• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 6 مهر 1400
کد مطلب : 141654
+
-

خبرهای کوتاه/ آغاز ارزیابی یونسکو برای ثبت جهانی کاروانسراهای ایرانی و جنگل‌های دیزمار

مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی از ورود ارزیابان یونسکو برای بررسی میدانی 2پرونده کاروانسراهای ایرانی و الحاق جنگل‌های دیزمار به پرونده ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی در نیمه اول مهر و آبان خبر داد. به گزارش وزارت میراث فرهنگی، مصطفی پورعلی گفت:  2کارشناس ارزیاب کمیته میراث جهانی یونسکو اعزامی از ایکوموس جهانی، در نیمه اول مهرماه سال‌جاری وارد ایران می‌شوند و حدود ۲۰روز در ایران حضور دارند و ۵۶کاروانسرای منتخب را که در پرونده ثبت جهانی کاروانسرای ایرانی معرفی شده است، مورد ارزیابی میدانی قرار می‌دهند. وی افزود: پرونده کاروانسرای ایرانی پرونده بسیار حائزاهمیتی است و به‌عنوان یک پرونده زنجیره‌ای بخش قابل توجهی از استان‌های کشور را که شامل ۲۴استان است، دربرمی‌گیرد. او افزود: براساس هماهنگی انجام شده، ابتدای آبان‌ماه سال‌جاری نیز ارزیاب اتحادیه بین‌المللی حفاظت طبیعی(IUCN)، اعزامی از کمیته میراث جهانی یونسکو برای بررسی فنی پرونده جنگل‌های دیزمار از استان آذربایجان‌شرقی وارد ایران خواهد شد و امید است نتایج بررسی میدانی این کارشناس نیز به الحاق این منطقه حفاظت شده به پرونده جهانی جنگل‌های هیرکانی منجر شود. پورعلی اعلام کرد: این دو پرونده که از سال گذشته برای کمیته میراث جهانی یونسکو ارسال شد، قرار است در سال۲۰۲۲ در کمیته میراث جهانی یونسکو بررسی شود.

  بیش از ۸۰هزار ایرانی وارد عراق شدند
رئیس سازمان حج و زیارت در دیدار با سرکنسول ایران در کربلا گفت: براساس برآوردها بیش از ۸۰هزار زائر ایرانی برای شرکت در مراسم اربعین وارد خاک عراق شدند. به گزارش سازمان حج و زیارت، علیرضا رشیدیان گفت: تا روز سه‌شنبه(ششم مهرماه) اوج ورود زائران به کشور عراق است و پس از آن شاهد روند بازگشت زائران هستیم. او افزود: امسال دولت عراق موضوع تعداد پذیرش زائران را بسیار دیر اعلام کرد و حتی بعد از اعلام سهمیه نیز روند صدور ویزا با تأخیر آغاز شد و به‌دلیل همین محدودیت زمانی، اقداماتی اعم از پیگیری‌ها، هماهنگی‌ها و برنامه‌ریزی‌های مربوط به ثبت‌نام و اعزام زائران اربعین با فشردگی بسیار انجام شد. رئیس سازمان حج و زیارت گفت: تاکنون مشکل خاصی در ورود زائران به خاک عراق وجود نداشته است و فقط در مواردی تجمع محدود متقاضیان سفر، در مرزهای شلمچه و مهران مشکلاتی پدید آورد.

  برخورد با اجاره‌دهندگان کاتالیست برای دریافت معاینه فنی
معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست از برخورد جدی با اجاره‌دهندگان کاتالیست برای دریافت معاینه فنی خبر داد و گفت: اگر نظارت درستی نسبت به کارکرد خودروهای در حال تردد نداشته باشیم، خودروها از استاندارد خارج می‌شوند و اصل قضیه به نظارت در مراکز فنی بازمی‌گردد. داریوش گلعلی‌زاده تأکید کرد: باید نسبت به افرادی  که به‌صورت علنی کاتالیست اجاره می‌دهند، نظارت داشت و برخوردهای جدی‌تری در مورد این مسئله صورت گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید