از خودتان می‌پرسید چطور پای دختران آسیب‌دیده در این حادثه تلخ به صفحه خبرهای خوب هفته باز شده؟! برایتان بگوییم در هفته‌ای که گذشت خبر درمان رایگان دختران شین‌آبادی در مرکز فوق‌تخصصی جراحی ترمیمی حضرت فاطمه(س) کلی حال‌مان را خوب کرد و احتمالا هم مرهمی بر زخم دل خانواده این بچه‌ها شد. اینطور که طیب قدیمی، قائم‌مقام معاون وزیر بهداشت گفته، دانش‌آموزان شین‌آبادی در این مرکز فوق‌تخصصی به‌صورت کاملا رایگان از خدمات درمانی لیزر برای درمان آثار سوختگی بهره‌مند می‌شوند. البته دانش‌آموزان شین‌آبادی پیش از افتتاح این مرکز لیزر درمانی هم با کمک دانشگاه علوم پزشکی ایران در بیمارستان حضرت رسول(ص) خدمات لازم را دریافت می‌کردند؛ اما با راه‌اندازی مرکز فوق‌تخصصی ترمیمی و جراحی پلاستیک حضرت فاطمه(س) و پذیرش این بچه‌ها در این مرکز، روند درمان‌های ترمیمی دختران شین‌آباد سرعت بیشتری خواهد گرفت.

3- قهرمانی آزادکاران و فرنگی‌کاران


ورزشی‌ها به‌ویژه طرفداران کشتی که خودشان کاملا در جریان هستند اما برای آن دسته از افرادی که خیلی اخبار ورزشی را دنبال نمی‌کنند بگوییم که اعضای تیم ملی کشتی فرنگی و آزاد در رقابت‌های آسیایی حسابی خوش درخشیدند و برایمان از «چین» کلی مدال رنگارنگ سوغات آوردند. در جریان مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی آسیا که روزهای شنبه و یکشنبه در شهر «شی‌آن» چین برگزار شد، فرنگی‌کاران ایران با کسب 4مدال طلا و 3مدال برنز، مجموعا 165 امتیاز به‌دست آوردند و قهرمان شدند. تا یادمان نرفته این را هم اضافه کنیم که در این رقابت‌ها محمدرضا گرایی،سعید عبدولی،حسین نوری و امیر قاسمی منجزی پسران طلایی‌مان بودند و سامان عبدولی، محمدعلی گرایی و مهدی علیاری هم با مدال‌های برنزشان نقش مهمی در کسب این عنوان قهرمانی داشتند. ضمن اینکه پیش از این هم آزادکاران‌مان گل کاشتند و در این مسابقات با کسب 7مدال طلا و 3مدال برنز به مقام قهرمانی رسیده بودند. رضا اطری، بهمن تیموری، رضا یزدانی، بهنام احسان‌پور، کامران قاسم‌پور، علیرضا کریمی و یدالله محبی در این رقابت‌ها طلا گرفتند و پیمان بیابانی، یونس امامی و محمد نخودی با ایستادن روی سکوی سوم، به مدال برنز دست یافتند.

4- قهرمانی خانم‌های فوتسالیست


خبر خوب دیگری که این هفته شنیدیم و حسابی حالمان را خوب کرد، خبر قهرمانی تیم ملی فوتسال دانشجویان بانوان کشورمان در مسابقات دانشجویان جهان بود. بر و بچه‌های فوتسال بانوان دانشجو که چند روز پیش نخستین حضورشان در مسابقات دانشجویان جهان را تجربه کردند، حسابی خوش درخشیدند و با حذف رقیبانی ازجمله فرانسه و اسپانیا روی سکوی قهرمانی ایستادند. در این مسابقات که از پنجم تا هشتم اردیبهشت‌ماه با حضور 6تیم بلژیک، اسپانیا، آلمان، فرانسه، اسکاتلند و ایران در شهر آنسوی بلژیک برگزار شد، تیم دانشجویان ایران در نخستین حضورشان از سد تیم‌های قدرتمند دنیا گذشتند و بالاتر از بلژیک میزبان، اسکاتلندی‌های قدرتمند و آلمان، فرانسه و اسپانیای باتکنیک جشن قهرمانی گرفتند. گل دختران فوتسالیست ما در نیمه‌نهایی با 3گل از سد فرانسه گذشت و در فینال حریف اسپانیای قدرتمند شدند. اما در این دیدار هم در ضربات پنالتی اسپانیا را پشت سر گذاشتند تا در حضور تیم‌های برتر دنیا روی سکوی قهرمانی بایستند و به صفحه خبرهای خوب این هفته ما راه پیدا کنند.

5- همکاری شاهرخ‌خان با مجیدی


اصلا هیچ قراردادی بسته نشده که نشده! اصلا هیچ‌چیز قطعی نیست که نیست! همین که رسانه‌های هندی از احتمال همکاری شاهرخ‌خان، ستاره بالیوود با مجید مجیدی، کارگردان نام‌آشنای کشورمان خبر داده‌اند، جذاب نیست؟! ماجرا از این قرار است که چند روز پیش رسانه‌های هندی عکسی از شاهرخ‌خان در کنار مجیدی را منتشر کرده و از احتمال همکاری این دو فعال سینمایی ایران و هند خبر دادند. حالا اصل ماجرا از کجا آب می‌خورد؟ از اینجا که چندی پیش شاهرخ‌خان برای نمایش «صفر» و مجید مجیدی برای نمایش «آن سوی ابرها» به یک جشنواره سینمایی رفته و آنجا با هم دیدار کردند و عکس یادگاری گرفتند. و خب چه‌کسی می‌تواند از خیر این عکس دو نفره بگذرد و برایش گمانه‌زنی نکند؟! نتیجه این شد که عکس شاهرخ‌خان و مجید مجیدی در کسری از ثانیه سوژه رسانه‌ها شد و در محافل سینمایی هند، همه از همکاری شاهرخ‌خان و مجیدی گفتند. این صحبت‌ها که مجیدی قرار است بعد از فیلمی که در ایران تولید می‌کند، یک فیلم هم در هند بسازد به این گمانه‌زنی‌ها دامن زد و حالا همه منتظرند ببینند این عکس دو نفره خبرساز به یک همکاری جذاب ختم می‌شود یا فقط یک خوش و بش معمولی بین اهالی هنر هفتم بوده است.

6- اعطای وام به نخبگان علمی


خب به سلامتی قرار است مشکلات نخبگان یکی پس از دیگری برطرف شود و افرادی که رتبه‌های جهانی کسب می‌کنند بتوانند علاوه بر گرفتن وام از صندوق کارآفرینی و بانک توسعه، برای خدمت سربازی‌شان هم امریه سازمان فنی و حرفه‌ای کشور را کسب کنند. اینها خبرهای خوشی است که در هفته گذشته وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی به نخبگان داده و گفته سرمایه لازم برای نخبگان دارای مقام را فراهم می‌کنیم؛ به این ترتیب که این افراد می‌توانند از طریق صندوق کارآفرینی و بانک توسعه تعاون برای راه‌اندازی کسب و کار خلاقانه‌شان وام بگیرند. علاوه بر این مشمولان نخبه‌ای که دارای رتبه جهانی هستند، در قالب امریه در سازمان فنی و حرفه‌ای کشور به‌کار گرفته می‌شوند، باقی نخبگان هم خیالشان از بابت اشتغال‌شان راحت باشد؛ چرا که محمد شریعتمداری گفته کسانی که در جهان رتبه کسب می‌کنند، در نهادهای عمومی مشکل اشتغال نخواهند داشت.

7- جان‌گرفتن هامون پس از 20سال


در هفته‌ای که به آخرین روزهایش رسیده، عکسی ماهواره‌ای در خبرگزاری‌ها و شبکه‌های مجازی منتشر شد که حال هر شهروند ایرانی را خوب می‌کرد. در روزهایی که بارش‌های سیل‌آسا با تلخی‌های زیادی همراه بود، دریاچه هامون و تالاب جازموریان پس از 20سال رنگ آب دید و این شاید یکی از وجوه مثبت بارش‌های بهاری امسال به‌حساب بیاید. مدیرکل محیط‌زیست استان سیستان و بلوچستان در این‌باره گفته در خواب هم نمی‌دیدیم همین مقدار اندک آب وارد هامون شود!‌ واقعیت این است که تالاب هامون بعد از 2دهه خشکسالی، وضعیت نابسامانی داشت که شکر خدا در هفته گذشته با آبگیری یک تا 5متری در بعضی بخش‌هایش، حال بهتری پیدا کرد. اینطور که مسئولان محیط‌زیست استان سیستان و بلوچستان می‌گویند تالاب هامون برای رهایی کامل از خشکسالی نیاز به 11میلیارد مترمکعب آب دارد که از این مقدار 3میلیارد مترمکعبش تأمین شده است. بنابراین اگر چه هنوز برای جشن احیای تالاب هامون خیلی زود است اما همین که همشهریان جنوبی‌مان در پی آبگیری دریاچه هامون و تالاب جازموریان امسال کمتر گرفتار طوفان شن و مواجه شدن با ریزگردها می‌شوند، جای خوشحالی ندارد؟!

8- شکایت از رسانه‌ها ممنوع!


اگر چه که با شنیدن این خبر بیشتر خوش به حال ما اهالی رسانه شده و قند در دلمان آب می‌شود اما همین که روزنامه‌خوان‌ها هم بتوانند با شفافیت هر چه تمام‌تر به خبرهای روز حتی صرفا در حوزه شهری هم دسترسی پیدا کنند، خوب است دیگر! داستان از این قرار است که پیروز حناچی، شهردار تهران به‌تازگی ممنوعیت طرح شکایت مدیران شهری از رسانه‌ها را اعلام کرده و گفته تمامی زیرمجموعه‌های مدیریت شهری در صورتی که علیه هر رسانه‌ای طرح دعوی کنند، ملزم به پس‌گیری شکایت‌شان می‌شوند! اینطور که سرپرست مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران به اصحاب رسانه اعلام کرده، از آنجا که تمامی برنامه‌های مدیریت شهری در این دوره بر پایه‌های شفافیت، دسترسی آزاد به اطلاعات، دمکراسی و رعایت‌ شأن و منزلت خبرنگاران بنا شده، از این پس هیچ مجموعه‌ای از بدنه مدیریت شهری حق شکایت از هیچ رسانه‌ای را ندارد. حتی گفته شده رویکرد مدیریت شهری در مواجهه با انتشار اخبار کذب نیز به این صورت خواهد بود که مسئولان به جای طرح شکایت، با برگزاری کنفرانس‌های مطبوعاتی سعی در اقناع رسانه‌ها و مردم می‌کنند.

9- نخستین مسافر المپیک توکیو


«نجمه خدمتی، قهرمان تیراندازی کشورمان نخستین سهمیه المپیک   2020 توکیو را برای ایران به‌دست آورد.» خبر بهتر از این می‌خواهید؟ بهتر از اینکه نجمه خانم خدمتی که نخستین مدال‌آور طلایی ایران در بازی‌های 2014 اینچئون کره‌جنوبی در رشته تیراندازی بود و سال2016 هم در المپیک ریو حضور داشت، حالا نخستین سهمیه المپیک سال آینده در توکیو ژاپن را هم برای ایران به‌دست آورد؟ چند روز پیش این بانوی تیرانداز در مسابقات جام‌جهانی تیراندازی که در پکن چین برگزار شد، در رشته تفنگ بادی شرکت کرد و با ثبت رکورد 6/186و قرار گرفتن در رده پنجم، نخستین سهمیه المپیک 2020 توکیوی ژاپن را از آن خود کرد. اگر می‌خواهید بدانید این بانوی ورزشکار برای اینکه سهمیه حضور در المپیک تابستانی 2020 را کسب کند چه کار سختی داشته، باید بگوییم در مسابقات جام‌جهانی تیراندازی که فرصتی برای کسب سهمیه المپیک به‌حساب می‌آمد، 588 ورزشکار از 67 کشور جهان حضور داشتند! ما هم در«روز هفتم» از این فرصت استفاده کرده و علاوه بر تبریک ویژه به نجمه خانم خدمتی، برای این بانوی افتخارآفرین کشورمان در المپیک 2020که از سوم تا نوزدهم مرداد سال99 برگزار می‌شود، آرزوی موفقیت می‌کنیم.

9- فروشگاه بچه‌های سندروم داون


خبر خوب دیگر این هفته هم به افتتاح فروشگاه بچه‌های سندروم داون اختصاص پیدا می‌کند؛ فروشگاهی که در میدان فردوسی قرار دارد و به محلی برای فروش هنرهای دستی مبتلایان به سندروم داون تبدیل شده است. و اما بشنوید از ویژگی‌های این فروشگاه منحصر به‌فرد؛ در این فروشگاه که به‌تازگی و به همت کانون خیریه سندروم داون ایران افتتاح شده، کودکان مبتلا به این بیماری ژنتیک هنرهای دستی‌شان از جمله کیف، عروسک، لباس، مجسمه، قالی، زیورآلات و... را به فروش می‌رسانند تا از این طریق هم کمک خرج خانواده‌هایشان شوند و هم استقلال و اعتماد به نفس بالاتری را تجربه کنند. خلاصه که این روزها و در محاصره اخبار خوب و بد اگر می‌خواهید عشق بخرید و خودتان را مهمان یک حس خوب کنید، حتما سری به میدان فردوسی و مرکز تجارت جهانی فردوسی بزنید و میهمان این فرشتگان مهربان در واحد 3076طبقه سوم این مجتمع تجاری شوید. راستی تا یادمان نرفته این را هم اضافه کنیم که این فروشگاه همه روزه از ساعت 11تا 17پذیرای خیرین و بازدیدکنندگان است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید