• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 26 آبان 1397
کد مطلب : 37740
+
-

توسعه شبکه کتابخوانی در قلب پایتخت


علی‌الله سلیمی |نویسنده و روزنامه نگار

نامگذاری روزهای پایانی آبان ماه به نام هفته کتاب و کتابداری، فرصتی برای تأمل بیشتر در موضوع مطالعه در جامعه است که این روزها شرایط مطلوبی ندارد. عوامل مختلفی دست به دست هم داده تا گرایش شهروندان به کتاب و مطالعه روزبه‌روز کمتر شود. با این حال، کالای فرهنگی ارزشمندی به اسم کتاب همچنان در جامعه تولید و منتشر می‌شود و در این میان، بازار کتاب در قلب تهران همچنان می‌تپد و مخاطبان خاص خود را دارد. یکی از اقدامات نوآورانه برای معرفی و توسعه بازار نشر که این روزها در بسیاری از دفاتر انتشاراتی محدوده میدان انقلاب رواج یافته و کمک شایانی به بازار کتاب می‌کند، برگزاری برنامه‌های رونمایی کتاب‌های جدید در دفتر ناشران است که به نوعی جشن امضای کتاب جدید و گردهمایی نویسندگان و خوانندگان کتاب در فضای فرهنگی صمیمی است. در این برنامه‌ها که با اطلاع‌رسانی در رسانه‌ها و همچنین شبکه‌های اجتماعی همراه است، بسیاری از مخاطبان کتاب از مناطق دور و نزدیک، خود را به مرکز شهر رسانده و با شرکت در مراسم رونمایی کتاب مورد علاقه خود، به نوعی در جشن تولد یک کتاب تازه شرکت کرده و ضمن تهیه کتاب جدید با امضای نویسنده اثر،‌گاه از تخفیف‌های قابل توجه نسخه‌های اولیه اثر هم بهره‌مند می‌شوند. در ادامه این نوع برنامه‌های فرهنگی، ناشران حرفه‌ای فهرستی از مخاطبان جدی و پیگیر کتاب‌ها در موضوعات گوناگون را تهیه و در برنامه آینده خود از آنها دعوت می‌کنند که در رونمایی کتاب‌های تازه یا جلسات نقد همین آثار شرکت کنند. به این شکل، ارتباط دوسویه‌ای بین ناشران و خوانندگان حرفه‌ای کتاب برقرار می‌شود و مانند شبکه‌ای عمل می‌کند که هدف نهایی آن، توسعه فرهنگ مطالعه و گسترش فرهنگ کتابخوانی در جامعه است.  

این خبر را به اشتراک بگذارید