• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 2 دی 1397
کد مطلب : 41865
+
-

پهپاد علیه هواپیما

گزارش کوتاه
پهپاد علیه هواپیما


زمانی پرنده‌ها بلای بزرگ هواپیماهای مسافری بودند ولی حالا پرنده‌های آهنی کوچک جایشان را گرفته‌اند. پهپادها یکی از بزرگ‌ترین خطرات این‌ روزها برای جان مسافران فرودگاهی به‌شمار می‌آیند؛ تا جایی که چند روز پیش «گتویک» دومین فرودگاه بزرگ انگلستان به‌خاطر پرواز پهپادهای غیرمجاز به حالت نیمه‌تعطیل درآمد. مشکل آنقدر جدی است که گروه‌های ویژه‌ای برای حفاظت از فرودگاه‌ها در برابر پهپادها ایجاد شده و قوانین تازه‌ای نیز دراین‌باره وضع شده است.

مشکل پهپادها برای فرودگاه‌ها
پهپادهای شخصی یکی از محبوب‌ترین وسایل تفریحی این روزها هستند که مردم به‌طور فزاینده‌ای از آنها استفاده می‌کنند.
 این وسایل پرنده تقریبا در هرجایی می‌توانند پرواز کنند، عموما به دوربین مجهز هستند و برای مقاصد مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما در عین حال  خطری جدی برای امنیت پروازهای مسافری تلقی می‌شوند.
 از نظر تئوری و بنابر قوانین کنش و واکنش فیزیک، ‌ برخورد یک شیء کوچک در آسمان با یک هواپیما می‌تواند باعث از بین رفتن اجزای داخلی و بیرونی هواپیما ازجمله بال،  ملخ‌ها و... شود و در عملکرد هواپیما تأثیر جدی بگذارد. پرنده‌ها که قبلا دشمن شماره یک هواپیماها بودند،  به داخل موتور مکیده شده و باعث اختلال‌ در پرواز می‌شدند اما پهپاد  تأثیرات مخرب به‌مراتب بیشتری می‌تواند داشته باشد.

مبارزه علیه پهپادها
به گزارش گاردین، به خاطر اجتناب از برخورد پهپادها و هواپیماها،  روی این وسیله‌های تفریحی سامانه‌هایی قرار داده شده که اجازه پرواز در مناطق ممنوعه مثل فرودگاه‌ها را به دستگاه نمی‌دهد. با این حال،  بسیاری از کاربران این سامانه‌ها را دستکاری می‌کنند و به تفریح‌شان می‌رسند. در مقابل، فرودگا‌ه‌ها سامانه‌های ردیاب،  پارازیت‌ساز و تورهای ضدپهپاد را برای شکار این پرنده‌های ناخوانده به‌کار می‌گیرند. سامانه‌های ردیاب می‌توانند وجود پهپادها در منطقه را ردگیری کرده و در موارد پیشرفته‌تر اپراتور آنها را نیز رهگیری کنند. 
دستگاه‌های پارازیت‌ساز می‌توانند پرواز پهپاد را مختل کرده یا آن را به زمین بنشانند. در این بین اما شکار با پرنده‌های شکاری و تور ضد‌پهپاد،  یک روش کاملا سنتی به‌حساب می‌آید. در این روش،  پهپاد با کمک تورهای شکاری با دسته‌های بلند به دام انداخته می‌شود. پرنده‌های آموزش دیده نیز می‌توانند این پرنده‌های ناخوانده را شکار کرده و از کار بیندازند.


قوانین تازه

قوانین تازه‌ای در دنیا به تصویب رسیده که فعالیت پهپادها را کنترل می‌کند؛ ازجمله این قوانین که در انگلستان به تصویب رسیده، ‌ پرواز پهپادها تا یک کیلومتری حریم فرودگاه‌ها را ممنوع کرده و تأکید می‌کند،  این وسیله‌های پرنده حق ندارند در ارتفاع بیشتر از 120متر پرواز کنند. 
با این همه،  بسیاری از کارشناسان معتقدند این قوانین نیاز به بازنگری دارند و نمی‌توانند به‌طور کامل امنیت فرودگاه‌ها و مسافران‌شان را تأمین کنند. 
پلیس ساسکس،  اخیرا خبر داده 2نفر را در رابطه با «استفاده مجرمانه از پهپادها» ‌دستگیر کرده و در حال تحقیق درباره کسانی است که در این خرابکاری‌ها دست دارند. با این همه،  کارشناسان فنی تأکید دارند،  مهم‌ترین راه مقابله با این فناوری‌های جدید،  سامانه‌های تازه‌ای است که بتواند از انجام چنین کارهایی پیشگیری کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید