• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
دو شنبه 28 آبان 1397
کد مطلب : 38003
+
-

سر به هوایی دل‌انگیز در نیمه‌شب پاییز

بارش شهابی اسدی در روزهای اوج خود است و با دورشدن از آلودگی شهرها می‌توانید از رصد آن لذت ببرید

سر به هوایی دل‌انگیز در نیمه‌شب پاییز


این شب‌ها برای لذت بردن از آسمان شب بهتر است سر به هوا باشید. بارش شهابی اسدی به اوج خود رسیده و می‌توانید با کمی دورشدن از آلودگی شهرها یک رصد نجومی هیجان‌انگیز داشته باشد. بارش شهابی اسدی یکی از مشهورترین بارش‌های شهابی است که هر سال در فصل پاییز روی می‌دهد و کانون بارش آن درصورت فلکی اسد است. این بارش شب‌های ۲۶ تا ۲۸آبان‌ماه هر سال به اوج خود می‌رسد و گاه شامل ۱۰ تا ۲۰شهاب در هر ساعت می‌شود و به همین‌خاطر مورد علاقه رصدگران آماتور است.

به گزارش همشهری، عامل این بارش، دنباله‌دار تمپل تاتل55P است. دوره این دنباله‌دار 33.3سال بوده و ازجمله دنباله‌دارهای کوتاه‌دوره محسوب می‌شود. در شامگاه جمعه و بامداد امروز این بارش شهابی به اوج خود رسید اما هنوز هم با کمی علاقه و پشتکار امکان رصد آن وجود دارد. برای پیدا کردن کانون بارش شهابی اسدی کافی است رد شهاب‌ها را در جهت خلاف حرکت آنها ادامه دهید که در این صورت همگی آنها به یک نقطه درصورت فلکی شیر خواهند رسید. اگر رد شهابی به این صورت فلکی نرسد، آن شهاب متعلق به این بارش نیست و یک شهاب پراکنده محسوب می‌شود.


چطور رصد کنید؟
رصد بارش شهابی اسدی از همه نقاط ایران امکان‌پذیر است و تنها باید بیشتر به افق شرق توجه کنید. بیشتر اوقات وقتی صحبت از تماشا و رصد بارش شهابی می‌شود، مردم روی پشت‌بام خانه می‌روند، برای ۱۰دقیقه آسمان را نگاه می‌کنند و خیلی زود نا‌امید می‌شوند. برای تماشای بارش شهابی باید از شهرها دور شوید. با این حال اگر در شهرهای کوچک -که خیلی آلودگی نوری و هوا ندارند- زندگی می‌کنید احتمالا از روی پشت‌بام هم موفق می‌شوید.

رصد بارش شهابی بسیار آسان و لذتبخش است. مهم‌ترین مسئله این است که خود را به نقطه مناسب و به دور از نور و آلودگی محیط شهرها برسانید! کافی است به منطقه‌ای امن با آسمانی تاریک بروید، روی یک زیرانداز دراز بکشید و به آسمان نگاه کنید. نگاه خود را متوجه بخشی از آسمان کنید که حدود 30 تا 45درجه از نقطه کانون بارش فاصله دارد.
برای رصد بارش‌های شهابی به هیچ ابزار خاصی نیاز ندارید. اگر می‌خواهید کمی بهتر رصد کنید دوربین دوچشمی مناسب هم کارتان را راه می‌اندازد.

این خبر را به اشتراک بگذارید