• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 30 دی 1402
کد مطلب : 216188
+
-

سرگردانی بلیت هواپیما

2 هفته بعد از ابلاغ رأی دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال قیمت‌گذاری بلیت هواپیما و چند روز پس از اطلاعیه سازمان هواپیمایی کشوری در مورد توقف اجرای این رأی، همچنان بازار بلیت هواپیما چند قیمتی است و برخی ایرلاین‌ها در برخی مسیرها مشغول گرانفروشی هستند.
به گزارش همشهری، چندی پیش، انجمن شرکت‌های هواپیمایی از مصوبه ستاد تنظیم بازار برای قیمت‌گذاری بلیت هواپیما به دیوان عدالت اداری شکایت برد و هیأت عمومی این دیوان در رسیدگی به این شکایت، مصوبه قیمت‌گذاری بلیت هواپیما را ابطال کرد.
در این رأی به استناد احکام برنامه‌های پنجم و ششم توسعه که بر آزاد بودن نرخ‌گذاری بلیت هواپیما دلالت دارند، آمده بود: «نرخ‌گذاری در حوزه حمل‌ونقل هوایی در قلمرو نرخ‌گذاری تکلیفی دولت قرار نمی‌گیرد و اصل بر این است که عرضه و تقاضا نرخ خدمات را تعیین می‌کند.»
پس از ابلاغ این رأی، شرکت‌های هواپیمایی از نرخنامه مصوب ستاد تنظیم بازار عدول کردند و قیمت‌های جدید انجمن شرکت‌های هواپیمایی را ملاک عمل قرار داده‌اند که براساس آن، قیمت فروش بلیت هواپیما در مسیرهای مختلف 40تا 70درصد نسبت به قیمت‌های قبلی افزایش پیدا می‌کرد.
در این شرایط، متولیان حمل‌ونقل هوایی، تا چند روز مواضع شفاف خود را در مقابل رأی دیوان اعلام نکردند؛ تا اینکه در اواخر هفته گذشته، سازمان هواپیمایی کشوری با صدور اطلاعیه‌ای از توقف اجرای رأی دیوان به‌دنبال درخواست وزیر راه و شهرسازی از رئیس قوه قضاییه برای اعمال ماده 91دیوان عدالت اداری به‌منظور رسیدگی مجدد، خبر داد و تغییر قیمت بلیت توسط ایرلاین‌ها را غیرمجاز عنوان کرد. در ادامه، حیدری، معاون نظارت حکومتی اداره کل تعزیرات حکومتی تهران، مبنای قیمت بلیت هواپیما را نرخ‌های اعلام شده توسط سازمان هواپیمایی کشوری دانست و از اعلام تخلفات شرکت‌های هواپیمایی به شعب تعزیرات حکومتی و رسیدگی و صدور حکم برای متخلفان خبر داد. همچنین حسین مذنب، مدیرکل دفتر بازرسی و حقوق شهروندی وزارت راه و شهرسازی از اعلام‌جرم علیه 9شرکت هواپیمایی بخش خصوصی به‌دلیل گرانفروشی خبر داد. بررسی‌ها نشان می‌دهد در مسیرهای پرتردد نظیر تهران – مشهد، بهای بلیت در روزها و ساعات مختلف از 20تا 40درصد بالاتر از سقف نرخ مصوب فروخته می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید