• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
پنج شنبه 6 مهر 1402
کد مطلب : 204151
+
-

رونمایی از قطار مونتاژ شده یا بهره‌برداری از قطار ملی؟

رونمایی از قطار مونتاژ شده یا بهره‌برداری از قطار ملی؟

مهدی اسماعیل‌پور؛ روزنامه‌نگار

 شهردار سابق تهران در واکنش به دستاورد‌های اخیر مدیریت فعلی شهر تهران در حوزه حمل‌ونقل عمومی، با بیان برخی جملات و اشاره به برخی موارد، تلاش کرده تا ضمن زیرسؤال‌بردن و لوث کردن موفقیت‌های مدیریت شهری، به مخاطب خود القا کند که دستاورد‌های بزرگی چون عملیاتی شدن قرارداد 630 واگن چینی یا گرفتن بهره‌برداری از قطار ملی لقمه‌هایی بوده که در دوره قبلی گرفته شده و مدیریت فعلی فقط آن را میل کرده و سند آنها را به نام خودش زده است!

دولت قبل تأمین مالی 630 واگن را انجام نداد
در آستانه سفر شهردار تهران به چین و نهایی کردن قرارداد خرید 630 واگن از این کشور، پیروز حناچی، شهردار سابق تهران گفته است که خرید این واگن‌ها از اساس ربطی به مدیریت شهری فعلی تهران ندارد و به تلاش‌های مدیریت قبلی برمی‌گردد و مدیران فعلی از این دستاورد به نفع خودشان برداشت کرده‌اند! اصل ماجرای این واگن‌های چینی اما چیز دیگری است. براساس توضیحات ارائه شده از سوی محسن هرمزی، سرپرست معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، اصل ماجرای قرارداد 630 واگن چینی از این قرار است که در سال 97 قراردادی بین دولت ایران و چین برای خرید واگن بسته می‌شود که در ادامه دولت نمی‌تواند منابع مالی آن را تامین و پرداخت کند که این موضوع با اعتراض پیمانکار چینی هم روبه‌رو می‌شود، اما در سفر سال گذشته معاون نخست‌وزیر چین به ایران، طرف ایرانی موضوع قرارداد 630 واگن را مطرح می‌کند و این بار دولت و شهرداری تهران با کمک هم این مشکل مالی را حل و فصل می‌کنند. به‌نظر اکنون که این گره چند ساله با پیگیری‌های مدیریت جدید شهری و تعامل و همکاری صورت گرفته با دولت باز شده است، مدیریت قبلی به ‌دنبال سهم‌خواهی از این موفقیت بزرگ است.

رونمایی از قطعات مونتاژ شده
همچنین پیروز حناچی در مورد قطار ملی هم مدعی شده و گفته است که: «در دوره قبل از یک رام (7 واگن) با حدود 80درصد تولید داخلی پرده‌برداری شد.» در واقع شهردار سابق تهران تلاش دارد که اثبات کند قطار ملی دستاورد دوره قبل است، اما پیگیری‌ها در این رابطه نشان می‌دهد که اصل ماجرا چیز دیگری است. رونمایی صورت گرفته بیشتر جنبه ظاهری داشت و بدون طراحی نرم‌افزار مدیریت قطار(TCMS) و همچنین پشت سر گذاشتن تست‌های سرد و گرم و اخذ مجوز و تأییدیه‌های بین‌المللی لازم برای سیر در خطوط و مسافرگیری فقط از ظاهر فیزیکی قطار ملی رونمایی شد. این در شرایطی است که بخش دوم یعنی طراحی نرم‌افزار مدیریت قطار و موفقیت در تست‌ها برای گرفتن مجوز بخش اصلی و مهم پروژه بود که مدیریت سابق احتمالا برای اینکه مبادا افتخار بهره‌برداری از قطار ملی به نام مدیریت بعدی ثبت و ضبط شود، عجولانه و بدون تکمیل بخش نرم‌افزاری که بخش مهم‌تر پروژه محسوب می‌شود، اقدام به رونمایی از این محصول کرد. در این رابطه محسن هرمزی، سرپرست معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران و مدیرعامل شرکت مترو به همشهری می‌گوید: «قطار ملی را در شرایطی تحویل گرفتیم که فقط طراحی و مونتاژ قطعات آن انجام شده و تست‌های لازم برای اخذ مجوز سیر را پشت سر نگذاشته بود. در واقع رونمایی که انجام شد مربوط به مونتاژ قطعات و بخش سخت‌افزاری کار بود و بیش از یک سال و نیم برای پشت سر گذاشتن تست‌های سرد و گرم قطار ملی و اخذ مجوزهای بین‌المللی، کارهای مختلف صورت گرفت و زمان صرف شد. از زمانی که قطار ملی را تحویل گرفتیم بالغ بر 110ساعت تست گرم روی قطار انجام شده است. بخش مهم کار یعنی نرم‌افزار مدیریت قطار (TCMS) طراحی شد که سیستم کنترل مدیریت قطار است. در فرایند تست‌ها و اخذ مجوز‌های بین‌المللی که لازمه کار برای سیر قطار ملی در خطوط و مسافرگیری است، تمام مراحل طراحی و مونتاژ قطار دوباره بخش به بخش صورت گرفت و چک شد تا مطابق نظر شرکت‌های بین‌المللی از استاندارد‌های لازم برخوردار باشد. خوشبختانه تمام مراحل تست قطار با موفقیت پشت سر گذاشته شده است و به‌زودی مجوز سیر آن در خطوط را اخذ خواهیم کرد. نکته مهم‌تر اینکه الزام بود تا 85درصد از دانش طراحی قطار، بومی و داخلی باشد که این دوره طی فرایند تست‌ها و اخذ مجوز، با افزایش دانش و ارتقای فناوری در ساخت قطار مترو، عمق داخلی‌سازی‌ قطار ملی امروز به حدود 90درصد افزایش پیدا کرده است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید