• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 21 اسفند 1397
کد مطلب : 50719
+
-

آماده‌سازی جنگل‌های هیرکانی برای ثبت در یونسکو

یک فعال محیط‌زیست: کاشت ۳ هزار اصله نهال جنگلی منطبق با گونه‌های جنگل‌های هیرکانی در گیلان بی‌سابقه است

منابع طبیعی
آماده‌سازی جنگل‌های هیرکانی برای ثبت در یونسکو

 مهسا طالبی|  تالش- خبرنگار :


هفته درختکاری در سراسر کشور هر سال با برنامه‌های متعددی برگزار می‌شود. گیلان با طبیعت سرسبز و هوای معتدل خود جنگل‌های زیادی دارد، اما به دلیل تغییر آب و هوا و پدیده خشکسالی و دست‌اندازی به جنگل و دریا و کوه، از تعداد درختان سرسبز کاسته شده و به جای آن سازه‌های بتنی همچون مجتمع‌های مسکونی و تجاری یا سدهای آبی و... جایگزین می‌شوند.‌

در هفته درختکاری امسال برنامه روز اول کشت نهال در روستای داوان تالش بود.‌ روز درختکاری در این روستا از توابع بخش کرگانرود تالش، با کشت ۳ هزار اصله نهال آغاز شد و مردم بومی همراه با فعالان محیط‌زیست به استقبال این روز رفتند.


تهدید اراضی جنگلی روستا 

در این زمینه رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست تالش با بیان کاهش جمعیت قابل ملاحظه گونه‌های گیاهی بومی در جنگل‌های هیرکانی به همشهری گفت: کشت گونه‌های بومی جنگل‌های هیرکانی می‌تواند ضمن کمک به افزایش پایداری پوشش گیاهی منطقه سبب بالا رفتن شانس کشورمان برای به دست آوردن امتیازهای لازم امتیاز برای ثبت جنگل‌های هیرکانی شمال ایران در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو شود. 

«عارف شادکام» تصریح کرد: منطقه پنادون در غرب روستای داوان که درختکاری در این منطقه انجام می‌شود، جزئی از منطقه حفاظت شده لیسار است. پوشش جنگلی این منطقه با وسعت ۵ هزار هکتار در زمره سایت‌های معرفی شده به یونسکو برای ثبت در فهرست میراث طبیعی بین‌المللی قرار دارد که بالاترین امتیاز را میان سایر سایت‌های کشور به دست آورده است.وی با اشاره به تهدید اراضی جنگلی این روستا توسط زمین‌خواران غیربومی ادامه داد: مشکل فروش زمین به اصفهانی‌ها دامن این روستا را گرفته است. در حال حاضر اراضی با پایین‌ترین قیمت به آنها فروخته می‌شود. خریداران نیز تلاش می‌کنند ضمن تغییر کاربری زمین، مجوزهای لازم را برای ساخت ویلا به دست آورند که تهدید بزرگی برای آینده منطقه حفاظت‌شده لیسار به شمار می‌رود. 


ضرورت حفاظت از نهال‌ها

در این رابطه یک فعال محیط‌زیست هم گفت: بهتر است تا در هفته درختکاری ضمن انجام مراسم نمادین، به صورت اصولی به امور زیرساختی بپردازیم.‌
«محمدحسن یاری» بیان کرد: اقدام فعالان محیط‌زیست برای زنده نگهداشتن هفته درختکاری ارزشمند است. اکنون گونه‌های زیادی از درختان هیرکانی در منطقه تالش همچون سرخدار، شمشاد و... در معرض انقراض هستند و نیاز به کشت مجدد آنها داریم. بهتر است این درختکاری‌ها در قسمت جلگه‌ای باشد تا در نگهداری از آنها با سختی مواجه نشویم. اگر در ارتفاعات کاشته شوند نیاز به ورود نیروهای جنگلبانی و مراقبت دائمی از درختان است تا مشکلاتی از قبیل فرسایش خاک و... به وجود نیاید. بنابراین باید نهادهای دولتی و منابع طبیعی قول مراقبت و نگهداری از این نهال‌ها را بدهند.‌

وی ادامه داد: معضل کنونی ما در این منطقه تهدید زمین‌خواری و از بین رفتن پوشش سبز و جنگلی منطقه و ورود غیربومی‌هاست. اگر فقط درخت بکاریم و به مراقبت از آنها نپردازیم، با زمین‌خواری و جنگل‌تراشی‌ها مقابله نکنیم، همچنان سرسبزی و تنوع زیستی گیلان در تهدید خواهد بود.


جلوگیری از رانش زمین در منطقه 

مدیر عامل موسسه شقایق‌های وحشی هیرکانی و یکی از فعالان محیط‌زیست گیلان که با درک تهدیدات موجود در این روستا کار آموزش مردم را برای ساخت روستای پاک آغاز کرده نیز با ما گفت‌وگو کرد. 
«غلامرضا نورزاد» گفت: کشت ۳ هزار اصله نهال جنگلی منطبق با گونه‌های جنگل هیرکانی در گیلان بی‌سابقه است. هزار اصله در ۱۵ اسفند و ۲ هزار اصله دیگر طی روزهای بعد در همین هفته کاشته می‌شود. انتخاب گونه‌های درختی افرا و شیردار در کوهپایه براساس سازگاری با ارتفاع و اقلیم منطقه صورت گرفته است تا موجب پایداری خاک شود. وی ادامه داد: پدیده رانش زمین که در محل اجرای این طرح نیز قابل مشاهده است، نتیجه از میان رفتن درختان بوده و به وسیله دخالت عامل انسانی در طبیعت ایجاد شده است. بنابراین کشت این نهال‌ها عاملی برای از بین بردن خطرات ناشی از رانش زمین و سیل است.


توزیع 35 هزار نهال در‌ سیاهکل و رضوانشهر

 به مناسبت هفته منابع طبیعی، 15 هزار نهال در سیاهکل واقع در شرق گیلان و 20 هزار نهال در رضوانشهر واقع در غرب استان در حال توزیع است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سیاهکل با بیان خبر بالا اظهارکرد: نهال‌های در حال توزیع از نوع پهن‌برگ و سوزنی‌برگ و شامل صنوبر، توسکا، ون و افرا هستند. 
«علی رهنما» گفت: اراضی نهال‌کاری شده در سیاهکل حدود 50 هکتار است و برای حفاظت از جنگل‌ها و این اراضی 28 قرقبان به صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کنند. همچنین از شوراها و اهالی ساکن در مناطق جنگلی برای حفاظت از جنگل‌ها کمک گرفته می‌شود. 

رئیس اداره منابع طبیعی رضوانشهر نیز اظهار کرد: همزمان با هفته منابع طبیعی، 20 هزار اصله انواع نهال رایگان در این شهرستان توزیع شد. 
«محمدجعفر گل‌محمدی» افزود: در راستای ترویج زراعت چوب، بیش از 20 هزار اصله انواع نهال اعم از جنگلی و سوزنی‌برگ و به صورت رایگان در این شهرستان توزیع خواهد شد. 

وی با اشاره به ظرفیت تولید انواع نهال‌های زینتی، جنگلی و پهن‌برگ در نهالستان‌های این شهرستان گفت: در زمینه تولید انواع نهال، طی سال جاری در این شهرستان و با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی(نهالستان دشت دامن)، توانستیم از گونه‌های مختلف نهال تولید کنیم. گل محمدی افزود: تولید بیش از 5 میلیون اصله نهال سوزنی‌برگ، راش، شاه‌بلوط، ‏‏500 هزار اصله نهال سرخدار و یک میلیون اصله نهال شمشاد که رو به انقراض بود، بخش دیگری از فعالیت‌ها در این حوزه است. 


ضرورت فنس‌کشی برای حفاظت از نهال‌ها

مدیر عامل موسسه شقایق‌های وحشی هیرکانی حفظ نهال‌های تازه کشت شده در روستای داوان تالش را از الزامات دانست و گفت: محل کشت نهال‌های تازه کشت شده نیاز به حفاظت جدی دارد.
«غلامرضا نورزاد» با بیان این‌که به دلیل واقع شدن این منطقه در حاشیه روستا شاهد حضور دام هستیم، ادامه داد: اکنون رایزنی‌هایی با اداره منابع طبیعی تالش صورت گرفته تا حصارکشی یا فنس‌کشی برای حفاظت از این منطقه انجام شود که امیدواریم به زودی این مهم تحقق یابد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید