• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 8 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 223518
+
-

رویداد ویژه «ایمنی و حمل‌ونقل» در پایتخت

یادداشت
رویداد ویژه «ایمنی و حمل‌ونقل» در پایتخت

شهریار افندی‌زاده؛ مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ترافیک شهر تهران

همزمان با هفتم اردیبهشت‌ماه که به‌عنوان روز «ایمنی و حمل‌ونقل» نامگذاری شده، رویداد ویژه «ایمنی و حمل‌ونقل» به‌صورت یکپارچه در مناطق ۲۲گانه شهر تهران برگزار می‌شود. براساس دستورالعمل ابلاغی از سوی شهرداری تهران، اهداف اصلی این رویداد که به‌صورت هماهنگ و یکپارچه در مناطق مختلف پایتخت برگزار می‌شود، ترغیب شهروندان به استفاده از حمل‌ونقل همگانی، رعایت ایمنی در سفرهای درون‌شهری، مشارکت سازمان‌های مرتبط و نهادهای مردمی و نیز توجه ویژه به موتورسیکلت‌سواران، عابرین پیاده و... اعلام شده است. این رویداد، اقدامی نمادین است تا با عزم و اراده مشترک، توجه افکار عمومی را به موضوع ایمنی و رعایت مقررات مربوط به حمل‌ونقل شهری معطوف کنیم.
راهبرد ایمنی، نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها و نهادهای متولی و البته همراهی شهروندان است. بنابراین تمام دستگاه‌های مرتبط ازجمله پلیس راهور، شهرداری‌ها، شرکت‌های سازنده خودرو، آموزش و پرورش، مسئولان اجرایی و سایر ارگان‌ها و سازمان‌ها، حتی رسانه‌ها نیاز است در کنار هم برای مقابله با تلفات ناشی از حوادث ترافیکی چاره‌اندیشی کنند.
رویداد «ایمنی و حمل‌ونقل» درنظر دارد توجه شهروندان تهرانی به‌خصوص اقشار در معرض خطر تصادفات مانند کودکان، افراد مسن، دوچرخه‌سواران، موتورسواران و...، همچنین مدیران شهری، متولیان حوزه حمل‌ونقل و ایمنی، کاربران و فعالان فضای مجازی و سازمان‌های مردم ‎نهاد را به موضوع مهم رعایت مقررات ایمنی در خیابان‌ها و معابر پایتخت جلب کند.
 این برنامه از چهارم اردیبهشت‌ آغاز می‌شود و تا دهم ادامه خواهد داشت. تمرکز بر برنامه‌های آموزشی، ایمنی تردد در خیابان ویژه دانش‌آموزان، اجرای برنامه‌های مشارکتی با سازمان‌های مردم‌نهاد و تولید و انتشار محتوای رسانه‌ای، اکران پوستر رویداد در ساختمان‌های شهرداری‌های مناطق، نواحی، پارک‌های آموزش  روی انواع سازه‌های تبلیغاتی، پرتابل، بیلبورد، استرابورد و عرشه پل یا نمایش در تلویزیون‌های شهری و تولید و انتشار اخبار از رویدادهای مربوط، ازجمله فعالیت‌هایی است که طی یک هفته انجام می‌گیرد.
همچنین نخستین جلسه مشترک مدیران ارشد معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با پلیس راهور پایتخت در سال ۱۴۰۳ برگزار و در این جلسه بر هم‌افزایی بیشتر این 2مجموعه برای ساماندهی بیشتر و انضباط‌بخشی ترافیکی و تسهیل رفت‌وآمد شهروندان تأکید شد. در این جلسه مقرر شد کمیته‌های تخصصی در موضوعات مختلف هوشمند‌سازی‌، حمل‌ونقل همگانی، روان‌سازی‌ ترافیک، کاهش تصادفات، آموزش و فرهنگسازی‌ و سایر امور فنی و حقوقی تشکیل و به‌صورت مستمر ماهانه، با برگزاری جلسات مشترک، مسائل و مشکلات مربوط به مناطق ۲۲گانه شهر تهران در کمیته‌های مربوطه مطرح و حل و فصل شود.
همچنین طی جلسه، موارد مهم ترافیکی شهر تهران ازجمله راهکارهای افزایش ایمنی سرنشینان خودرو و عابران پیاده، بررسی و رفع نقاط پرحادثه، ارائه نکات ایمنی و آموزش‌های لازم راهنمایی و رانندگی به اقشار مختلف ازجمله موتورسواران و رانندگان سامانه حمل‌ونقل عمومی و... مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و هردو‌طرف دیدگاه‌های خود را برای اتخاذ تصمیمات مناسب مطرح ارائه کردند.
رفع معضلات ترافیک شهری نیازمند هماهنگی و ایجاد تعامل در جهت هم‌افزایی، بین‌ پلیس راهور تهران بزرگ و حوزه معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران به‌ویژه میان فرماندهان و نیروهای خدوم پلیس راهور و مدیران و کارکنان پرتلاش حوزه حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران است و اقدام‌های مشترک این 2مجموعه می‌تواند باعث نظم‌دهی بیشتر به امور حمل‌ونقل و ترافیک شهری و تسهیل رفت‌وآمد شهروندان و ارائه خدمات مناسب مسافران در پایتخت شود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید