• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 29 دی 1397
کد مطلب : 45190
+
-

«دیزج» همه چیز دارد جز توسعه

فرماندار گرمی: احداث سد معیشتی یا استخر برای رفع مشکل آب روستا بررسی می‌شود

روستا
«دیزج» همه چیز دارد جز توسعه

سیدمهدی حسینی|  گرمی- خبرنگار:

روستای «دیزج» از قدیمی‌ترین روستاهای شهرستان گرمی در فاصله 13 کیلومتری مرکز شهرستان و دارای مناظر و چشم‌اندازهای بسیار زیبا و چشم‌نوازی در کوهپایه کوهی به نام قارواول است. این روستا با این‌که در کنار آب جاری و در اقلیم بسیار مناسب قرار دارد، اما اهالی روستا با مشکلات زیادی دست به گریبان هستند که باعث محرومیت و مهاجرت اهالی شده است.

خاک این روستا مستعد کشاورزی است، اما مشکلات اهالی روستا برای کشت محصولات مانع از بهره‌مندی از این ظرفیت شده است. آب لوله‌کشی‌شده به این روستا هم جوابگوی نیاز اهالی نیست و آنها را با مشکلات زیادی مواجه می‌کند. مشکلاتی که به گفته ساکنان این منطقه در صورت رسیدگی به آنها با توجه به ظرفیت‌های نهفته در دل این روستا موجب رونق کسب و کار روستاییان و گذران زندگی آسان‌تر از شرایط کنونی می‌شود. 


کاهش جمعیت روستا 

به گفته رئیس شورای روستا، برابر سرشماری سال 1390، این روستا دارای 193 خانوار با 70۴ نفر جمعیت (332 نفر مرد و 372 نفر زن) بود که نسبت به سرشماری سال 1385 تعداد 5۷ نفر کاهش جمعیت داشته است.

«الله‌وردی رهبر» بیان می‌کند: عمده فعالیت اقتصادی این روستا کشاورزی و دامداری است و تعداد قابل ملاحظه‌ای از اهالی این روستا به شغل شریف معلمی اشتغال دارند. تا 10 سال پیش، بیش از 50 معلم ساکن روستا بودند که به دلیل نبود امکانات رفاهی از جمله گاز و به‌ویژه آب پایدار، جمعیتشان کاهش پیدا کرده است و اکنون تعداد انگشت‌شماری از آنان ساکن روستا هستند.


آب آشامیدنی روستا

یکی از اهالی در مورد تامین آب آشامیدنی روستا در گذشته و حال می‌گوید: چشمه داش بولاغ در جنوب روستا به فاصله حدود 3 تا 4کیلومتری روستا در مسیر جاده ارتباطی روستای دیزج و مزرعه علی گشاد فکری واقع شده است که سرچشمه آن از کوه است.«اکبر مرادی» ادامه می‌دهد: آب این چشمه به وسیله لوله‌کشی به 600 الی 700 متری در پایین‌دست کوه منتقل و با کانال دست‌ساز به محل قابل دسترس روستاییان هدایت می‌شد. این تنها منبع تأمین آب شرب آبادی‌های اطراف بود و اهالی روستاهای دیزج، آقداش، تکانلو و بنه از این چشمه استفاده می‌کردند.

وی عنوان می‌کند: در حال حاضر آب شرب لوله‌کشی در روستا وجود دارد، اما جوابگوی جمعیت این منطقه نیست و در طول روز با قحطی آب یا فشار آب پایین مواجهیم. 
این روستایی به آثار باستانی روستا اشاره می‌کند و می‌گوید: در اطراف چشمه داش بولاغ آثار باستانی و قبور تاریخی وجود دارد که در دهه‌های اخیر حفاری‌های گسترده‌ای در این محل برای دستیابی به آثار باستانی انجام گرفته است.


نبود امکانات ورزشی فرهنگی

یکی دیگر از اهالی روستا می‌گوید: این روستا در سال‌های گذشته کانون و کتابخانه فرهنگی فعال داشت و اهالی به‌ویژه دانش‌آموزان علاقه‌مند به مطالعه بودند. اما به دلیل تامین نشدن کتاب‌های مورد نیاز و متنوع به مرور از فعالیت آن کاسته شد و هم‌اکنون اغلب درِ این مرکز فرهنگی بسته است. «محمد قاسمی» به وجود مدرسه ابتدایی و راهنمایی با تعداد کم به دلیل کاهش جمعیت و مهاجرت اشاره می‌کند و می‌افزاید: برای ادامه تحصیل در مقطع دبیرستان، فرزندان ما باید به مناطق دیگر بروند که هزینه زیادی را به ما تحمیل می‌کند. ضمن این‌که نگران رفت‌وآمدشان هم هستیم. 


نیاز به مشاوره کارشناسان کشاورزی

یک کشاورز روستای دیزج هم به خاک حاصلخیز منطقه اشاره و عنوان می‌کند: فعالیت در حوزه کشاورزی مشکلات زیادی دارد. آن هم در حالی که این منطقه برای تولیدات کشاورزی بسیار مستعد است. نمونه‌‌ای که از خاک زمین‌های کشاورزی این روستا به آزمایشگاه برده و غنی بودن خاک این منطقه تایید شد. ما از جهاد کشاورزی درخواست می‌کنیم با راهنمایی و مشاوره دادن به روستاییان در انتخاب گونه‌های کشت و مراحل کاشت، داشت و برداشت باعث بهره‌وری بیشتر محصولات کشاورزی در روستا شوند.
«رحمان مریدی» می‌افزاید: آب جاری در این روستا بدون استفاده اهالی از روستا خارج می‌شود، در حالی که همه زمین‌های این منطقه دیم است و کشاورزان به دلیل بی‌آبی و خشکسالی متحمل ضرر می‌شوند و زندگی‌شان تامین نیست. 


مطالعه احداث سد معیشتی 

فرماندار شهرستان گرمی در گفت‌وگو با همشهری درباره مشکلات مطرح‌شده از سوی اهالی روستا برای رفع این مشکلات قول مساعد داد. «علی بهشتی» در مورد مشکل تامین آب روستا اظهار می‌کند: بعد از بررسی و مطالعات در مورد احداث استخر یا سد معیشتی نسبت به رفع مشکل آب این روستا اقدام می‌شود.

وی درباره فقر سالن ورزشی در این روستا می‌گوید: سالن چندمنظوره ورزشی این روستا شهریور امسال مورد بهره‌برداری قرار گرفت. برای تجهیز و بهره‌برداری از این سالن ورزشی چندمنظوره با نام «نشاط و امید» 9 میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و استانی هزینه شده است. سالن ورزشی دیگری هم در مساحت هزار و 117 متر‌ مربع ایجاد و در طول 6 سال تکمیل شده است که برای ورزش‌های توپی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

بهشتی عنوان می‌کند: کشاورزان برای برگزاری کلاس‌های آموزشی قبلا درخواست‌هایی داده بودند که بر این اساس و طبق هماهنگی با اداره خدمات جهاد کشاورزی، کلاس‌های آموزشی روستاییان برای بهبود بهره‌وری محصولات به‌زودی برگزار خواهد شد.


وجه تسمیه روستا

«دیزج» در لغت‌نامه دهخدا و معین به قلعه، دژ و همچنین اسب سفید معنا شده است. با توجه به قراین و شواهد و نقل قول بزرگان و ریش‌سفیدان در نیم‌کیلومتری شمال روستا در محل تلاقی 2 رودخانه لنگان و بیلداشی منطقه‌ای به نام قلعه بوینی قرار دارد که جزو آثار باستانی است و گاهی به دست سارقان میراث فرهنگی حفاری‌هایی در آن انجام می‌گیرد. سفال‌های شکسته، انواع منجوق و تنورهایی از دوران گذشته در این منطقه کشف شده است که برخی از آنها از سوی این سارقان به یغما رفته است. طبق این نظریه، اسم روستای دیزج به احتمال قوی از این منطقه و قلعه مدفون گرفته شده است و هم‌اکنون اهالی انتظار دارند مطالعاتی بر روی آثار تاریخی این منطقه انجام شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید