• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 7 بهمن 1397
کد مطلب : 46107
+
-

وندالیسم گردشگران در کاخ ساسانی خسرو

دریچه
وندالیسم گردشگران در کاخ ساسانی خسرو

پایان هفته گذشته گردشگرانی که در قالب تور گردشگری به قصر‌شیرین رفته بودند در اقدامی عجیب از دیوارهای این عمارت دوره ساسانی که به ثبت ملی نیز رسیده است، بالا رفتند تا از حضور خود در این بنای تاریخی عکس و فیلم تهیه کنند.
کاخ خسرو یک اثر متعلق به دوره ساسانیان است که در قصر شیرین واقع شده و در تاریخ ۲۴ شهریور ۱۳۱۰ با شماره ثبت ۳۲ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.
حالا تصاویر منتشر شده از بالارفتن گردشگران از این عمارت تاریخی آن هم در قالب یک تور گردشگری، یادآور اقدامات دیگری در شوش و تخت جمشید است که گردشگران برای خودنمایی با آثار تاریخی حاضر به تخریب آنها می‌شدند و برای گرفتن یک تصویر از در و دیوار تندیس‌ها و پیکره‌ها بالا می‌رفتند.
تلاش رسانه‌ها و اطلاع‌رسانی درخصوص چنین رفتاری به همراه تلاش‌ نگاهبانان محوطه‌های تاریخی موجب شده بود که وندالیسم حاکم در این محوطه‌ها که بیشتر از سوی گردشگران اتفاق می‌افتاد کاهش چشمگیری داشته باشد. اما پس از سال‌ها بار دیگر انتشار این تصویر مشخص کرد که گردشگران ایرانی پیش از حضور در محوطه‌های باستانی نیازمند آموزش نحوه برخورد با آثار و بناهای تاریخی هستند.
اگرچه امروز از کاخ ساسانی خسرو تنها ویرانه‌ای از سازه‌های این بنا موجود است اما چنین برخوردی از سوی گردشگران و بازدیدکنندگان موجب فرسایش بیشتر آثار تاریخی و تخریب‌های زودهنگام می‌شود و روند بازسازی این بناها را به تأخیر می‌اندازد.
کاخ خسرو یک بنای زیبا در نخلستان‌های قصر شیرین است که خسرو پرویز آن را برای همسرش شیرین ساخته بود. قسمت شرقی این کاخ یک تالار مستطیل شکل دارد که سقف آن با طاق‌های آجری پوشیده شده بود. این کاخ در یک باغ وسیع بنا شده بود و حیوانات وحشی نیز در آن زیست می‌کردند و آب فراوان از رودخانه الوند آن ‌را سیراب می‌کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید