• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 12 اسفند 1397
کد مطلب : 49632
+
-

غافلگیری اسفند

بارش برف در آستانه سال نو شهروندان 26 استان کشور را غافلگیر کرد

غافلگیری اسفند

روزهای گذشته 26 استان آذربایجان‌ شرقی و غربی، اردبیل، اصفهان، البرز، ایلام، بوشهر، تهران، چهارمحال‌ و ‌بختیاری، خراسان ‌جنوبی، خوزستان، زنجان، سمنان، سیستان ‌و‌ بلوچستان، فارس، قزوین، کردستان، کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه‌ و ‌بویراحمد، گلستان، لرستان، مازندران، هرمزگان، همدان و یزد درگیر برف،‌ باران و کولاک بودند. 

سیل در کرمان، سیستان ‌و‌ بلوچستان و هرمزگان

به گزارش همشهری، شرایط جوی چند روز گذشته هرچند بسیاری از استان‌ها را درگیر بارندگی کرد، اما بیش از همه کرمان و سیستان‌ و بلوچستان تحت تاثیر بارندگی قرار گرفتند. بارندگی در این 2 استان به قدری شدید بود که در برخی از مناطق شاهد بروز سیلاب و طغیان رودخانه‌ها بودیم. البته این بارش‌ها در برخی نواحی کرمان به صورت برف بود.
با فعالیت سامانه بارشی جدید از اکثر نواحی سیستان و بلوچستان گزارش بارندگی دریافت شد، اما بیشترین بارندگی مربوط به شهرستان‌های زاهدان، سراوان، سرباز و بزمان بوده است. 
وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی، 9 مسیر در جنوب این استان شامل دلگان ـ زهکلوت، دلگان ـ بزمان، دلگان ـ ایرانشهر، دلگان ـ هودیان، ایرانشهر ـ مهرستان، فنوج ـ رمشک، ایرانشهر ـ خیرآباد، پیشین ـ بازارچه مرزی پیشین و چاهان ـ زرآباد را مسدود کرد. 

حجم بارندگی‌ها به قدری بود که مدارس ابتدایی و مقطع اول و دوم متوسطه زاهدان، خاش و دلگان در روز گذشته (شنبه) تعطیل اعلام شد. همچنین بر اساس اعلام مدیر مرکز فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، بر اثر بارندگی شدید یک منزل مسکونی در این شهر ریزش کرد که منجر به فوت کودک 9 ساله این خانواده شد.
در کرمان هم سیلاب و طغیان رودخانه‌های فصلی مشکلات بسیاری ایجاد کرد به طوری که مدیر کل مدیریت بحران استانداری کرمان از قطع راه ارتباطی تعدادی از روستاهای جنوب استان خبر داد. مجید سعیدی در این باره گفت: بیشترین میزان بارش‌ها در کهنوج بود که در نتیجه آن مسیر ارتباط تعدادی از روستاها بر اساس وقوع سیلاب بسته شد.
82 میلی‌متر بارندگی در کهنوج ثبت شد که این بارش موجب ایجاد سیلاب و طغیان تمامی رودخانه‌های فصلی این شهرستان شده است. در رودبار جنوب هم وضعی شبیه کهنوج را شاهد بودیم. به دلیل جاری شدن سیلاب، مسیر ارتباطی 16 روستا در حوزه برجک و 23 روستا در حوزه طبق نمداد رودبار جنوب مسدود شد. طبق گزارش‌های رسیده تاکنون بارش باران و بروز سیلاب هیچ خسارت جانی به اهالی مناطق مختلف رودبار جنوب وارد نکرده و خسارت‌های مالی ناشی از این حوادث هم در مرحله برآورد است.
هرمزگان هم کمی این طرف‌تر از این 2 استان شرایط مشابهی را شاهد بود به طوری که با خروج موج بارشی از جزایر خلیج ‌فارس، وزش باد‌های شدید با سرعت ۶۰ کیلومتر در ساعت سبب طوفانی شدن دریا شد. در این استان، شهرستان میناب با 3/17 میلی‌متر در رتبه نخست و پس ‌از آن شهرستان رودان و پارسیان با 2/17 میلی‌متر و 4/12 میلی‌متر بیشترین میزان بارندگی را به خود اختصاص داده‌اند.
طوفان به شکلی بود که فعالیت شناورهای تفریحی در اسکله‌های گردشگری کندالو و شیب‌دراز برای تردد به جزیره هنگام در روز گذشته یعنی شنبه به‌ طور کامل تعطیل شد.
در کنار سیلاب، اتفاقات جالب دیگری هم افتاد؛ نذر باران در میانچیل جیرفت و آشنایی کودکان جنوب کرمان با چتر از اقدامات قابل توجه اهالی کرمان در بارندگی‌های روزهای گذشته بود.

راه‌های بسته روستایی در شمال‌غرب
سامانه بارشی در حالی از شهرهای مختلف آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل خارج شد که در بسیاری از شهرها و روستاهای استان‌های شمال غرب برف سنگینی برجای گذاشت.
در خلخال ارتفاع برف در برخی از مناطق به بیش از 50 سانتی‌متر رسید و موجب مسدود شدن تعدادی از راه‌های ارتباطی روستایی این شهرستان شد. روستاهای لرد و میانرودان در بخش شاهرود و چند روستای دیگر در بخش مرکزی خلخال مناطقی بودند که بیشترین بارش برف در آنها رخ داد و در ارتفاعات آلوارس سرعین هم بارش برف با ارتفاع 60 سانتی‌متر به ثبت رسید و در مناطق شهری بیشترین بارش برف از شهرستان‌های سرعین و نیر گزارش شد.
در آذربایجان ‌غربی هم وضع به همین شکل بود به طوری که ارتفاع برف در گردنه زمزیران در محور مهاباد به سردشت به بیش از 30 سانتی‌متر رسید. در آذربایجان شرقی هم بارش شدید برف راه روستاهای هشترود و چاراویماق را مسدود کرد. 

جاده‌های لغزنده در البرز 
کمی دور از شمال غرب، البرز هم با بارش برف و تگرگ شاهد لغزندگی جاده‌های خود بود. سرهنگ رضا گودرزی، رئیس پلیس راه البرز، گفت: بارش برف و تگرگ سبب لغزندگی و کندی حرکت خودروها در جاده کرج - چالوس شد. بیشترین بارش‌ها در محدوده بیلغان تا تونل شماره 7 بود و ماموران راهداری با حضور به‌موقع مسیرها را باز کردند. البته ماجرا در البرز به همین جا ختم نشد و با ریزش کوه یک نفر در این استان مصدوم شد. 

برف در کویر 
در آستانه سال نو در فارس، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و یزد برف بارید. در استان فارس مسافرانی که در محورهای اقلید، سپیدان، نورآباد و شیراز به کازرون تردد داشتند با مه‌گرفتگی و یخبندان روبه‌رو شدند. طی 2 روز اخیر در اکثر نقاط فارس بارش باران و در ارتفاعات و بخش‌هایی از شمال، شمال‌ غرب و غرب بارش برف را شاهد بوده‌ایم.
در کوهرنگ در چهارمحال و‌ بختیاری ارتفاع برف در کوهستان به ۴ متر رسید. در چلگرد، مرکز شهرستان کوهرنگ، هم ۱۵۰ سانتی‌متر برف نشست. سقوط بهمن در محور بازفت – چلگرد و قطع راه ارتباطی 32 روستا با مرکز شهرستان کوهرنگ از دیگر پیامدهای بارش برف در استان چهارمحال‌ و بختیاری بود. 
در یزد، استان کویری، هم بارش برف همه را غافلگیر کرد؛‌ کارشناس اداره کل هواشناسی یزد از بارش 10 سانتی‌متر برف در هر یک از روستاهای دره‌شیر تفت و خود سفلای میبد خبر داد.
علیرضا حیدری گفت: در باجگان 6 سانتی‌متر برف و 4 میلی‌متر باران، در کوشک 3 سانتی‌متر برف و 3 میلی‌متر باران، در آسفیج 5/5 میلی‌متر باران و در مزرعه میرها هم 5/9میلی‌متر باران گزارش شده است. در سخوید 4 سانتی‌متر برف و 6 میلی‌متر باران، دهشیر 2 سانتی‌متر برف و 2 میلی‌متر باران، علی‌آباد چهل‌گزی 7 میلی‌متر باران و در بنادک سادات 1/5 سانتی‌متر برف گزارش شده است. همچنین برف ندوشن را در استان یزد سفیدپوش کرد و موجب خوشحالی کشاورزان و دامداران ندوشن
 شد. 
در استان همسایه یعنی اصفهان هم آخرین گام‌های زمستان بر گستره پهناور غرب استان برکت سرشار را برای مردمان این خطه به ارمغان آورد به طوری که بارش‌های پراکنده اخیر به برف سنگین رسید تا همچنان برق شادی در چهره مردم بدرخشد و دست‌ها به نشانه سپاس به سوی آستان حق بالا برود. ارتفاع برف در فریدن این استان بیش از 5 سانتی‌متر و در ارتفاعات بیش از 10 سانتی‌متر بود.


امدادرسانی در 26  استان
رئیس سازمان امداد و نجات درباره جزئیات امدادرسانی در مناطقی که درگیر حوادث جوی مانند سیل، برف و کولاک طی ٧٢ ساعت گذشته بودند، گفت: 25 استان (آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، اصفهان، البرز، ایلام، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خوزستان، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، کردستان، کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، لرستان، مازندران، هرمزگان، همدان و یزد) از شرایط جوی چند روز گذشته متأثر شدند.
مرتضی سلیمی با بیان این‌که امدادرسانی‌های این مرکز در ١٣٢ شهر، روستا و محورهای کوهستانی صورت گرفته ‌است،‌ افزود: به ٧٢٩٠ نفر امدادرسانی شده است. همچنین اسکان اضطراری برای ٤٠٤ نفر در پایگاه‌های امداد و نجات، مدارس و مساجد در نظر گرفته شد.
انتقال ٤ نفر به مناطق امن و ۶ نفر به مراکز درمانی، نجات ٦٨٩ خودرو گرفتار در برف و تخلیه آب از ١٠٠ واحد مسکونی، توزیع ١٤٨٠ تخته پتو، ٥٧٩ تخته موکت، ٦٧٠ کیلوگرم نایلون، ٩٠٠ بسته غذایی، ٤٣٥ قوطی انواع کنسرو، ٤٨٠ بطری آب معدنی، ٢٠٥ قرص نان، ٥٥ کیلوگرم خرما و ٥٩٨ بسته بیسکوئیت در بین حادثه‌دیدگان هم از دیگر فعالیت‌های امدادرسانی صورت‌گرفته در روزهای اخیر است که سلیمی به آن اشاره می‌کند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید