• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 19 اسفند 1397
کد مطلب : 50425
+
-

تا تهران با قطار

قطار همدان- تهران 2 بار در روز ساعت 12 و 19:10 حرکت می‌کند و قیمت بلیت رفت و برگشت آن ۹۰ تا ۱۱۰ هزار تومان است

گزارش
تا تهران با قطار

محسن قراگوزلو|‌ همدان - خبرنگار:


 بالاخره بعد از سال‌ها انتظار ایستگاه قطار همدان به تهران و بالعکس از فردا20 اسفند فعال می‌شود و از این به بعد مسافران پایتخت می‌توانند راحت‌تر از قبل و حتی سریع‌تر از قبل به تهران برسند؛ ضمن این‌که حالا که همدان در مسیر توسعه گردشگری قرار گرفته است، توسعه شبکه حمل‌و‌نقل آن می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد. 

امیدواریم با استقبال شهروندان از این امکانات و توجه ویژه مسئولان به آن، راه‌آهن نیز به سرنوشت فرودگاه دچار نشود و چرخ قطار تا همیشه برای همدان و شهروندانش بچرخد. در این بین برخی چالش‌ها وجود دارد که امیداریم از همین ابتدا مورد توجه قرار گیرد؛ برای مثال زمان حرکت قطار از تهران به همدان ساعت 5 صبح است، در حالی که بیشترین مسافران از همدان به تهران می‌روند و اغلب آنها پیگیر کارهای اداری هستند و دیگر این‌که زمان سفر تقریبا به اندازه سفر با اتوبوس است و ممکن است به هزینه بلیت آن نیرزد. 


زمان سفر

 مدیرعامل راه‌آهن غرب کشور با بیان این‌که فروش بلیت قطار همدان-تهران آغاز شده است و همه روزه ادامه دارد، به همشهری می‌گوید: 2 حرکت در روز برای این قطار پیش‌بینی شده است. زمان حرکت قطار از تهران به همدان ساعت 5:45 و همدان به تهران ساعت 12:00 ظهر خواهد بود. قطار مجددا از تهران به همدان ساعت 13:05 حرکت خواهد کرد و ساعت 19:10 از همدان به تهران بازخواهد گشت. 
روح‌الله تقی‌زاده می‌افزاید: قیمت بلیت‌های قطار شناور است و هر مسیر رفت‌و‌برگشت از ۹۰ هزار تومان تا ۱۱۰ تومان هزینه دارد. صندلی‌های این قطار اتوبوسی است و ۳ ساعت و 10 دقیقه زمان سفر خواهد بود.


چالش زمان حرکت قطار

یکی از مسائلی که بعد از اعلام ساعات حرکت قطار مطرح شده نامناسب ‌بودن این ساعات است. با توجه به نزدیک بودن مسافت همدان به تهران و حرکت اتوبوس‌ها احتمالا این موضوع باعث عدم استقبال شهروندان همدانی از قطار همدان-تهران شود. تقی‌زاده می‌گوید: از آنجایی که در ایام نوروز تعداد مسافران از تهران به همدان بیشتر است، این ساعات به صورت موقت پیش‌بینی شده و قرار است بعد از ایام نوروز مسئولان راه‌آهن تهران و همدان ساعات پیک حرکت مسافران خود را اعلام کنند تا زمان حرکت قطار براساس آن تغییر کند.


کاهش زمان رسیدن به پایتخت

موضوع دیگر این‌که مسافران اتوبوس‌ها از داخل شهر همدان تا میدان آزادی تهران به راحتی در اتوبوس می‌نشینند اما مراجعه به راه‌آهن زمان بیشتری از آنان خواهد گرفت و این موضوع ممکن است تعداد مسافران قطار را کم کند. وی در این‌ باره توضیح می‌دهد: مسافت همدان به تهران 290 کیلومتر است و با خودرو شخصی با احتساب توقف در 4 و 5 ایستگاه عوارضی باید 5/3 ساعت در مسیر بود و با این شرایط زمان رسیدن اتوبوس به تهران بیشتر هم می‌شود اما قطار در 3 ساعت و 10 دقیقه به تهران می‌رسد.تقی‌زاده درباره قیمت بلیت‌ها نیز معتقد است: قیمت قطار همدان به تهران بالا نیست، آن هم در شرایطی که کیفیت سفر با قطار بالاتر، ایمنی آن بیشتر و زمانبندی آن دقیق‌تر است. در مواقع پیک مانند ترافیک، سرما و گرما نیز همین زمان است اما حرکت اتوبوس تحت تاثیر این شرایط است.


خط اتوبوس و تاکسی 

نایب رئیس شورای شهر همدان نیز از سازمان اتوبوسرانی و تاکسیرانی همدان خواست خطوط جدید در مسیر ترمینال ایستگاه قطار همدان راه‌اندازی کند. حمید بادامی‌نجات با اشاره به لزوم اقتصادی کردن و ثابت ماندن خط ریلی همدان-تهران، می‌گوید: شورای شهر با تصویب مصوبه‌ای هر چه سریع‌تر شرکت تاکسیرانی و اتوبوسرانی همدان را موظف به برقراری خط برای مسیر ایستگاه قطار همدان کند.

بابک اسدی، سرپرست معاونت اتوبوسرانی و حمل‌و‌نقل شهرداری همدان، نیز از راه‌اندازی ایستگاه اتوبوس برای خدمت‌رسانی به مسافران مسیر راه‌آهن همدان به تهران خبر داده و گفته است که فعلا 2 دستگاه اتوبوس از شهر به سمت راه‌آهن فعال است که به 3 دستگاه ارتقا می‌یابد.
وی با اشاره به این‌که اتوبوس‌های موجود کفایت می‌کند و توانسته‌ایم به خوبی خدمات ارائه دهیم، بیان کرد: ساعات فعالیت اتوبوس‌ها به ساعات فعالیت راه‌آهن بستگی دارد. اتوبوس‌ها یک ساعت قبل از حرکت قطار همدان به سمت مشهد و تهران در ترمینال بزرگ انقلاب مستقر می‌شوند و موقع برگشت نیز در راه‌آهن حضور دارند.


افزایش سرعت قطار

محمودرضا عراقی، معاون امور عمرانی استانداری، از افزایش سرعت قطار همدان- تهران خبر می‌دهد و می‌گوید: قطار همدان- تهران از بیستم اسفند با سرعت 140 کیلومتر راه‌اندازی می‌شود که زمان رسیدن به تهران 3 ساعت و 10 دقیقه است. این زمان در ماه‌های آینده با افزایش سرعت به 160 کیلومتر به 2 ساعت می‌رسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید