• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 28 آبان 1397
کد مطلب : 38064
+
-

مانور آفرود سوارها به قیمت جان کویر

رئیس میراث فرهنگی: با تعیین مسیر برای مسابقات آفرودتا یک ماه آینده از تخریب‌های احتمالی در کویر جلوگیری می‌کنیم

محیط‌ زیست
مانور آفرود سوارها به قیمت جان کویر

راضیه زنگی‌آبادی|   خبرنگار:

لوت از جاذبه‌های طبیعی کرمان است که پس از جهانی شدن توانست بیش از پیش به گردشگری استان رونق دهد، به طوری که از همه جای دنیا برای دیدن آن می‌آیند. اما این روزها تاخت و تاز آفرودها در این دشت طبیعت‌دوستان را نگران کرده است؛ زیرا دوستداران محیط زیست معتقدند آفرودها به لوت آسیب می‌رسانند.

این در حالی است که بعد از انتشار خبر مانور آفرودها در کویر شهداد، عده زیادی دچار ترس و نگرانی شدند که این طبیعت زیبای جهانی نابود شود. در حالی که در استان‌های کویری دیگر که حتی ثبت جهانی هم نشده‌اند، آفرودها با شرایط خاص و به صورت مشروط به محدوده شنی و خاکی وارد می‌شوند. 


تیم حفاظتی 

در این خصوص به سراغ مدیر پایگاه جهانی بیابان لوت رفتیم و دیدگاه‌هایش را درباره شرایطی که آفرودها می‌توانند در کویر حضور پیدا کنند جویا شدیم. 
«معین افضلی» به همشهری می‌گوید: نگرانی‌هایی در خصوص نابودی کویر برای دوستداران محیط زیست به وجود آمده است. برای همین از اول آذرماه یک تیم حفاظتی خیلی قوی در پایگاه جهانی لوت در منطقه شفیع‌آباد قرار می‌گیرد تا اگر توری بخواهد بدون مجوز وارد این منطقه شود، جلویش گرفته و علاوه بر آن به دادگاه معرفی شود. بعد از ثبت جهانی لوت هیچ ماشین آفرودی نباید بدون مجوز وارد لوت شود و زمانی مجوز داده می‌شود که یک‌سری از مسیرها برای آفرودها مشخص و تعیین‌شده باشد. علاوه بر آن ماشین‌هایی مجوز می‌گیرند که روی آن‌ها جی‌پی‌اس نصب شده باشد تا بتوان از کرمان آن‌ها را کنترل کرد که چه مسیرهایی را طی کرده‌اند. محدودیتی که در کویر لوت وجود دارد چند برابر استان‌های دیگر است و ما از سال گذشته تا به الآن حدود 110 تور غیرمجاز را به دستگاه قضایی معرفی کرده‌ایم. 


کنترل لوت

افضلی می‌گوید: ما برای آنکه به لوت آسیب وارد نشود، خودروهای آفرود را طبقه‌بندی کرده‌ایم تا هر خودرویی وارد این منطقه نشود. هرچند نمی‌توان گفت به طور صددرصدی این کنترل انجام می‌شود، زیرا لوت خیلی بزرگ و ممکن است برخی نقاط آن از چشم ما دور بماند، اما برای ورود به لوت بیشتر خودروها مجبور می‌شوند از ورودی‌های خاصی رد شوند؛ به همین دلیل می‌توان گفت تا حدود 90درصد توانسته‌ایم منطقه جهانی لوت را کنترل کنیم.

علاوه بر این فضای نظارتی فیزیکی، یک فضای نظارتی مجازی هم داریم؛ یعنی افرادی هستند که بدون مجوز وارد لوت می‌شوند و عکس‌هایی از خود منتشر می‌کنند، ما با همین مستندات آن‌ها را به مراجع قضایی معرفی می‌کنیم. 


مانور هزار ماشین منتفی شد 

رئیس میراث فرهنگی کرمان در خصوص خبرهای دست به دست شده در فضای مجازی می‌گوید: مانور هزار ماشین در کویر که اطلاعیه‌اش چندی پیش خبرساز شده بود، منتفی شده است. 
 «غلام‌رضا فرخی» می‌افزاید: ما در حال تعیین مسیر خاصی برای آفرودها هستیم که این محدوده مشخص شود تا به دیگر نقاط کویر آسیب وارد نشود، اما از طرف دیگر باید گفت اگر در خانه خودمان هم باشیم بالاخره سرامیک خانه به مرور زمان فرسایش پیدا می‌کند. در هر صورت مردم می‌خواهند از این طبیعت استفاده کنند. مسلم است که از هرچیزی استفاده شود عواقبی هم به دنبال دارد؛ اما این جا ما باید مدیریت کنیم که تخریب به وجود نیاید. بالاخره فرزندان ما دوست دارند کارهای هیجانی انجام دهند و ما نباید محدودیت ایجاد کنیم. در اصل با تعیین مسیر می‌توان از تخریب‌های احتمالی جلوگیری کرد و قرار است تا یک ماه آینده ما نقاطی را به این منظور مشخص کنیم. 


توسعه گردشگری در کویر

 «مهدی سیاوشی»، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی کرمان، در خصوص فعالیت‌های انجام‌شده برای افزایش میزان گردشگری در کویر می‌گوید: برای جذب گردشگری در طول 2سال گذشته 3 گروه از آژانس‌ها و تورهای گردشگری ایرانی دعوت به عمل آمد تا با جاذبه‌های گردشگری کویر آشنا شوند. 
در همین آذرماه یک تور از اروپا برای بازدید به کویر می‌آید. در نمایشگاه‌های مختلف مثل ژاپن در سال گذشته برای معرفی جاذبه‌های گردشگری کرمان حضور پیدا کردیم. 

وی می‌افزاید: علاوه بر همایش گردشگران خارجی در کرمان 3 دوره برگزاری ابرماراتن در دشت لوت از برنامه‌های معرفی کویر لوت به دیگر کشورها بوده است. در ضمن هفته پیش در جلسه‌ای که در استانداری داشتیم قرار شد با همکاری ما و میراث فرهنگی استان 3 نقطه در کرمان برای آفرود در نظر گرفته شود. یک مورد آن بخشی از کویر است که منطقه و محدوده آن مشخص است؛ دیگری در بم و مورد بعدی در هفت باغ علوی است.


شهداد در معرض خطر 

 «حمید هرندی» به عنوان یک فعال محیط زیست در توضیح آسیب‌های زیست‌محیطی آفرودها به کویر، به همشهری می‌گوید: دشت کویر شهداد به دلیل بکر بودنش معروف شده است. از زمانی که این اتفاق افتاده علاوه بر آفرود، به شکل‌های مختلف این منطقه در حال از دست رفتن است، در سال 72 کلوت‌های شهداد دست نخورده و بکر بود. حتی کوچک‌ترین زباله‌ای هم آن‌جا دیده نمی‌شد. هیچ رد پایی از انسان هم وجود نداشت. آفرودها نشان‌دهنده این است که به هیچ چیزی رحم نمی‌کنند و تا دورترین نقطه از کویر هم وارد می‌شوند. اگر مردم حاضر می‌شدند ماشین‌های خود را در شهداد پارک کنند و با اتوبوس به کویر بروند، خیلی از مشکلات حل می‌شد. 
هرندی ادامه می‌دهد: پدیده‌های طبیعی که قبلاً در کلوت‌ها وجود داشت مثل فرسایش بادی و آبی، باعث شده بود شکل‌های زیبا و بدیعی به وجود بیاید که با به هم ریختن این پدیده‌ها ما در حال گرفتن نفس خاک و گاهی هم آب در این منطقه هستیم. کوبیدگی ماشین‌ها و موتورسیکلت‌ها باعث شده همه زیبایی این منطقه از بین برود. آفرود بیشترین ضربه را به این منطقه می‌زند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید