• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 26 اسفند 1397
کد مطلب : 51077
+
-

هشدار نسبت به تکرار سناریوی تلفات قارچ وحشی

پیش‌بینی‌های هواشناسی حاکی از مستعد بودن شرایط بارندگی و رویش قارچ‌های وحشی در بهار امسال است

در ایران 3هزار گونه قارچ می‌روید که 2هزار گونه آن قابل رویت(کلاهک‌دار) بوده و از این تعداد نیز 67نوع آن خوراکی است و امکان تشخیص آن فقط در آزمایشگاه‌ها وجود دارد. بر این اساس مردم از هرگونه دست زدن و مصرف قارچ‌های وحشی عرصه‌های طبیعی جدا خودداری کنند.

به گزارش همشهری، خسارت 1800میلیارد تومانی تولید‌کنندگان قارچ در 3ماه، مسمومیت 1630نفر و فوت 22نفر به‌دلیل استفاده تنها یک نوع از 6نوع قارچ‌های سمی وحشی موجود در ایران، غافلگیری دستگاه‌های اجرایی در اطلاع‌رسانی صحیح و مدیریت بحران استفاده از قارچ‌های سمی، سناریویی است که امسال نیز به‌دلیل پیش‌بینی بارش‌های مساعد بهاری، افزایش قیمت گوشت قرمز و امکان جایگزینی قارچ به‌عنوان منبع سرشار از پروتئین، امکان تکرار این سناریو در 16استان مستعد کشور وجود دارد. 

این شرایط موجب شده که امسال کارگروه‌های ملی و استانی تشکیل شود و برای مقابله با خسارات احتمالی استفاده از قارچ‌های سمی، اقداماتی مانند برگزاری نشست‌های مشترک، چاپ بنر، بروشور، نصب هولوگرام و اطلاع‌رسانی بیشتر در مبادی ورودی جنگل‌ها، چمنزارها و عرصه‌های منابع طبیعی را برای اطلاع‌رسانی به مسافران نوروزی در دستور کار قرار دهند. رئیس انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی با توصیه اکید به مردم برای خودداری از مصرف قارچ‌های جنگلی در عرصه‌های طبیعی، گفت: امسال به‌دلیل بارش‌های مناسب، رویش انواع قارچ‌های وحشی سمی در عرصه‌های طبیعی افزایش یافته؛ بنابراین انتظار می‌رود مردم از مصرف و حتی دست زدن به این نوع قارچ‌ها اجتناب کنند. محمدحسن افشار، از مردم خواست قارچ مصرفی خود را از مراکز معتبر تهیه و خریداری کنند، چراکه در غیراین صورت ممکن است همانند سال گذشته با احتمال مسمومیت و حتی موارد فوتی شهروندان مواجه شویم. او با بیان اینکه براساس آمارهای رسمی در سال گذشته به‌دلیل مصرف قارچ‌های وحشی سمی حدود 1630مسموم و 22نفر فوتی داشتیم اما آمارهای غیررسمی حاکی از مسمومیت افراد بیشتری است، افزود: تولیدکنندگان قارچ خوراکی به‌دلیل این حوادث و اطلاع‌رسانی نادرست طی 3ماهه سال97 روزانه 20میلیارد و در مجموع 1800میلیارد تومان خسارت دیدند. به گفته افشار، تولید سالانه قارچ خوراکی در جهان 10میلیون تن است که چین با تولید 7میلیون تن، آمریکا 480هزارتن، هلند 340هزارتن، لهستان 300هزارتن و اسپانیا 309هزارتن، رتبه اول تا پنجم و ایران با تولید بیش از 150هزارتن رتبه ششم دنیا را دارد و اکنون سالانه حدود 30هزارتن قارچ تولیدی به کشورهای مختلف صادر می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید