• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
پنج شنبه 30 فروردین 1403
کد مطلب : 222761
+
-

افتتاح آخرین ایستگاه خط7 در نیمه دوم امسال

یادداشت
افتتاح آخرین ایستگاه خط7 در نیمه دوم امسال

یاشار لطفی؛ مدیر اجرایی خط۷ متروی تهران

ایستگاه ورزشگاه تختی که آخرین ایستگاه باقیمانده از بخش اصلی خط 7متروی تهران است، در نیمه دوم امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.
نکته مهمی که در مورد این ایستگاه وجود دارد این است که درصورت تأمین ناوگان حمل‌ونقلی مورد نیاز، با افتتاح ایستگاه ورزشگاه تختی در منتهی‌الیه جنوب شرقی خط۷، امکان کاهش سرفاصله حرکتی قطارها در این خط به‌مدت ۵‌تا‌۸دقیقه فراهم خواهد شد. درخصوص آخرین وضعیت تکمیل ایستگاه ورزشگاه تختی در خط7 مترو باید گفت که به‌دنبال اتمام عملیات حفاری گالری ورودی این ایستگاه، مرحله ساخت و نصب سازه نگهبان کیوسک ورودی آن آغاز شده است. از سوی دیگر، بخشی از تونل تک‌خط مابین ایستگاه‌های آهنگ و بسیج نیز که باید دوخطه شود، درحال تکمیل است و در مجموع، 1700متر دیگر به طول مسیر در حال بهره‌برداری فعلی اضافه خواهد شد.
بهره‌برداری از ایستگاه ورزشگاه تختی دارای اهمیت فراوانی است و تأثیر بسیاری بر کاهش سرفاصله قطارها دارد. نکته مهم درخصوص تکمیل و افتتاح آخرین ایستگاه خط۷ این است که با اضافه شدن آن به جمع ایستگاه‌های شبکه متروی پایتخت درصورت تأمین ناوگان حمل‌ونقلی مورد نیاز، امکان کاهش سرفاصله حرکتی قطارها در کل خط فراهم خواهد شد. تحقق این مسئله مهم دستاوردی مؤثر در زمینه بهبود کیفیت جابه‌جایی مراجعان و کاهش زمان معطلی مسافران به‌ حساب می‌آید. ایستگاه ورزشگاه تختی با توجه به جزیره‌ای بودنش و اینکه بزرگ‌ترین ایستگاه خط7 است، دارای سکوی پیاده و سوار شدن جزیره‌ای خواهد بود تا امکان دسترسی سریع مسافران به این امکان حمل‌ونقلی فراهم باشد.
معماری فضای داخلی ایستگاه از حال و هوای ورزشی محدوده پیرامونی خود تأثیر پذیرفته است و به لحاظ شکلی، تنوعی در نوع ساخت کیوسک ورودی آن ایجاد می‌شود که بسیار چشم‌نواز خواهد بود. علاوه بر ایستگاه ورزشگاه تختی، در نیمه دوم امسال، ایستگاه متروی شهدای 17شهریور در بخش تبادلی با خط‌6 مترو نیز تکمیل خواهد شد که بر میزان جابه‌جایی مسافران در شبکه خطوط متروی تهران و همچنین افزایش ظرفیت سفرهای روزانه خط‌7 متروی تهران تأثیرگذار خواهد بود.
یکی دیگر از برنامه‌های تکمیل و توسعه خط 7متروی تهران برای سال‌جاری، تکمیل و افتتاح 6ورودی جدید در این مسیر است که درصورت تأمین منابع مالی مورد نیاز، شامل ورودی دوم ایستگاه‌های باقیمانده می‌شود. همانطور که اشاره شد، با افتتاح ایستگاه ورزشگاه تختی و همچنین تکمیل ایستگاه متروی شهدای 17شهریور در بخش تبادلی با خط6 بخش اصلی خط7 تکمیل خواهد شد.
علاوه بر تکمیل بخش اصلی خط7 امسال آغاز عملیات اجرایی بخش توسعه شمالی این مسیر که در اسفند‌ماه سال گذشته کلنگ‌زنی شد، پیگیری می‌شود.
باید بگویم که بخش توسعه شمالی خط 7متروی تهران از میدان کتاب تا ایستگاه دانشگاه است. توسعه شمالی خط7 حدود 5کیلومتر مسیر تونلی دارد و شامل ایستگاه‌های چهاردیواری و دانشگاه آزاد می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید