• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 2 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53216
+
-

کرناچی در سیلاب مشکلات

فرماندار:‌در صورت مساعد شدن شرایط جوی و همکاری عوامل شهرداری، عملیات لایروبی و شن‌‌ریزی محله کرناچی به‌سرعت انجام می‌شود

درشهر
کرناچی در سیلاب مشکلات

مهسا مرادی|  کرمانشاه- خبرنگار:


بارندگی‌های شدید و جاری شدن سیل چندی پیش در کشور آغاز شده بود و در برخی نقاط همچنان ادامه دارد. استان کرمانشاه نیز از این قاعده مستثنا نبوده و کماکان برخی از نقاط شهر و استان را درگیر مشکلات پس از آن کرده است. 

شهرک حاشیه‌ای کرناچی نیز که چند سالی است به کرمانشاه ملحق شده، به دنبال بارش‌های گسترده و بالا آمدن سطح آب رودخانه قره‌سو درگیر سیلاب شد و تعدادی از واحدهای مسکونی واقع در جنوب این شهرک به دلیل همجواری با رودخانه قره‌سو دچار آب‌گرفتگی‌های شدید شد. 

در حال حاضر تعدادی از خانواده‌ها به منازلشان بازگشته‌اند، اما خانه‌های بسیاری هم هنوز خالی از سکنه هستند. آب‌ها در منازل پایین رفته، ولی گل‌ولای در خانه‌ها باقی مانده است. آب برخی از منازل کماکان قطع است‌. فاضلاب برخی خانه‌ها در کوچه رها شده و وضعیت نابسامانی به محله داده است. 


مشکلات اهالی کماکان پابرجاست 

یکی از ساکنان شهرک کرناچی با بیان این‌که مشکلات مردم این شهرک کماکان پابرجاست، می‌گوید: این شهرک هنوز آب آشامیدنی ندارد. آقای کرمی که به نمایندگی از چند خانواده حرف می‌زند، می‌افزاید: با وجود مطلع بودن از موج بارندگی‌های جدید، مسئولان اردوگاه از ما امضا گرفتند و خانواده‌ها را مجبور به ترک اردوگاه‌هایی کردند که به‌ناچار به آن پناه برده بودند. 
وی دلیل این اجبار را پایین آمدن سطح آب می‌داند و اضافه می‌کند: با پایین آمدن آب سطح رودخانه مسئولان اردوگاه از ما خواستند برای تمیزی منازل خود، آنجا را ترک کنیم.

این در حالی است که شرکت آب و فاضلاب، آب برخی خانه‌ها را هنوز وصل نکرده است. در حال حاضر به خاطر قطعی آب نمی‌توانیم خانه‌هایمان را تمیز کنیم. خانه ما سند دارد و نباید این‌چنین با ما برخورد شود. 
 وی ادامه می‌دهد: با وجود این‌که مسئولان حضور پیاپی و مکرری در شهرک کرناچی داشته‌اند، اما مشکلات کماکان پابرجاست و هیچ یک از مشکلات مردم حل نشده است. 


انباشت نخاله‌ها به اسم سیل‌بند 

خانواده قاسمی نیز از نخاله‌هایی که به اسم سیل بند در آنجا انباشت شده گلایه‌مندند. محمد، پسر بزرگ این خانواده، به همشهری می‌گوید: شهرداری نخاله‌های ساختمانی و لاستیک‌های فرسوده را که هیچ کجای شهر از آنها استفاده نمی‌شوند، به عنوان سیل‌بند به این شهرک منتقل کرده است. با قرار دادن این نخاله‌ها روی فاضلاب همه شکسته شدند.
 این سیل‌بندها که حاصل ضایعات است، نه‌تنها باعث تخریب کوچه‌ها و جدول‌کشی آنها شده بلکه مسیر هدایت فاضلاب‌های خانگی را مسدود کرده و باعث جاری شدن آن به داخل کوچه‌ها شده است. وی اضافه می‌کند: این عمل بهداشت محیط را به طور کامل به خطر می‌اندازد. 


چشم به راه حمایت مسئولان 

یکی دیگر از ساکنان شهرک کرناچی اضافه می‌کند: مردم این شهرک نیازمند کمک و حمایت مسئولان هستند، چراکه وضعیت زندگی‌شان به هم ریخته است. مرجانی که بانویی ۳۷ ساله است، اضافه می‌کند: فصل گرما در حال آمدن است و گرما و این همه فاضلاب برای کودکان خطرناک است و ممکن است باعث بیماری‌های خطرناک واگیردار شود. 
وی ادامه می‌دهد: این شهرک سال‌هاست که به حال خود رها شده. سیل هم آمد و مسئولان با وجود بازدیدهای متوالی اما کاری برای رفع مشکل و معضلات مردم این شهرک از پیش نبردند. 


کمک‌های دولت 

فرماندار کرمانشاه نیز دراین‌باره می‌گوید: طی بارندگی‌های اخیر استان، ۳۱ خانوار در محله کرناچی گرفتار سیل شدند که پس از بازدید مسئولان، به اردوگاه‌های تعیین شده اعزام شدند. تاکنون ۱۵خانوار با پایین آمدن سطح آب‌گرفتگی برای نظافت منازل خود محل اسکان اردوگاه را ترک کرده‌اند و ۱۶خانوار باقیمانده نیز که منازل آنها همچنان دچار آب‌گرفتگی است تا مساعد شدن شرایط محل زندگی در
اردوگاه می‌مانند. 

«فضل‌الله رنجبر» می‌افزاید: آب، برق و گاز که جزو امکانات اصلی رفاهی مردم است وصل شده و فقط کوچه ۱۲۲فاقد برق است که به‌زودی وصل می‌شود.  وی در مورد کمک‌های دولت نیز اضافه می‌کند: اکیپ‌های مختلف دستگاه‌های اجرایی به‌ویژه در بخش بنیاد مسکن همچنان در حال برآورد خسارات وارده به منازل مسکونی شهرک کرناچی و مناطق مختلف در محاصره سیل شهرستان کرمانشاه هستند. 

این مسئول ادامه می‌دهد: به‌محض ارائه دستورالعمل از سوی دولت، کمک‌ها که بخشی از آن به صورت بلاعوض و بخش دیگر به صورت وام است با در نظر گرفتن اولویت- که کمیته امداد و بهزیستی در صدر آنها قرار دارد- به آسیب‌دیدگان پرداخت می‌شود. 
 فرماندار همچنین بیان می‌کند: طی مکاتباتی که با شهرداری داشتیم در صورت مساعد شدن شرایط جوی و همکاری عوامل شهرداری عملیات لایروبی و شن‌‌ریزی محله کرناچی به‌سرعت انجام می‌شود. 

وی در پایان با اشاره به فقر و کم‌بضاعتی مردم این محله به توجه ویژه و خاص به این شهرک اشاره می‌کند و می‌افزاید: تا لحظه‌ آخر تنهایشان نمی‌گذاریم و کنارشان هستیم و با تمام تلاش مشکلاتشان را رفع و رجوع خواهیم کرد تا شاید بار سنگین انتقادها را از دوش خود برداریم.


توضیحاتی در مورد قطعی آب شهرک کرناچی
  
مدیر روابط عمومی آب و فاضلاب استان در پاسخ به گلایه‌های ساکنان شهرک کرناچی در مورد قطعی آب می‌گوید: اکیپی را به این شهرک برای بررسی مشکلات محله اعزام کردیم.  «مجتبی عباسی» می‌افزاید: آب همه منازل شهرک کرناچی که جزو مشترکان دائمی هستند، وصل شده است و اگر خانواری از نبود آب رنج می‌برد، به دلیل ساخت‌وسازهای غیرمجاز در مسیر رودخانه است که باید با به سازمان ذی‌صلاح مراجعه کند و درخواست حق انشعاب بدهد و هزینه‌های مربوطه را پرداخت کند. پس از بررسی‌های سازمان در صورت تأیید شرکت آب و فاضلاب، آب منازل این خانوارها نیز وصل می‌شود. عباسی ادامه می‌دهد: در این صورت است که مشترکان می‌توانند مشترک دائمی تلقی شوند و به حق انشعاب قانونی خود برسند.

این خبر را به اشتراک بگذارید