• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
چهار شنبه 15 فروردین 1403
کد مطلب : 221505
+
-

افزایش تلفات جاده‌ای در موج بازگشت

داخلی
افزایش تلفات جاده‌ای در موج بازگشت

موج بازگشت مسافران نوروزی همچنان ادامه دارد و آمار سوانح جاده‌ای رو به افزایش است. براساس آخرین آمار منتشر شده از سوی پلیس راه تا صبح دیروز 769نفر در سوانح جاده‌ای نوروزی جان خود را از دست داده‌اند.
به گزارش همشهری، موج بازگشت مسافران نوروزی که از اوایل هفته آغاز شده بود با وجود پایان تعطیلات نوروزی همچنان ادامه دارد و برخی از شهروندان ترجیح داده‌اند تا تعطیلات‌شان طولانی‌تر باشد و بازگشت را به روزهای آخر این هفته موکول کرده‌اند. در این شرایط سوانح جاده‌ای همچنان ادامه دارد.

آخرین آمار تصادفات
 سردار حسن مومنی، رئیس پلیس راه راهور فراجا درباره تازه‌ترین آمار قربانیان تصادفات جاده‌ای در نوروز 1403گفت: از 24اسفند تا صبح دیروز (14فروردین) ۹۷هزار و ۱۸۹تصادف اتفاق افتاد که 633مورد از این حوادث فوتی داشته و در جریان این سوانح متأسفانه ۷۶۹نفر جان خود را از دست دادند. همچنین در این ایام 20هزار و 214نفر هم در تصادفات مجروح شدند.
سردار مومنی با بیان اینکه در ایام نوروز 502میلیون تردد ثبت شده است، گفت: از مردم تشکر می‌کنیم که بازگشت خود را مدیریت کردند و شاهد ترافیک‌های سنگین و قفل شدن جاده‌ها نبودیم.

مهم‌ترین دلایل تصادفات چه بود؟
در همین حال بررسی‌ مهم‌ترین دلایل وقوع سوانح جاده‌ای در نوروز 1403نشان می‌دهد که بیشترین علل تصادفات بی‌توجهی به جلو و ناتوانی در کنترل وسیله نقلیه بوده است. سردار محمدباقر سلیمی، معاون عملیات پلیس راهور فراجا در این‌باره گفت: در حوادث نوروزی امسال به‌طور میانگین روزانه 40نفر را از دست داده‌ایم. همچنین به‌صورت میانگین روزانه هزار و ۱۱۵نفر در تصادفات مجروح شده‌اند. او درباره علل تصادفات نوروزی نیز گفت: تحلیل تصادفات امسال نشان می‌دهد که ۴۴درصد تصادفات به‌خاطر بی‌توجهی به جلو است. این مسئله ریشه در خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان دارد و ادامه رانندگی با این شرایط منجر به وقوع تصادفات می‌شود.
سلیمی درباره دومین علت تصادفات رانندگی نیز گفت: ۲۰درصد از تصادفات ناشی از ناتوانی در کنترل وسیله نقلیه است که این مسئله نیز ناشی از سرعت غیرمجاز است. 8 درصد از تصادفات، مربوط به سبقت غیرمجاز و انحراف و تجاوز به چپ در راه‌های دوطرفه است که باعث تصادفات بسیار شدید و پرتلفات می‌شود که این تخلفات نیز سومین علل تصادفات جاده‌ای است.
معاون عملیات پلیس راهور فراجا ادامه داد: 6 درصد از تصادفات ناشی از تغییر مسیر ناگهانی، بی‌توجهی به قوانین راهنمایی و رانندگی، رعایت نکردن حق تقدم‌ها و گردش‌هاست. در مجموع 4 عامل اصلی بی‌توجهی به جلو، ناتوانی در کنترل وسیله نقلیه، سبقت غیرمجاز و تغییر مسیر ناگهانی، ۷۸درصد علت تصادفات را شامل می‌شوند.
سردار سلیمی با اشاره به ساعت‌هایی که بیشترین تصادفات در آنها رخ می‌دهد، افزود: بین ساعت 4بعدازظهر تا 8 شب، ۲۸درصد تصادفات رخ‌ داده است که در مجموع شامل یک‌سوم تصادفات می‌شود. در این ساعات که نزدیک به اذان مغرب و افطار در ایام‌ ماه مبارک رمضان است، متأسفانه تصادفات بیشتر رخ می‌دهد؛ زیرا در این زمان میانگین سرعت افزایش و توجه به جلو کاهش پیدا می‌کند.

ثبت 512میلیون تردد نوروزی
معاون عملیات پلیس راهور فراجا درباره میزان تردد شهروندان در ایام نوروز گفت:‌ ترددشمارهای ما که عموما در جاده‌های اصلی نصب هستند ۵۱۲میلیون تردد را ثبت کرده‌اند که نسبت به سال گذشته 2 درصد کاهش یافته است. همچنین یک میلیون خودرو در سایر استان‌ها هستند و هنوز به شهر مبدا بازنگشته‌اند. ۶۰۰هزار خودرو که از تهران به سفرهای نوروزی رفته‌اند هنوز به شهر بازنگشته‌اند که این خودروها در گیلان، مازندران، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی و نوار ساحلی جنوبی کشور شامل استان‌های خوزستان، هرمزگان و بوشهر هنوز در سفر هستند. پیش‌بینی می‌شود در پایان هفته، شاهد ترافیک سنگین بازگشت باشیم که امیدواریم با رعایت قوانین، میزان تصادفات کاهش یابد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید