• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 14 شهریور 1401
کد مطلب : 170636
+
-

لزوم اقدامات پیشگیرانه برای مدیریت حریق در جنگل‌ها

در پی هشداری که روز جمعه اخیر از سوی سازمان هواشناسی صادر شد و تأکید داشت آتش‌سوزی در منابع طبیعی رخ خواهد داد، حریق به جان جنگل‌های کلاردشت و فندقلو افتاده و در تالاب‌های انزلی و بخش عراقی هورالعظیم نیز شعله‌های آتش زبانه کشیده است.
اگرچه در برخی موارد درخواست برای اعزام بالگرد از سوی منابع طبیعی و سازمان محیط‌زیست درخواست شده اما تنوع و تکثر آتش‌ها همچنان در هفته‌های پایانی تابستان ادامه دارد.
در منطقه کلاردشت به‌دلیل صعب‌العبور بودن منطقه از مدیریت بحران استان درخواست ۲ بالگرد برای مهار آتش‌سوزی شد. البته آتش تا عصر یکشنبه 2هکتار از این جنگل‌ها را سوزانده بود. وزش باد گرم به‌خصوص در جنگل‌های هیرکانی طی سال‌های اخیر موجب آتش‌سوزی‌های گسترده شده و باید راهی از سوی کارشناسان برای جلوگیری از این مهم اندیشیده شود.
اما فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور با ارسال بخشنامه‌ای به ادارات کل منابع طبیعی استان‌ها بر انجام اقدامات پیشگیرانه و آمادگی لازم برای مدیریت و اطفای حریق در جنگل‌ها و مراتع تأکید کرد. به گزارش همشهری از مرکز اطلاع‌رسانی سازمان منابع طبیعی کشور، سرهنگ رضا اکبری تأکید کرده: جنگل‌ها و مراتع، بیشه‌زارها و پارک‌های ملی سرمایه ارزشمند کشور محسوب می‌شود و تخریب این منابع موجب نابودی اکوسیستم و پوشش گیاهی خواهد شد. در چنین شرایطی وظیفه ملت و دولت است تا در زمینه حفظ و حراست از منابع طبیعی تلاش کند و با اقدامات مناسب و برنامه‌ریزی دقیق از تخریب منابع طبیعی و حریق احتمالی در جنگل‌ها و مراتع جلوگیری به عمل آید. فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشورهمچنین از ادارات کل منابع طبیعی استان‌ها خواست تا با تشکیل تیم‌های ویژه، نقاط بحرانی حریق را شناسایی و با همکاری دستگاه‌های مرتبط استانی نسبت به پیشگیری و اطفای حریق اقدام کنند. وی با تأکید بر ایجاد بانک اطلاعات و تقویت سامانه هشدار همچنین بهره‌گیری از شبکه رادیویی بی‌سیم خواستار نصب برج‌های دیده‌بانی مجهز به دوربین‌های کشف حریق در نقاط مرتفع، بحرانی و حساس منابع طبیعی شد. فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی در ادامه استقرار مخازن ذخیره آب ثابت و متحرک، طراحی و ایجاد «آتش‌بر» در عرصه‌های منابع طبیعی و جنگل‌های دست کاشت به‌ویژه تاغزارها و بوته‌های مرتعی، تامین تجهیزات مورد نیاز اطفای حریق اعم از انفرادی و گروهی و هماهنگی با سازمان‌ها و دستگاه‌های مربوطه را بخشی دیگر از هماهنگی‌های منابع طبیعی در مواجهه با حریق‌های احتمالی در منابع طبیعی دانست.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید