• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 18 فروردین 1398
کد مطلب : 51536
+
-

کرمان در آینه 98

همشهری از برنامه ارگان‌های مختلف استان کرمان برای سال 98 گزارش می‌دهد

گزارش
کرمان در آینه 98

راضیه زنگی‌آبادی|  خبرنگار:

در سال جدید قرار است در شهر کرمان برنامه‌های متنوعی به‌ویژه در بخش فرهنگی اجرا شود. هرچند پروژه‌های عمرانی نیز در دست بررسی هستند تا برخی از آن‌ها افتتاح شوند. این طور که «سیدرضا میرحسینی»، مدیر روابط عمومی شهرداری، می‌گوید: سال آینده پل ابوذر افتتاح می‌شود. علاوه بر این، افتتاح ساختمان جدید شهرداری، شروع به کار پارک جدید گردشگری جنب جنگل قائم، بازآفرینی بافت تاریخی کرمان، تکمیل میدان آزادی، مکانیزه شدن اتوماسیون شهرسازی (نصب نرم‌افزار جدید هم‌تراز شهرهای کلان) و شروع به کار بی‌آرتی در کرمان، از برنامه‌های شهرداری کرمان در سال جدید است. 


برنامه‌های فرهنگی شهرداری کرمان
 
از آن‌جایی که بودجه فرهنگی شهرداری افزایش پنج برابری داشته است، یکی از برنامه‌های معاونت فرهنگی این ارگان تجهیز و تکمیل سالن تیراندازی است که میرحسینی در خصوص انجام این پروژه هم می‌گوید: باشگاه فرهنگی‌ورزشی شهرداری کرمان زیرمجموعه معاونت این ارگان به حساب می‌آید، در حقیقت معاونت فرهنگی شهردار، رئیس هیات مدیره باشگاه است. از این جهت تکمیل باشگاه تیراندازی در اولویت کاری این مجموعه قرار می‌گیرد. در حال حاضر باشگاه تکمیل شده و برای استفاده عموم، جزو سرانه ورزشی شهر قرار گرفته است. توسعه زیرساخت‌ها و طرح‌های فرهنگی، احداث و تجهیز مجتمع‌های فرهنگی و هنری، راه‌اندازی 6 باب خانه فرهنگی، احداث و راه‌اندازی فرهنگسرا (در محله صنعتی) تعمیر و تجهیز مراکز فرهنگی و ایجاد سراهای محله، کمک به احداث اماکن ورزشی، طراحی و ساخت ایستگاه‌های سلامتی و توسعه ورزش‌های همگانی و کمک به افزایش تجهیزات ورزش‌های همگانی در پارک‌ها از مجموعه برنامه‌های معاونت فرهنگی برای بودجه تعیین شده است. 


مرمت آثار تاریخی 

میراث فرهنگی هم هرساله مرمت آثار را در دستور کار خود دارد، از آن‌جایی که مرمت یک‌سری از بناها در سال 97 شروع شده بود، در سال 98 هم ادامه خواهند داشت. 

«غلامرضا فرخی»، مدیر کل اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان به همشهری می‌گوید: یک‌سری رایزنی‌ها انجام شده و قبه سبز شهر کرمان را در دستور کار مرمت قرار داده‌ایم. علاوه بر این بازار کرمان، قلعه‌دختر، قلعه اردشیر، بافت تاریخی کرمان و بیمارستان مرسلین از اعتبارات سال 96 و 97 در حال مرمت هستند که در سال 98 هم ادامه دارد. در دیگر شهرها هم کارگاه‌های مرمتی قلعه کهنوج، ارگ راین، قلعه فاریاب، برج صولت‌السلطنه رابر، مسجد صفوی اسلام‌آباد بافت، قلعه خاکی فهرج، مدرسه قدیم فردوس اسفندقه، آسیاب دوقلوی شهداد و مدرسه محمودیه کرمان راه‌اندازی شده‌اند که در سال جدید از محل اعتبارات استانی مرمت می‌شوند. 


مقابله با خشکسالی 

خشکسالی و بی‌آبی همیشه همراه کرمانی‌ها بوده و هر سال تابستان دردسر کمبود و قطعی آب نه‌تنها در شهرهای خشک استان، بلکه در شهر کرمان نیز همه را درگیر می‌کند، به طوری که شرکت آب و منطقه‌ای استان هر ساله از وضعیت قرمز بی‌آبی کرمان و زرند خبر می‌دهد. 

به همین دلیل از مدیر روابط عمومی شرکت آبفا در خصوص برنامه‌های این شرکت برای مقابله با بی‌آبی در سال جدید می‌پرسیم که «حسین غفاری» می‌گوید: چندین جلسه برای گذر از بحران 98 تشکیل و زیرساخت‌های لازم آماده شد، به طوری که اگر برای آب‌رسانی به برخی نقاط در سال جدید نیاز به تانکر داشتیم آن را خریداری کردیم، در محل‌هایی هم که لازم است چاه حفر شود این کار انجام شد، نصب و بهسازی خطوط انتقال هم انجام شده، در واقع خودمان را برای تابستان سال 98 آماده کرده‌ایم. 

وی می‌گوید: در سال 98 ما در هر ثانیه نیاز به 5/4 متر‌ مربع آب داریم که باید با چاه‌ها و قنوات تامین شود، اما این تعداد چاه کم است، به طوری که تولید آب از یک متر در ثانیه کمتر است. سال 97 بارندگی آنچنانی نداشتیم، به همین دلیل مشکلات زیادی از جمله فعال نبودن قنوات و کمبود آب در چاه‌ها را پیش رو داریم که بهترین راه مقابله با این بحران، کم مصرف کردن است. خشکسالی در کرمان و دیگر شهرهایش ادامه دارد و 8 شهر استان روی خط قرمز بحران قرار دارند. 

از غفاری می‌پرسیم که آیا حفر چاه جدید هم برای تامین آب در دستور کار قرار دارد که وی می‌گوید: مجبور هستیم در صورت نیاز چاه جدید هم حفر کنیم، اگر گمانه‌زنی‌ها، مبنی بر وجود آب در منطقه باشد باید در آن محل چاه حفر کرد که با همکاری شرکت آب منطقه‌ای چند نقطه را در سال جدید برای حفر مشخص کرده‌ایم، اگر به مشکلی برخوردیم به سرعت حفاری انجام می‌شود. زرند، جوزن و خرسند در شهربابک، گنبکی در بم و شهر کرمان از شهرهای مورد گمانه‌زنی حفر چاه هستند. 


بهزیستی آماده ساماندهی کودکان کار 

معضلات شهری در شهرهای استان ادامه دارد. کودکان کار یکی از مواردی است که همیشه جلوی چشم مردم قرار دارد. اگرچه مشکلات معیشتی، اقتصادی و اجتماعی بر افزایش این جمعیت تاثیرگذار است، با این حال روند کنترل این کودکان از آن دست مسائلی است که همواره برای مردم اهمیت داشته است. 

رئیس سازمان بهزیستی کرمان به همشهری می‌گوید: در سال 97 سه مرکز برای نگهداری کودکان کار راه‌اندازی شد که در سال 98 قرار بر راه‌اندازی یک مرکز دیگر است. در سال 97 به صورت کشوری تعیین شد که 190 کودک جمع‌آوری و نگهداری شوند. در سال گذشته، 600 کودک یعنی سه برابر ظرفیت تعیین‌شده، مورد حمایت بهزیستی قرار گرفتند. 
 «عباس صادق‌زاده» ادامه می‌دهد: در سال 98 با ایجاد مرکز جدید، 1200 نفر از کودکان کار را برای ساماندهی پیش‌بینی کرده‌ایم. لازم است بگویم امسال ساخت یک مرکز درمان اعتیاد کودکان هم در دستور کار قرار دارد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید