• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 27 فروردین 1402
کد مطلب : 189269
+
-

قیمت ارز، عامل رشد قیمت خودرو

برای تولید خودرو‌های داخلی به‌طور میانگین بین 1260 تا 4721 دلار ارز مصرف می‌شود و این موضوع قیمت خودرو را متاثر از نوسان‌نرخ ارز کرده است

گزارش
قیمت ارز، عامل رشد قیمت خودرو

بهزاد رنجبر-روزنامه‌نگار

آمار‌ها نشان می‌دهد برای تولید خودرو‌های داخلی به‌طور میانگین بین 1260 تا 4721 دلار ارز صرف می‌شود به همین دلیل قیمت ارز به‌طور مستقیم روی هزینه تمام‌شده خودرو‌های داخلی اثر دارد. این موضوع موجب شده قیمت خودرو‌های داخلی متاثر از قیمت ارز باشد.طبق این اطلاعات نوسان قیمت ارز بیشترین اثر را روی خودرو 207 اتومات دارد که بالاترین ارزبری را در میان خودرو‌های داخلی دارد.
به‌گزارش همشهری، قیمت خودرو‌های داخلی به‌طور مداوم در حال افزایش است به‌طوری که قیمت خودرو 207دستی دیروز به مرز یک میلیارد تومان و 207اتومات پانوراما به یک میلیارد و 140میلیون تومان رسید.آمارها نشان می‌دهد قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی فقط در سال گذشته بیش از 2برابر شده است. این روند افزایش قیمت از سال1397 آغاز شده و از آن زمان تاکنون قیمت خودرو‌های داخلی به‌طور متناوب در حال افزایش است با این حال سرعت رشد قیمت‌ها از سال گذشته بیشتر شده و در سال جدید حتی قیمت خودرو‌های داخلی با جهش بیشتری مواجه شده است.کارشناسان اعتقاد دارند یکی ازمهم‌ترین دلایل رشد قیمت خودرو در این مدت افزایش قیمت ارز بوده است. امیرحسین کاکایی کارشناس بازار خودرو در این‌باره می‌گوید: درحالت عادی، زمانی که نرخ ارز نوسان رشد می‌کند، قیمت خودرو هم صعودی می‌شود. الهام اسمعیلی پور ماسوله کارشناس اقتصادی هم می‌گوید: اختلاف نظر در فرایند قیمت‌گذاری و نبود تناسب میان قیمت خودرو با افزایش قیمت مواداولیه در هماهنگی با جهش نرخ ارز (نظیر ورق فولادی، پلاستیک­‌های مهندسی و مواد شیمیایی و پلیمری)، موجب افزایش هزینه‌های تولید خودروسازان می‌شود که این موضوع از یک‌سو به افزایش زیان خودروسازان و از سوی دیگر به افزایش شکاف بین قیمت کارخانه و قیمت بازار خودرو می‌انجامد.
پرسش این است که چرا با وجود آنکه این خودرو‌ها در داخل تولید می‌شوند تحت‌تأثیر نوسان قیمت ارز با رشد مواجه می‌شوند.

اثر قیمت ارز بر خودرو‌های داخلی
اطلاعات موجود نشان می‌دهد بخشی از قطعات خودرو‌های داخلی وارداتی است به همین دلیل تولید خودرو‌های داخلی متناسب با نوع‌شان ارزبری متفاوتی دارند. به همین دلیل نوسان قیمت ارز هزینه واردات قطعاتی که در ساخت خودرو استفاده می‌شود را افزایش می‌دهد. اگرچه قطعات خودرو با ارز نیمایی تامین می‌شود با این حال اولا قیمت ارز نیمایی هم در یک سال گذشته با نوسان‌هایی همراه بوده و از طرف دیگر بازار خودرو نوسان قیمت ارز در بازار آزاد را در ارزش‌گذاری خودرو‌های داخلی به‌عنوان یک دارایی محاسبه می‌کند در نتیجه هر نوع افزایش قیمت ارز در بازار ارز منجر به نوسان قیمت خودرو نیز می‌شود. به بیان دیگر خریدار یک خودرو داخلی، محصول مورد نظر خود را از کارخانه با ارز نیمایی دریافت می‌کند اما در زمان فروش آن را به نرخ بازار آزاد می‌فروشد. همین موضوع جذابیت خرید خودرو را افزایش داده و منجربه افزایش تقاضا و رشد قیمت خودرو می‌شود.
آمار‌ها نشان می‌دهد برای تولید خودروهای داخلی به‌طور میانگین بین 1260 تا 4721 دلار ارز مصرف می‌شود که در این میان بیشترین میزان ارزبری را خودرو207 اتومات دارد که برای تولید آن 4هزارو721دلار ارز مصرف می‌شود. با نرخ فعلی ارز نیمایی، فقط 134میلیون‌و548هزار تومان از قیمت تمام‌شده این محصول به قطعات وارداتی این خودرو مربوط است. با اضافه شدن هزینه‌های قطعات داخلی، حقوق و دستمزد و هزینه‌های سربار این میزان به‌مراتب افزایش می‌یابد. در حال حاضر خریداران می‌توانند این محصول را از کارخانه در حدود 400میلیون تومان خریداری کنند که برآورد می‌شود این میزان نمی‌تواند هزینه‌های تمام‌شده تولید را پوشش دهد.
آمار‌ها همچنین نشان می‌دهد خودرو‌های داخلی دنا، شاهین و تارا نیز ارزبری بالایی دارند و بخشی از دلایل بالا بودن قیمت این خودرو همین موضوع است. طبق این اطلاعات در حال حاضر میزان  ارز بری دنا توربو دستی 4هزارو349دلار، شاهین 4هزارو12دلار و تارا دستی 3هزارو480دلار است.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید