• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 14 بهمن 1397
کد مطلب : 46863
+
-

در ادامه عشق و چهل‌سالگی

رئیسیان: «مردی بدون سایه» مکمل «دوران عاشقی» و «چهل‌سالگی» است

در ادامه عشق و چهل‌سالگی

فهیمه پناه‌آذر/خبرنگار


علیرضا رئیسیان، امسال با فیلم مردی بدون سایه در جشنواره فیلم فجر حضور دارد؛ کارگردانی که تاکنون کارگردانی و تهیه‌کنندگی فیلم‌هایی چون چهل‌سالگی، دوران عاشقی، «ایستگاه متروک»، «بانوی اردیبهشت» و «ریحانه» را برعهده داشته است. این کارگردان درباره ساخت مردی بدون سایه به همشهری می‌گوید: «فیلم امسال آخرین فیلم از سه‌گانه مرتبط با بحران‌های عاطفی بشر امروز است؛ فیلمی که ساختنش را در جامعه امروز ضروری می‌دیدم و تمام تلاشم این بود که در شرایط امروز مردی بدون سایه ساخته شود». رئیسیان در ادامه به حال‌وهوای متفاوت فیلم نیز اشاره می‌کند: «همواره تلاش کردم در فیلم‌هایی که می‌سازم، ویژگی‌های روحی خودم در آن لحاظ شود که بیشتر به سمت مسئله بحران عاطفی انسان معاصر و روابط آنها با یکدیگر می‌پردازد. این فیلمنامه تکمیل‌کننده 2فیلم قبلی‌ام؛ دوران عاشقی و چهل‌سالگی، با حال و هوایی تازه است».
رئیسیان که با دوران عاشقی در جشنواره سی‌وسوم فیلم فجر حضور داشت و توانست در 10بخش نامزد دریافت سیمرغ باشد، درباره فاصله زمانی فیلم‌هایی که می‌سازد، می‌گوید:« برخی معتقدند که دیر به دیر فیلم می‌سازم اما به نظرم این فاصله چندساله میان ساخت هر فیلم، لازم است. فیلمسازی کار خیلی سخت و پیچیده‌ای است و نمی‌دانم آنهایی که زود به زود فیلم می‌سازند چگونه با هر کار و پروژه‌ای کنار می‌آیند».

کارگردان ایستگاه متروک عنوان می‌کند: «اصولا دیدگاهم این نیست که یک تکنسین سینما هستم و بنابراین هر پیشنهادی که شد سریع باید آن را بسازم.  من باید نسبت به ضرورت ساخت فیلم به نتیجه مثبت برسم و خودم و احساسم نیز نسبت به آن فیلم مثبت باشد. همچنین باید عواملی که مایل به همکاری با آنها هستم، در کنارم باشند و سعی و تلاشم این است که سرمایه‌ای که به‌کار می‌گیرم نیز سالم باشد. در این صورت می‌توانم فیلمی  را که می‌خواهم، بسازم».

رئیسیان بخش‌هایی از فیلم مردی بدون سایه را در ایران و بخش‌هایی  را هم در خارج از کشور فیلمبرداری کرده است. فیلمنامه مردی بدون سایه 5 کاراکتر اصلی دارد که از این بین، 2بازیگر اصلی هستند که درام فیلم را پیش می‌برند و 3کاراکتر دیگر در کنار آنها به این روند کمک می‌کنند. این کارگردان درباره همکاری‌اش با لیلا حاتمی نیز توضیح می‌دهد: «این چهارمین همکاری من با لیلا حاتمی است. اگر شرایط باز هم اجازه بدهد و سناریو اجازه دهد در فیلم‌های بعدی حاتمی اولین بازیگری است که به او پیشنهاد بازی می‌دهم. او بازیگر متفاوتی است و جدیتی که در کار و در زمان تولید دارد، بسیار مهم و موثر است». نویسنده فیلمنامه «گزارش یک قتل» درباره حضور فیلم‌ها در جشنواره فجر و اینکه جشنواره در اکران و فروش فیلم‌های به نمایش درآمده موثر است، می‌گوید: «حقیقت این است که جشنواره برای همه فیلم‌ها در اکران و فروش موثر نیست اما برای ایجاد موقعیت برای فیلم‌های متفاوتی که تولید می‌شود، بسیار مناسب خواهد بود». در آخرین ساخته رئیسیان علاوه بر لیلا حاتمی و علی مصفا، فرهاد اصلانی، گوهر خیراندیش، نادر فلاح و سیامک اطلسی بازی می‌کنند.        
 

این خبر را به اشتراک بگذارید