• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 23 آبان 1397
کد مطلب : 37453
+
-

کشاورزانی که در کم‌آبی گل می‌کارند

عضو هیات علمی گروه گیاه‌پزشکی دانشگاه اراک: به دنبال راه‌های علمی برای توسعه کشت گل‌محمدی در استان هستیم

کشاورزی
کشاورزانی که در کم‌آبی گل می‌کارند

مهسا شاه‌منصوری|  اراک- خبرنگار:


توسعه کشت گیاهان دارویی در چند سال اخیر با توجه به خشکسالی‌های پی در پی به عنوان کشت جایگزین محصولات آب‌بر مورد توجه و حمایت جدی بسیاری از کشاورزان و کارآفرینان قرار گرفته است. 
در این زمینه جهاد کشاورزی تسه–یلات قابل توجهی به کشاورزانی پرداخت می‌کند که به دنبال توسعه کشت گیاهان دارویی از جمله گل‌محمدی، تولید زعفران و... هستند.
 با این همه بسیاری از کارشناسان بر این باورند مسئولان و متولیان این حوزه باید در کنار توسعه این نوع کشت به فکر فراوری، بسته‌بندی، فروش محصولات تولیدی و برپایی بازار داخلی و خارجی برای محصولات تولیدی خود باشند. 
به همین منظور با «عزت‌الله صداقت‌فر» عضو هیات علمی گروه گیاه‌پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی اراک به گفت‌وگو نشستیم تا وضعیت و اهمیت کشت محصولات کم‌آب‌بر را در این استان بررسی کنیم. 


وضعیت مرکزی در حوزه کشاورزی چگونه است و برای توسعه آن چه باید کرد؟

مرکزی با آن‌که یکی از استان‌های کشور از لحاظ ظرفیت بالا در حوزه کشاورزی است، اما بحران کم‌آبی این استان را با مشکلات و چالش‌های بسیار جدی در حوزه کشاورزی و تولید محصولات متنوع مواجه کرده است. به همین منظور باید در استان مرکزی تلاش برای توسعه کشت محصولات کم‌آب‌بر به خصوص گیاهان دارویی و همچنین استفاده از ظرفیت گلخانه‌ای که علاوه بر کاهش مصرف آب‏، افزایش دو برابری محصول را در پی دارد با جدیت دنبال شود. خوشبختانه در مورد افزایش سطح زیر کشت گیاهان دارویی اقدامات موثری انجام شده است. همچنین کشت انواع گیاهان دارویی در مرکزی می‌تواند از نظر مالی نیز سوددهی مطلوبی را برای کشاورزان داشته باشد که این مهم به آگاهی‌بخشی بیشتر در میان کشاورزان نیاز دارد. 

با توجه به اقلیم مرکزی، یکی از محصولاتی که در میان کشاورزان جواب داده کشت گل‌محمدی است. به نظر شما افزایش سطح زیر کشت گل‌محمدی در استان در توسعه کشاورزی چه تاثیری خواهد داشت؟

مرکزی در زمینه توسعه کشت گل‌محمدی دارای ظرفیت‌های بسیار مناسبی است که باید از این ظرفیت به منظور افزایش سطح زیر کشت این محصول استفاده کرد. یکی از روش‌هایی که می‌تواند در زمینه کشت گل‌محمدی دارای اهمیت باشد استفاده از کشت بافتی در گل‌محمدی است. از این طریق تعداد زیادی نهال بدون ویروس و یکدست تولید می‌شوند. 

مساله محصول عاری از ویروس در کشت گل‌محمدی به صورت کشت بافتی به منظور تولید باکیفیت مساله مهمی است، زیرا گل‌محمدی کمترین میزان بیماری و ویروس را دارد البته ممکن است در سال‌های آینده با توسعه کشت این گیاه با مشکل مواجه شویم که باید از همین ابتدا به فکر پیشگیری و مقابله با هرگونه بیماری باشیم. کشت این نوع گل از نظر سازگاری با شرایط آب‌وهوایی مرکزی قابل گسترش است و ما توانسته‌ایم این گیاه را به صورت پایلوت در دانشگاه آزاد اسلامی کشت کنیم. 

هدف شما از کشت این گل در دانشگاه چه بود؟

اکنون در دانشگاه تحقیقاتی به منظور این‌که گل‌محمدی در چه منطقه‌ای سازگاری بهتری با شرایط آب‌وهوایی استان مرکزی دارد در حال انجام است. به این دلیل در دانشگاه گل‌محمدی کشت می‌شود تا از این راه به تولید باکیفیت و انتخاب منطقه مناسب برای کشت این گیاه دست یابیم. 
در این زمینه تحقیق درباره 40 رقم گل‌محمدی از مناطق مختلف کشور انجام می‌شود تا بتوانیم ببینیم گلاب به دست آمده از کدام نمونه مرغوب‌تر است. 
در کنار توسعه کشت این گیاه باید برای فروش این محصول و فراورده‌های آن نیز در بازار داخلی و خارجی تدابیری اتخاذ شود، با توجه به افزایش سطح زیر کشت گل محمدی قطعاً باید برای فروش آن برنامه‌ریزی و بازاریابی مناسبی وجود داشته باشد. 
برندسازی و بسته‌بندی مناسب نیز از ارکان مهم برای فروش این محصول به شمار می‌رود که باید برای آن هم از سوی تولیدکننده و هم مسئولان جهاد کشاورزی تدابیر و تمهیدات مناسب اندیشیده شود. 


ظرفیت افزایش کشت گل‌محمدی در استان مرکزی

در کشور و به خصوص استان مرکزی ظرفیت افزایش سطح زیر کشت و تولید گل‌محمدی وجود دارد، این در حالی است که اگر بازاریابی مناسبی وجود داشته باشد مشتری آن در داخل و خارج از کشور زیاد است. 
خوشبختانه جهاد کشاورزی در زمینه تولید این گیاه وام‌ها و تسهیلات خوبی را برای خرید نهال به کشاورزان ارائه می‌دهد. استان مرکزی با توجه به تنوع در بخش تولید گیاهان دارویی دارای ظرفیت‌های مناسبی است که در صورت وجود برنامه‌ای درست و هدفمند قطعاً سود کلان و ارزآوری بسیار زیادی را برای استان و کشور به همراه خواهد 
داشت.
 در سال‌های اخیر استقبال مردم از مصارف مختلف گیاهان دارویی افزایش داشته است، بنابراین با توجه به این تغییر نگاه در میان مردم از ظرفیت‌های این بخش می‌توان در زمینه کارآفرینی و ایجاد شغل نیز استفاده کرد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید